|
|
|
|---|---|
|
Om ni kollar in gulatidningen 1993 BMW 318 is och där står det att bilen har 215 HP. Jag skulle gärna vilja veta hur han har gått tillväga. Jag har faktiskt ringt honom och undrat lite. Han sa. orginal så ligger den på 160 Hp. Chipp 30 Hp sportavgas 10 Hp Öppet filter 5 HP. Jag sa men kan det stämma, han sa för fan jo jag har papper på det och det stämmer.?????????????? | |
|
Skulle revidera de siffrorna till följande: Original: 136 hk Chipp: 0 hk Sportavgas: 0 hk Öppet filter: -5hk Slitage genom åren: -10hk Summa= ca 120 - 125 hk Kanske inte exakta siffror, men troligen betydligt närmare än 215hk! Mvh |
|
ant |
undrar vad det är för papper. kanske tidnings artiklar där dom lyckats få fram effekter där dessa siffror stämmer. kan han visa ett bromspapper på dessa siffror så vill jag veta vad det är för grjer han har monterat.. ========== Länk |
|
Antagligen så har han tagit papper från chip tillverkaren, filter osv. och tror på deras säljande upgifter. Skulle det vara så enkelt så vore det betydligt mer utbrett. Men 160 original, den vore kul att se papper på. |
|
|
Extra roligt är att de summor han nämner bara blir 205hk sammanlagt. /T.P. |
|
|
ha.. det märkte inte jag |
|
| Vad jag vet så vågar inte ens trimfirmorna utlova några 30hk på ett chiptill en sugmotor. Dessutom så har denna bilen 140 orginal hästkrafter. Men kompressioner på burk och kolvstudsar fjädrar har man ju hört talas om förr! Hahahahahaha... vilken idiot | |
| haha pinsamt pinsamt, en som vill mycket men inte kan. Grejen är den att jag tror inte slitaget går att mäta upp i prestanda siffror om bilen skötits rätt samt har även svårt att tänka mig att allt "trimm" skulle ge 0 extra hästar. Förmodligen borde han kunna ha ca 10hk extra med alla grejor han beskrev..så 150hk ligger nog nära sanningen. | |
|
Nej men på motor nord så säger de att en 318 is kan få som max 15 hästar via Chipp och 3 hp via filter samt max 10 via sportavgas. |
|
|
det är nog väl optimsitiskt det också. Håller med FRIFART, verkar rimligt. Stämmer med de test i bromsbänk jag sett också. Klart man kan få 215hk i en M42, men det är nog svårt på den undre sidan av 100 000kr utan turbo. |
|
borgmastaren |
:) Bara att skicka i en Kompressor så har du ca 210 kusar... 150-155 Hk verkar mer rimligt för den bilen. Som beskrivet tidigare, Chip till en sugmotor ger itne så mycket effektökning, speciellt inte till en 1,8 liters motor. Men förrutom de "215" Hästarna så är det en ettrig och trevlig bil. Helnöjd med min. /Mats |
|
Självklart vill jag hålla med dig borgmästaren om att 318 iS är kanonbra bil. Det bästa med den är att den är "nästan" (3500 kr hel/år försäkring) gratis att äga. ###################################### Jag har sportkatt, sportgrenrör och sportdämpare samt 3" rör. Öppet filter, trimkam Ej chip. Vad tror ni att min bil har för effekt. Får man reda på det om man M testar den? |
|
|
Skulle skrivit överladdning istället för turbo, men alla förstod vad jag menade. M42 är en av de BMW sugmotorer som man tjänar mest på att chippa. Det är väl inte så mycket ändå kanske;) Logmankaki: Går inte att säga utan att veta mer specifik vad du har för grejjer. Öppet filter med eller utan skärmning? utan är det snarare en miskning av effekt. Trim kammar, hur vassa? 3tums rör hela vägen eller bara utblås? osv. |
|
|
Vår IS motor är bromsad till 157hk. Chip, racekat, annat avgas, extraktor. |
|
|
ILiveToRide: Lite svårt att veta eftersom det är inte jag som har monterat. 3" mellan grenrör och katt. Mellan katt och dämpare. AC schnitzer sport avgas alltså, hela vägen. Vad inbär det att "skärma". Trimm kammar, vet ej vad det är. tidigare ägare ha bytt det. Vad finns det för alternativ. Jag vill inte chippa min bil. Den är tillräkligt stark ändå. |
|
|
Ok, låter bra:) Med skärma av luft filtret mer jag om det är byggt så att det suger in kall luft framifrån eller om det tillåts suga in den varma luften runt motorn. Vad gäller kamaxlarna så kan de lyfta(öppna ventilerna olika högt) och ha olika duration(hur länge ventilerna är öppna). Mer lyft och längre duration ger mer effekt på högre varv. Min gissning är att du har nånstans 155-160hk. Nån annan kanske har en bättre gissning. andersk: Använder ni motorn från E30 eller E36? |
|
|
Hur ska man skärma då? Vilket material kan man använda för att avskärma? Jag har ju dragit en slang underifrån så att han får kall luft. Men vad ska man göra under sommaren? Tror ni att det går använda sånhära ventilationsslangar som täcker helar filteret och sedan ut till grillen längst ner. (M3 Front). |
|
| Logmankaki vet att motoreffekten original kan vara lågt angiven, detta har visat sig vid flertalet tester och M42 svarar relativt bra på trim för att vara en sugmotor. Du borde kunna ligga i liknande effektområde som andersk, dock har du 4extra hästar att utgå ifrån med din E36a vs E30..så 160hk är nog ingen omöjlighet för din bil, men detta är dock spekulationer och gissningar. | |
|
Andersk: Har ni andra kammar eller ändrat ventiltiderna m h a justerbara kamaxekdrev? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.