AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.084

vad är innpressning?

roine blom
innpressning på fälgen vad innebär det är det hur mycke den bygger innåt respektive utåt (en vild gissning) det vore guld om någon visste.

Det bästa sättet e att göra rätt...........
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inpressningsdjupet är fälgens anliggningsyta mot navet i förhållande till fälgens centrumlinje. Lite krångligt att beskriva i bara ord...

Här är en bra beskrivning med bilder:
Länk

Mvh
roine blom
tack för svaret nu förstår jag hur det ligger till men om jag har 42 i innpressning och ska sätta på fälgar med 20 bygger det innåt eller utåt??
roine blom
Jag kollade lite mer noga om jag har hajat det rätt så bygger en fälg med 20 på min 328 som har orginal 42 (tror jag) utåt har jag rätt..
roine blom
att lägga till fälgen är 8,5 tum fram å 10 tum bak
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Om man jämför en fälg med inpressning (ET) 42 och en med 20, så innebär det att den fälgen med 20 hamnar 22 mm längre ut mot skärmkanten än den andra fälgen. Ju högre siffra, desto längre in i hjulhuset hamnar fälgen. Har du kollat så att detta kommer att funka?? 22 mm är ju en del i sammanhanget...
/Kidde

Letar BMW...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E46 har ET 42-47 som standard, beroende på fälgbredd. De bredaste fälgarna ligger på ET47...

Att montera en fälg med 22-27mm mindre inpressing är inte bara olagligt, det är direkt olämpligt!
Detta eftersom spårkänsligheten blir mycket större (pga ökad hävstångseffekt på styrlederna) och slitaget på bussningar, länkage samt hjullager kommer att öka markant.
Dessutom kommer nog inte hjulet att få plats utan att du bearbetar skärmkanterna etc....

Slutsats: Försök hamna så nära original-ET som möjligt!

Mvh
roine blom
Ok tack för svaren, så då strunrar jag i att köpa dom fälgarna tur att det finns folk som hajar, själv e jag en sån som inte har så mycke pejling på såna här saker.En fråga till jag har fått min bil sänkt (ställbara dämpare) måste jag göra en hjul innställning
dom som sänkte bilen sa att det inte va nödvändigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det bör du göra!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
He, he, andra gången mitt svar hamnar före en fråga...
Är jag synsk? :oDDD

Mvh
Tigerr
roine blom: väldigt OT, men söt unge! :)
Har lagt märke till att många här är tatuerade.. Nån speciell anledning? Sjöman kanske! ;)

Tigerr
roine blom
Jag har faktiskt jobbat på båt men det e inte därför jag e tatuerad
jag kör en hd chopper och har mycke vänner innom den kategorin
som bland annat är tatuerare därför alla tatueringar du borde pröva på du kommer inte bli nöjd med en inte två heller för den delen :-)).Tack för komplimangen om mitt första barn jobbigt men kul. och en fråga till johan B så hjulinställning ska hellst göras efter varje omställning på fjädrarna.

MVH Ronny
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Roine, vilken typ av ställbara fjädrar är det?

Är det bara hårdheten på själva dämparna, behövs det inte eftersom chassigeometrin kommer att vara likadan oavsett hårdheten på dämparna.
Är det fullt ställbara fjädrar, i höjdled etc., kommer du ju att ändra chassigeometrin, då kan det vara nödvändigt att göra en hjulinställning efter större ändringar. Kanske lite owerkill eftersom jag misstänker att inställningsmöjligheterna inte är jättestora!?

I vilket fall som helst bör du göra en hjulinställningen nu efter sänkningen eftersom den säkerligen har ändrat chassigeometrin ganska mycket...

Hur mycket är den sänkt?

Mvh
roine blom
den är sänkt 3,5 fram å 4,5 bak det är vad dom på verkstan tyckte va bra nu när det e vinterdäck på men marginalen är enligt dom 10 cm som man kan diffa på dämparna är billenstein,s ställbara..
roine blom
sorry ser nu att jag skrev fel 4,5 fram å 3,5 bak ska det vara...
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
kidde o johan b!! stopp lite grann!
att säja att 20 mm mot 42 mm et blir 22 mm närmare skärmkanten stämmer inte alltid. det beror ju på hur bred fälgen är. säga att man ska ha så nåra org et som möjligt går ej alltid bra (tar i innåt om man tar en bred fälg)olagligt är det inte heller.eftersom polisen går endast efter att däcken är innanför skärmkanten,gäller alltså slitytan på däcket inte fälgen.
sen är jag faktiskt osäker när det gäller helbilsbesiktningen,när det gäller et o sånt.men va fan lite olaglig ska man väl va!!!

Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Imix, du har rätt i att fälgens kant inte behöver komma så mycket närmare skärmkanten, MEN fälgens centrumlinje flyttas ut med 22mm (ET42 kontra ET20) och det är INTE lagligt även om bilen inte är helbilsgodkänd!
Lagen medger 7,5mm ökning eller minskning per hjul (15mm/axel)!
Så att säga att man är laglig bara däckets slityta är innanför skärmkanten är fel!

På en helbilsgodkänd bil får du inte göra några avsteg från de intypade måtten.

Det största problemet med så stor spårviddsförändring är inte att det är olagligt, det största problemet är de försämrade köregenskaperna och det ökade slitaget på hela hjulupphängningen!

Mvh
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
lagen om ändrad spårvidd är väl borttagen? dom uppgifterna fick iallafall jag!jag besiktigade min bil med ändrad spårvidd med ca 44 mm och fälgarna utanför skärmen,dom sa inget.men du har helt rätt i det du säger om belastningen på hjulupphängningen.
jag har inte haft nåra problem än iallafall,men man vet ju inte!
jag kör inte så mycket per år ca 800 mil.

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.