|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Lite fundersam blir jag när bilen var inne på byte av länkarmar under januari, och det syns att de bytt armarna när jag hissar upp bilen. Däremot tycker jag inte att bilen är riktigt tajt i framvagnen ändå. Den kändes mycket bättre när jag hämtade ut den i jämförelse med nu, en månad senare. Är det någon som råkat ut för att de nybytta länkarmarna inte håller? Eller vad kan det annars vara? Väldigt tacksam för förslag! MVH Tobias | |
|
Bytte mina idag (så jag kan inte kommentera hur länge de nya håller), dock höll dom gamla (klena) i nästan 10' mil utan "påfallande glapp". Bytte även de bussningar som länkar till just länkarmarna, vet inte hur känsliga dessa är men jag tyckte de va lika bra att byta dom på en gång. Kanske är dom andra bussningarna som gett sig? |
|
|
Tobias: På min bil hade de blivit bytta vid 5000 mil. De blev bytta nu igen vid 9000 mil. Båda gångerna på garantin. Din e46a ska absolut inte kännas otajt i framvagnen. Min bil var supertajt i framvagnen men hade glapp i spindelled. Kändes inte av när man körde bilen men syntes tydligt på besiktningen. Den skillnaden jag känner nu efter bytet är att de små vibrationer jag haft innan som jag trodde var relaterarade till smått skeva framskivor är som bortblåsta. känns otroligt bra nu helt enkelt. Be BMW kolla över dn bil. bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion Snälla använd sökfunktionen |
|
|
Vad tar BMW för länkarmarna?? /Johan [CUL8ER] |
|
|
2200:- / st. |
|
|
Bara materialet ja. kring 5200:- inkl byte per sida !!! bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion Snälla använd sökfunktionen |
|
|
Jag betalade 6000:- totalt, inklusive de bussningar som håller länkarmarna (originaldelar). Detta var iof inte på bmw, men den går ju inte sämre för det :) |
|
|
Fy f-n :( Känns ju knappt som man skulle våga köpa sigen E46 om man måste byta dem stup i kvarten... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Johan: Allså rekommenderad livslängd på länkarmar är 15 000 mil. De är vad jag fått reda på. Har du bara fått den uppgraderade versionen monterad så ska de vara grönt. Så de borde bytas med ca 15-20 k mil intervaller. Anders:Kände du någon skillnad? bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion Snälla använd sökfunktionen |
|
|
Kände inte så stor skillnad wendtan, det kanske beror på att mina inte var så slitna som jag trott. Lite skillnad känner jag dock. Bytte dom till största del i förebyggande syfte då jag ska besikta snart. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders: Rent stabilitetsmässigt kände ja inte hller någon skillnad alls. de var som sagt mindre vibrationer vid inbromsning som försvann helt efter bytet. Helheten blev som en i princip ny bil vilket alltid uppskattas. de är de enda jag stört mig på att de vibrerade lite vid hård inbromsning. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Jo då, lite tajtare känns den wendtan. Johan, Om man ska köpa en e46 bör man nog kolla att länkarmarna är bytta relativt nyligen. Inte så kul att börja med ett länkarmsbyte det första man gör. Annars är 10' på priset en lagom prutmån... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders, Wendtan & Johan: Jag har fått mina länkarmar utbytta, som jag skrev i Januari... Men tycker ändå inte att bilen är tajt i framvagnen. Det känns mest vid körning över brunnslock eller gatsten. Det är ett metalliskt klonkande samt att det låter lite glappt. Bak är det mycket dovt, vilket indikerar tajt. Någon som vet vad som "ryker" efter länkarmarna? Något som är vanligt? MVH Tobias |
|
|
Tobias: När du beskriver de som du gör så går mina tankar åt de här bussnings paketet som skall bytas i samband med byte av länkarmar. Byttes detta tillsammans med dina länkarmar? De som kan låta bakifrån är väl silentblocks bussningarna. Du kanske missuppfattar var ljudet kommer ifrån. ? ? bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
I samband med att mina bärarmar byttes, sa verkstaden att det kanske var krängningshämmarstagen som klonkade. Det var tydligen inte så ovanligt... Det visade sig givetvis att det var bärarmarna som var utslitna varpå de byttes. Kan kanske vara läge att kolla krängningshämmarstagen, de är dessbättre relativt billiga (ca 250kr/st) och man bör kunna byta dem själv utan problem! Jag tycker ochså att min har börjat klonka lite i framvagnen! Ryckte lite på vänster framhjul genom att hålla "kvart i tre" och försöka vrida hjulet fram och tillbaka, då kände jag ett litet men kännbart glapp! Glappet fanns inte där när jag höll "klockan sex", och inte heller på högerhjulet. Har inte hunnit kolla det mer nogrrant än så... Styrleden som är sliten? Mvh |
|
Adder |
Ang länkarmar, det finns tydligen två varianter, en från 98-00, en från 00-01 (som min bil ursprungligen hade) och en från 01-> Det var vad bmw solna sade när jag bytte mina länkarmar. Nu har jag kört ca 100 mil och fortfarande inga vibrationer vid inbromsning (enda symptomet). Det är nackskott på en verkstad som byter länkarmar men inte bussningar.. skall göras samtidigt.. Tråkigt nog så kommer jag på mig att hålla andan vid varje lättare inbromsning av rädsla att vibrationerna kan ha kommit tillbaka ;( Ni vet hur det är med dubbdäck och slitna vintervägar, det blir ju vibrationer ibland... Hoppas allt är ok nu, ser fram emot sommardäcken |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.