AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
640

Fråga om nivårgl...

M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Nån som vet om det är dämparna eller nåt annat, min bil har blivit helstum, man studdsar som en pingisboll i gupp. Inget läckage på dämparna finns. Kan det vara något med nivåregleringen, som gör att det är för hårt tryck. Hörde att dessa dämpare skall vara näst intill outslitliga.. Någon??
Den har gått 22k.

he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Det är förmodligen gasklockorna som måste bytas.
Jag har haft samma problem på min, men efter ett byte så vart den som ny igen.

Polarbear
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Ok. TAck
Vad gav du för byte av dessa? Eller konverterade du?

he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Jag har för mig verkstan tog 4500 för att byta gasklockorna inkl arbete.
Jag kommer inte konvertera min bil såvida det inte blir ABSOLUT nödvändigt!!
Nivåregleringen är helt suveränt när det fungerar som det ska.

Polarbear
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Gaskloker? Är det int vanlig servoolja i dessa?
När Du pratar om helstum som uppträder helt plötsligt undrar jag om du inte har problem med vatten i dämparna som fryser när det blir kallt? Detta är ett ganska vanligt symptom som jag mer tror på, däremot indikerar ju detta att dämparna är helt slut.

Håkan Hagelkvist
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej
Nej det verkar inte vara kylan, spelar ingen roll om den stått i varmgarage två dygn. Det är bara att jag tycker den har försämrats så snabbt, kändes inte lika stötig före jul.
Den känns så hård baktill, kan lasta hur mycke som helst när bilen är avstängd utan att den sjunker en cm.
Är inte så hemma på det här med nivåregl... kanske nån kan förklara händelseförloppet?

he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Ja det är servoolja också men det är gasklockorna som tar upp tryckstötarna, precis som i ett par vanliga gasdämpare. (olja/gas)
Stötdämparna i det här fallet fungerar bara som "hydraultuber" och kan således inte heller frysa.
Det finns inget gas i "dämparna" utan den finns i klockorna.
Vidare så har du en lastkänningsventil som känner av hur mycket bilen blir sjunker när du och kompenserar detta med att "fylla" på dämparna med mer olja.
Den strävar efter att hela tiden ligga i "jämnviktsläge" eller nolläge om man så vill.
Det är den man justerar om man vill sänka en bil med nivåreglering.

Polarbear
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
ok tack för alla svar. Verkar som gasklockorna är fallet för mig.
Nån som vet om det är bökit att byta själv eller är det bara att lämna in?

PE
630
PESK
740iA e32
Länk
kolla in detta först.....
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
tack för tipsen. Chansade på gasklockorna köpte nya o monterade, slapp byta slangarna summa tot 2100:-, ibland har man tur.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.