|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En bra grundregel är att däcket och fälgen ska vara lika breda. Dvs. 205:or 8" fälgbredd, 225:or 9" fälgbredd och 255:or 10" fälgbredd. Gör man stora avsteg från denna princip så påverkar detta både sidostabilitet och gas- bromsprestanda. Micke |
|
|
Så Bmw kör med 1,5" för smala fälgar i förhållande till däcken då? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
En standardbil är en kompromiss mellan massor av olika egenskaper. Bredare däck än fälg ger bland annat lite mer fjädrande däcksida. Det kan vara önskvärt om man vill ha lågprofildäck för utseendets skull men är villig att kompromissa med sidogreppet för att uppnå högre komfort. Lågprofildäck säljs ju i första hand för att kunderna vill ha lågprofildäck och inte för de egenskaper lågprofildäck har. Därför monterar BMW, precis som alla andra biltilverkare, lite för breda däck i förhållande till fälgen. Micke |
|
|
Dom allra flesta väljer ju lågprofil för utseendet helt klart. Sen är det ju en smaksak hur snyggt man tycker det är med fälgkant bredare än däck (eller nästan). För att inte tala om skyddet för fälgkanten när frugan lånar bilen och ska parkera :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Anders S.: "...när frugan lånar bilen...."! Har du tappat förståndet helt och hållet ;) | |
|
:)) Nja, syftade inte på mig själv. Så dum är jag inte heller. Tänkte mest på dom som inte vet bättre... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Ser det för svullet ut att sätta 245:or på en 8"-fälg (M5e34 fram skall det i så fall sitta)? | |
|
jag kör med 215/40 på 8.5" fälg. perfekt tycker jag iallafall! Länk Länk |
|
|
Kane, Smaksak förstås. Inte så värst farligt mot hur hjulen brukar utrustas (original) iof. Tror du inte det kan bli jobbigt med så breda i fram? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Att jag överhuvudtaget funderar på så breda däck fram är min ambition att ibland följa BMW's originalbestyckningar. På M5e34 ´95 satt nämligen 245/40-18 runtom på 8" fram- resp. 9" bak-fälgar (jag har inte riktigt förstått logiken där med olika bredd på fälgarna när det var lika däck fram och bak). Jag skall beställa däck på måndag så jag har några dagars betänketid fortfarande. 40% chans att det blir 245/40-18 runtom och 60% chans att det blir 235/40-18 fram och 255/40-18, alt. 265/35-18, bak. Problemet är att jag aldrig sett 245:or på en 8" fälg så jag vet inte hur det ser ut. |
|
|
Ja, lite skumt att man kör samma däcksbredd på olika fälg. Då måste dom ju nånstans ha räknat med att folk ville ha lite bredare bak än fram ? Jag röstar för alternativ "60%" (med 265:or bak). Måste få komma och kika på sommarbumsen Kane. Bor ju nära.. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Anders S.: Om ca 1 månad kommer det svarta streck i asfalten på en gata nära dig ;) | |
|
:)) Det ser jag fram emot! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.