|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag såg på www.bmw300ci.com att en person hade monterat 19 x 8,5" fälgar på sin 330 Ci. Just det är inte så uppseendeväckande, men han hade satt 235/35*19 fram och 265/30*19 bak!!! Lite valsning krävdes av skärmkanterna för att få plats med det hela bak. Någon som vet vilka mått som rekomenderas för fälgens bredd kontra däcket bredd? MVH Tobias | |
|
Vid 8,5" fälgar hade jag kört med 235/35 runt om... /Johan [CUL8ER] |
|
|
De schnitzer fälgar jag hade (typ 3) hade 8.5 breda fälgar fram och bak och däcken var 225/40 fram och 255/35 bak. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Robgus: Så de inte ganska märkligt ut bak när däcket måste byggt ut en bra bit utanför fälgkanten med 255/35 bak? Tycker inte de ser så vackert ut med ett jätteöverhäng på ett logprofildäck. Funderar på 225/40/18 eller 235/40/18 till ett par 18" fälgar som är 8.5 tum breda. Vad tror ni? bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion Snälla använd sökfunktionen |
|
|
wendtan: Igen brukar hålla med mig men när det gäller 18" så tycker jag man ska ha 225/40. För enligt mig är 234/40 för hög profil. Och eftersom det inte finns 235/35-18 så satsar jag på 225/40... /Johan [CUL8ER] |
|
|
wendtan: Kolla min dagbok så ser du bilderna där och jag tycker inte det ser så märkligt ut. Tror faktiskt de flesta såsom schnitzer,hartge mm kör med 255/35 på 8.5x18. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Johan: Okej. i read you. Har du personlig perosnlig erfarenhet av att åka på 225/40/18 på en 8.5" bred 18 tums fälg? och de gick inte "inåt" med däcket vid fälgkanten? bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion Snälla använd sökfunktionen |
|
|
Wendtan: Jag tycker det ser snyggt ut när hjulhusen är ordentligt utfyllda. Jag skulle troligen satsa på 235/40*18, vilket blir dimensionen för mig när jag byter däck. Får du möjlighet så köp en lite bredare bakfälg och sätt 255/35 eller 265/35 - allt för att hålla äkta BMW-anda uppe. Vilket är att ha bredare bakdäck! MVH Tobias Ps. Däremot ingen som svarat på min fundering om det finns riktvärden för fälgbredd kontra däckdimension... |
|
|
wendtan: Ja jag hade Hartge 8,5x18 på M3an med 225/40 runt om. Michelin Pilot Sport. Däcket gick inte innanför fälgkanten utan enligt mig satt de perfekt. Satte senare på 255/35 bak men det så för j..ligt ut så de åkte bort... robgus: Hartge hade 225/40 på sina 8,5 fälgar iaf. De hade bara bredare däck på 9,5 fälgarna. Till 3-serien alltså. Till 5-serien satt det nog säkert 235or.... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Tobias: Nej jag tycker inte det finns nåt rikt värde direkt på däck å fälg... De vanliga i 18" är ju 225 och 235... I 19" är det offtast från 235 och uppåt... Och i 17" är det från 215... Till 3-serien nu alltså... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Wendtan: Det ligger bilder på www.bmw330ci.com under owners gallery på en grå 330 sedan med 19x8,5" fälgar och 265/30*19 bak. Ser inte alls dumt ut, vad jag kan se... Det ska vara lite bredd på däcken! MVH Tobias |
|
|
Tycker också att det ska vara lite bredd på däcken men då ska det vara det på fälgen också... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Det har du helt rätt i. Det som är lite synd är att få tillverkare har olika bredd bak kontra fram. Hartge har 8" bred fram och 9" bak, i 19"-utförande. Sedan finns det en massa som har 10" bak, vilket är lite för mycket på en 3-serie. Breyton Magic, 19x9" är bra... men kanske i bredaste laget fram. MVH Tobias |
|
|
Nej kör du med 9x19" med 235/35-19 däck. Blir perfekt ;) /Johan [CUL8ER] |
|
|
Lite dyrt dock... ...samt lite otaktiskt med tanke på att jag har en uppsättning BBS RC 18" med i stort sett nya MIchelin Pilot Sport! MVH Tobias |
|
|
Tobias: Ja det låter väldigt otaktiskt :) Men jag menade mest på att du kan köra med 9x19 fram... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Har kor hartge med 8,5 bak och fram nar det galler 18 tummare. Länk Pa 19 har de olika bredd fram/bak. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
Adder |
Har ni funderat på *varför* BMWs original sportpaket har olika breda fälgar fram och bak? Jag har 7,5x17 fram med 225/45/17 och 8,5x17 245/40/17 med M-dubbeleker 68 fälgarna. Det finns ett skäl (minst) till det, och det har ju AMS (eller om det var TV) som påpekade att en 320 med lite bredare däck (225/45/17) runt om på 8 tums fägar presterade mycket sämre i älgtest än med vanliga 16 tumsfälgar med 205/55/16. Om man har en bredare fälg fram (eller bak) än nödvändigt så försämrar man kraftigt turn-in respons och stabilitet, något som märks klart på bana tex. Dock så misstänker jag att ni aldrig kör på bana, skulle antagligen låta bli att fundera på 19tums fälgar och däck då... Mvh /A |
|
A: Varje däckdimension har sin optimala bredd på fälgen, vilket för 225/45*17 är 7,5" bred. Jag tycker det låter lite osannorlikt att 17" skulle generera sämre vägegenskaper än 16"... Desto mindre profil, förutsatt att kvaliten bibehålls, desto styvare däck. SJälvklart kommer vägegenskaperna inte bara från däckets styvhet utan också från hårdheten och följsamheten på fjädrarna. Samt att inte glömma vinklarna på hjulen... Däremot så är det inte många som åker på gränserna, och gör de mot förmodan det så är det inte bilen som sättre stopp - utan föraren. Den berömda SISO-regeln! Shit In Shit Out!!! MVH Tobias |
|
|
Jag har 235/35-däck runt om på mina 8,5X19" AEZ Bimo och det ser bra ut tycker jag. Länk Mvh / Malte |
|
|
M3:an har orginal 245/45-17 bak på en 8,5tums fälg och det ser inte svullet ut, ska väl inte skilja bara för man har 18-19tum, profilen får man justera efter bredd. ---------BMW ///M3---------- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.