AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
808

Varvräknare, ekonomimätare och tempmätare döda?

AdamBanks
Jag har haft problem med att man har måsta knacka på instrumenteringen för att få varvräknaren att funka. När jag då skulle sätta in vita mätartavlor så började problemen. Nu måste man knacka på instrumenteringen för att vänster halva av instrumenteringen ska börja lysa, och till råga på det så går varvräknaren bara upp till 500 varv, ekonomimätaren har lagt av och tempmätaren rörs inte heller. Vad kan det vara för fel??
Och vad ska jag göra för att åtgärda det??

Snälla, svara någon. För jag lider varje gång jag ska köra!!!

Mvh En annars nöjd BMW-ägare

Det kan nog vara dina SI-batterier som behöver bytas.
Kolla här: Länk

Mvh
AdamBanks
Ja, jag har läst att det ofta är SI-batterierna som är slut, men om det inte är det. Vad skulle det då kunna vara???

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Lödningar som en paj på kortet. Var så på min.
Lämna in för felsök..

Jag skrev en förfrågan igår och glömde, kanske en viktig sak.
Vad som också händer med ekonomimätaren är att den går från full förbrukning till noll förbrukning då jag släpper gaspedalen helt.(I sitt icke fungerande tillstånd så står den på full förbrukning)
Hastighetsmätaren, trippelmätaren samt ekonomimätaren fungerar inte, men i bland fungerar dom och då alla eller ingen.
Tacksam för svar
Frank

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
låter som problem med givaren från bakaxeln eller något kabel glapp där ifrån.

//Nord
Jag har haft samma problem med min 318 fram tills i förrgår... Det enda som fungerade var mätaren till bränlsetanken, alla andra mätare hade sina egna liv, varvräknaren fungerade ibland. Bytte helt enkelt instrumentpanel rakt av. 750:- på skroten. Det enda som inte fungerar nu är temp. mätaren men det beror förmodligen på att givaren på motorn är sönder/kortsluten.. Men kolla som ovan sagt även SI-batterierna o kolla om det är några tydliga fel på lödningarna. Det kan även vara så att du inte riktigt fått i snabbkopplingen med kablar på baksidan av instrumentpanelen... Kan verka som den sitter i då den faktiskt inte gör det. Plocka loss o "Nintendo-laga" o sätt tillbaka igen o tryck till så kan det kanske fungera igen...
pe
71
pette.p
320i-88
hello! JAG HAR SAMMA PROBLEM MED MIN EKONOMI MÄTARE,EFTER JAG BYTT BATTERIERNA SÅ DOM ÄR DE INTE KAN JAG SÄGA.
MEN VET TYVÄR ITNE VAD DE KAN VARA FÖR FEL,JAG HAR EJ HITTAT FELET PÅ MIN ÄNNU ELLER.

Var köper man SI batterier billigt. På BMW kostar dom ca 1300 kr.
Dom säljer bara batterier med plattan.

Tacksam för svar Frank

ant
Du kan köpa dom på tex Clas Ohlsson. Det du behöver kolla är att dom har en spänning på 1,2 volt.

==========
Min bil:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.