|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 525i -88 med lite skumma fle på.. Motorn går förvarm... kylaren är bytt, vätskepumpen, termostaten(även testat utan). Tempmätaren går upp på sträcket emellan normal arbetstemperatur och där det röda börjar. Det sprutar glykol ånga vid ettans cylinder då den kommer upp i denna temperatur och det droppar nånstanns ifrån. Tidigare ägaren trodde en spricka i toppen men jag uppfattar det inte som att det byggs upp något högt tryck i kylsystemet om man kör den? Inte heller ryker den då man kör, inga rester i oljan eller i glykolen av olja! VAD kan det vara???? Behöver snabba tips!! Tack på förhand/Joel | |
|
Låter som det sitter luft någonstans. Dessa M20 motorer är extremt svårluftade tyvärr. Men passa dig för att köra den så varm så det börjar ånga! Då har du snart en spricka i toppen, eller brusten topplockspackning. Jag förutsätter att du har rätt glykolblandning (50%.) Kolla så att det inte läker kylarvätska någonstans. Men framförallt prova lufta kylsystemet ordentligt. 1. Ställ bilen i en kraftig uppförsbacke, så att expansionskärlet kommer upp högre än motorn. 2. Vrid på full värme i kupén. 3. Knacka på värmeventilerna (sitter på förarsidan mot torpedväggen.) 4. Lufta med 2 luftskruvar, en sitter på termostathuset och en sitter på expansionskärlet bredvid kylarlocket. Lycka till! |
|
|
Välkommen slurbo,som Per skriver är det svårt att lufta,fast dina symptom kan nog vara mer än luft,hur är tempmätaren (vandrande)värmen i kupen(ju varmare motor ju dåligare värme).Det sprutar glykol ånga vid 1ans cyl skriver du ,var då?Om motorn läcker så får du luft i systemet hur du än gör.Jag rekomenderar provtryckning. mvh trucker. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
| Kommer det ut ånga på annan plats och tid än när man skruvar av kylarlocket så läcker systemet. Var pyser ångan ut vid cylindern, försök leta plats, kan vara ngn slang eller packning som är slut. i värsta fallet är det toppen. De behöver inte komma olja i vattnet, ellr tvärtom, sprickan kan ju vara från kylkanal och ut i motorrummet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.