|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena... Jag går i tankarna att köpa en 635 Csi, 83, 21000 mil, för 20000 kr som jag såg via en annons på internet. Det verkar lätt lovande säljaren påstår att bilen är i hyfsat skick (nån liten rostfläck bara). Jag är 17 år nu så det blir kanon att jag kan pyssla med den innan jag skaffar körlort... "Gamla gubben" (farsan) är inte så förtjust i mina planer på att skaffa BMW, men jag e så HIMLA stormförtjust i den moddelen att jag dör... Bilen finns i Dalarna och jag bor i Uppsala så det är en bit att åka... Har ni några tips till mig som jag bör tänka på när jag provkikar? Dessutom bilen är avställd, kan man på något vis få lov att köra hem den utan att behöva ställa på och betala försäkringar och dyl? För jag kommer inte börja använda bilen för än 1 år från nu och det är det onödigt att betala en massa krafs... Bara undrar... tacksam för svar //Henrik | |
|
skulle kunna rabla upp mängder, MEN: 6-serien har många delar som är jäkligt lika, ibland samma! så kolla upp e28:ans brister då dom är vanligare dokumenerade än e24:ans! titta in på Länk , där finns mängder av bra material! (om e28:an alltså... ) tror att det mesta är jämförbart med dessa modeller! ( föressten var i Uppsala bor du? är själv därifrån...) M5 e28 |
|
|
Härligt initiativ! Köpte min första BMW när jag var 15 (är 17 nu) =) Som Per skrev bör du givetvis kolla upp de mest kända problem och skriva ut allt på papper så du kan checka av när du provar bilen. Även innan köpet, kolla upp om du har råd att fixa till den, för E24'ans delar lär inte vara billiga som nya och svåra att hitta på skrotarna. Har själv upplevt detta då jag köpte en 520i -83 som jag skulle fixa till. Men tid, pengar och motivation fanns inte till. //Tomas M 518iS -88 |
|
|
Tänker inte lära dig köpa bil. men finns det motivation så brukar det mesta lösa sig... har själv lagt ner i princip varje krona på mina bilar! samtidigt så ska man absolut inte köpa en bil för 10´ om man bara har 10´! å Absolut inte när det gäller BMW, då dessa bilar enligt min mening förtjänar bättre än att "ihop-fuskas"! men hur du en gör H-L så är du inne på rätt linje, BMW e24 är nog den snygasste bilen grabbarna i bayern har tillverkat! (efter e28:an alltså! :) 1st e30 3:e e28:an fortfarande lika kul!! |
|
|
Om jag köper den så lägger jag ner var enda sparslant jag har... Men jag vill inte låta chansen att köpa en 635:a bara blåsa bort, givetvis är jag medveten att jag kommer få lägga ner massor av pengar för att få den tjusig... Men om det inte är något större fel mekaniskt så blir nog omlackering nästa steg... Det här kommer ju bli glidarbilen nr 1 i Uppsala :) så man kommer ju inte använda den som bruksbil, det skaffar man en sketen sierra till eller liknande... Det känns som att jag köper den även om den visar sig vara kass... Fast då tänker jag inte betala 20 000 för den, jag får pruta ner den odentlig om så är fallet... Men den hade gått igenom besiktningen utan anmärkning senast så bilen lär ju inte vara ett vrak i alla fall... Pertan: Jag bor inte i Uppsala utan lite utanför, ca 1 mil utanför... Mellan Knivsta och Uppsala kan man nog säga... Håll utkik efter en 635:a om något år :) |
|
|
H-L! rätt inställning! härligt å se att det finns "dårar" som älskar sina bilar! (även fast dom inte köpt dom..) men tänk på att vara kritisk, men visa respekt! visa att du tycker om bilen! då brukar det gå att pruta en hel del... av egen erfarenhet alltså!? hihi jag vill oxå ha en e24:a! mutter, mutter... När ska du åka å titta? Lycka till vicke fall! Per i från Ärentuna! |
|
|
Jag vet inte, så fort som möjligt hoppas jag... bara gubben får tid... Det verkar som att vi ska få låna en "grönskyllt" av en bekant så man kan köra hem den även fast den är avställd... Nej ni märker nog här på konfan när jag kommer med div frågor :) Nej först till kvarn som det kallas... Hoppas det blir i helgen i alla fall... Fan jag kommer inte kunna sova på alla nätter ligger bara och tänker på skönheten (eller blivande skönheten) :) Jo vi får se vad som händer.... |
|
|
Följande är värt att kolla upp vid beg. köp av 6-serien; * Rostfläckar!!??! Låter lurigt! En ny framskärm kostar ny ca. 7000:-, bara så du vet. Begangnade i bra skick är mycket svåra att få tag i. Kolla rosten noga! * Avgassystemet. Nytt kostar ca. 5000:- (BMW original). Pirat samt andra kankse kan var billigare. * Hjullager etc. Lyssna efter sjungande ljud. Sjunger det mer när du t.ex. svänger åt vänster har du ett kass hjullager på höger sida. * Stötdämpare. Inte så hiskeligt dyrt men lik förb. kostar det ju! * Bromsarna. Känns bromspedalen "skum" när du bromsar samt att bromsoljelampan blinkar till är det den s.k. "bromsbomben" som bör renoveras. * Bromskivor. Se stötdämpare. * Motorn: Missljud el. rassel - Kamkedjan kanske. Onormalt tickande: Sliten kamaxel och/eller vipparmar. Kan du byta detta själv, vilket dock inte är så enkelt för M30 motorn, kostar det ca. 4-5000:-. Värmemätare som skenar mot rött: V-pump, viskofläkten, kylaren el. en komb av ovan. Allt ifrån 1000-4000:- * Avställd. Kolla upp anledningen till detta. Se ändå till att försöka provköra bilen på lämpligt ställe. * Importerad??? * m.m.m.m.m.m Detta var några tips men flera finns givetvis. Kontentan är att man bör vara beredd med lite slantar för att fixa till en 6-serie till ett bra skick, om det nu är det man vill?. |
|
|
Okey... Då är det rosten som man ska vara extra noga med. Jag ska ringa och prata med försäljaren och höra liten mer precis var rosten finns? Bilden på bilen var nytagen och man såg inte någon tendens till att bilen skulle vara rostig... Jag kunde gärna länka till sidan men, vem vet nån annan kanske snor den innan mig då :( Stötdämpare, bromsar ,hjullager, avgassystem etc är ju sådant som slit i vilket fall som helst så det är bara att dra av från priset så det är jag inte orolig för, däremot om den är sönderrostad eller dålig i motorn är väl det värsta enligt min mening... ...Tack så mycket för tipsen :) |
|
|
H-L villken skola går du i??? jag går i Lundellska... Men d e helt klart en fin bil du kommer att köpa!! hoppas den e fin! Pertan: jag bor i storvreta!!! asså inte så långt ifrån dig!!! =) /CD |
|
|
Har en polare med en sådan fast en -80:a har gått ca: 24000 mil, ej renoverat nåt på den vagnen men vi skrämde upp den i 230kmt ganska bra för en bil som är 21 bast, min 525-92 24v hade inte en suck. Ekonomiplåt är dyrt framskärmarna, kostade runt 8500 STYCK, men det finns mycke sådant i Dyskland mycket billigare. Kolla efter BLÅRÖK. Med det priset hade jag slått till på momangen!!!! |
|
|
H-L lyckliga du! jobbar livet av mig i sommar hemma och på apotek (50 spänn i timmen bläh!) för att skrapa i hop 45 pengar till en 635a..... aahhh en vit med rött skinn..... vill ha! |
|
|
Ägaren innan som jag snackade med idag är en riktig BMW entusiast som har deltagigt i Cupé-träffar och dyl med bilen... Han hade köpt en ny -88 635 så det var därför han släpte den så billigt till den bilhandlare som äger den just nu... Det är dessutom bara en ägare på bilen vilket e skitbra (och han är 77 år )berättade att han hade lagat rost i vänstra framskärmen så han tyckte att jag skulle byta den innan jag lackerade om den! He he gubben (farsan) höll på att skita på sig när bilen spann loss på 2:ans växel och det bara sprutade gnister i asvalten av dubbdäcken som satt på :))... Faan vilken jävla bil på att gå... Den verkar dessutom vara skitfin i motorn... JAG e så jävla lycklig... :) Jag går på fyrisskolan och till hösten kommer jag läsa flygteknik. Vad läser du själv? |
|
|
H-L: Så du köpte den??? Eller...? *nyfiken* //Tomas M 528i -86 |
|
|
Mmmmm.... Det kan man nog säga... vi har inte givit det slutgiltiga beskedet... Men nu är farsan med på mina planer... jag ska ringa till försäljaren idag och säga att vi tar den... Jag köpte den inte när jag och kollade för jag tänkte snacka med föregående ägare + kolla försäkringar innan jag bestämde mig.... Hoppas verkligen den är kvar! Men den var dåligt annonserad och vi var dom enda som har hört av oss om den så det är nog ingen risk.... |
|
|
Japp då var man lycklig ägare till en 635 Csi :) Den kommer bli så fin så fin... Jag måste börja sommarjobba oxå för att har råd med omlackeringen och ny klädsel... Tror jag ska ta ett städjobb som jag har blivit erbjuden, 55 kr i timmen... inte mycket men det blir lite i alla fall..... :) ;) =) |
|
|
Grattis !!! //Ticco OO=00=OO __--------__ E28 528iA -86 BMWCS # 4508 200SX -90 200SX OGS # 17 |
|
|
Grattis till bilen! du får skicka in bilder på pärlan till BMWPower! //Tomas M 528i -86 |
|
|
Man tackar man tackar... Pärlan och pärlan ? Ja om man ser borttom den dåliga lacken och trasiga klädseln så är det en riktig pärla :) Jag ska klä om sportstolarna i svart skin och jag tror jag ska lacka den i pacific blue... eller jag har inte bestämt mig,. Några förslag ? Den blå av bilarna har den lacken Länk |
|
Andreas |
Jag tycker du ska lacka om den i orginalkulör om det nu inte är en råful färg på den. |
|
GRATTIS!!! vart i uppsala bor du? jag går sam. internationell ekonomi och politik *pust*.... d vore kul å få se bilen lajv så att säga.... ännu en gång GRATTIS! /CD |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.