|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Har nu suttit och läst en del om det s.k. membranet som ska vara ett problem för V8:orna, men kan inte riktigt avgöra om jag bör satsa på att byta det eller om det kan vara något annat. Såhär beter sig bilen: - Ibland låter det konstigt om motorn, både vid tomgång och om man varvar upp den lite. Det låter som om den tjuvlyftar, och ljudet går i takt med motorvartalet pscht, pscht, pscht... Jag brukar märka det då jag klliver av bilen när jag ska låsa upp garage dörren, så jag vet inte om det låter innan man går ner på tomgång. Man hör det inte inne i bilen. - Vidare, om man ligger och kör på t.ex. motorvägen några minuter med jämn gas på hög växel i nästan laglig fart (dvs moderat varvtal), och sen släpper gasen brukar det oftast komma en "duns" från motorrummet. Den hör man tydligt i kupén. Jag vet inte om det har ngt samband med ovanstående, men det är ytterst svåranalyserat, efter jag inte kan få fram ljudet stillastående. Ännu har jag inte hittat ngn som vill åka under öppen huv på motorvägen med mig. Så, åter till frågan om membranet: vilka årmodeller gäller det egentligen? Jag har sett att det står 93-95 på en del ställen. Min bil är uttagen sept. 95, men är en 96:a enligt BMW och VV. Dessutom har den 4.0L-motorn, vilket inte borde förekomma 96- om jag förstått det rätt. Hur vet jag om min motor är en kandidat för detta s.k. membran-fel? Har inte märkt ngt problem med tomgångsvarvtalet, typ svaj eller så, men ska kolla lite noggrannare nu när jag vet vad jag letar efter. Återkommer om det. Är det ett nödvändigt villkor för att det ska vara membranet som är paj, eller bara "en del i indiciekedjan"? Väntar förväntansfullt... /fikakungen ---- Ingen känsla utan växelspak! | |
|
Jag har bara erfarenhet av V12:an som har dubbla vevhusventilationsmembran, men symptomen bör vara liknande. Funktionen hos menbranet är ju att dämpa ut tryckskillnader/stötar mellan insugets plenumkammare och vevhuset .Om membranet spricker kommer motorn att dra tjuvluft genom avluftningshålet (ca. 2x2mm stort) på baksidan om menmranet. Framför allt låter det väldigt tydligt på tomgång och med öppen huv. (Jag fick också ett kort tut-ljud då motorn stängdes av, förmodligen orsakat av att de spruckna membranen kommer i svängning) På tolvan hände ingenting med tomgången eller avgasvärden fasten båda membranen var defekta. Skulle gissa att samtliga av BMWs V-motorer har membran. Dunket du hör, låter som ett dåligt motor/växellådsfäste, |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Membranfelet gäller alla 4-litersåttor vad jag vet. 4-litersmaskinen förekommer på 96ans 7-serie. 4.4-litermaskinen kom ju först med 540 E39 i början av 1996. Så det är nog inte något "fel" med din bil. Hur som tycker jag att din symtombeskrivning inte stämmer helt med membranfel. Om du har en läcka i insuget bör detta definitvt ge ojämn tomgång. Ojämn tomgång är ju det helt klart främsta symtomet för membranproblem. Du kan ju ha membranfel iallafall, men jag spontant inte det låter så. /Mattias |
|
Jag har bytt membran på min bil och den har en 3-liters V8:a från -93. _____ Micke Länk Länk |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Jag var nog lite otydlig. Membranfelet gäller både 3- och 4-litersåttorna. Men vad jag vet inte 4.4 (och 3.5) -litersvarianterna. Vidare känner jag till byten på 92-95 års modell, och därför tror jag att även E38 av 96 års modell med 3- och 4-liters åttor har detta fel (eller kan drabbas av det). powertoy: Intressant är ju om även V12ans membran är känsligt, om det förekommer att membranet på tolvan också pajar. Gäller det "bara" nya tolvan, eller även den gamla? Vet du eller någon annan mer om detta? /Mattias |
|
Jag har bytt på min. efter läkage på ena membranet. fast jag bytte bägge märkte ingen ändring på gången på motorn |
|
|
Hej igen, Tackar för svaren. Nu vet jag iallafall att min motor är en kandidat. Nu återstår alltså att ta reda om det är felet... Jag har sett i de andra trådarna i ämnet att man ser vit rök (i avgaserna). Är det nåt som alltid händer om membranet pajjar? Det står även i de andra trådarna att det är lite besvärligt att byta det här membranet pga grunda torrx-skruvar, ont om ytrymme osv, men det verkar syfta på E32... nån som vet om det är lika jobbigt på E38? Är det värt att göra själv om man inte är mekaniker "by trade" s.a.s. Dunsen: Den kommer inte varje gång och inte omedelbart då man släpper gasen, utan det tar en några sekunder (5 kanske). Fortfarande motor/växellådsfäste, Carfanatic? Tack, Fikakungen ---- Ingen känsla utan växelspak! |
|
| Carfanatic, det är förmodligen ganska vanligt att membranen åldras och spricker även på V12:orna. Eftersom tomgången inte påverkas nämnvärt, är det förmodligen många som åker runt med felet utan att märka något. Utan att vara helt säker, skulle jag tro att även gamla (m70) tolvan har membranen. | |
Millerjord |
Du kan nog lätt kolla om det är membranet om du sprutar startgas runt membranet när motorn är kall så borde den gå upp i varv. Jag bytte på min 735a -98 och hadde samma symtom som du du kan även kolla om stiften närmast torpedväggen om det är membranet så suger den lite olja när den är kall och det borde synas på stiftet på den sida membranet har gått. Mitt stifft på vänster sida var oljigt bytte membranet ca 1000 spänn på BMW och nu går den som en klocka igen. //Millerjord |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.