|
|
|
|---|---|
|
hejsan besiktade bilen idag, fick besked att jag var tvungen byta styrled vänster yttre, och spindelled vänster främre. nu är min fråga om det är svårt att byta det själv, måste man ha nå specialverktyg lr liknande? vore bra om ngn har en detaljerad bild, markerad med vilka stag detta är, eftersom jag inte är helt säker på vilka det är. vart köper man dessa stag billigast? Mvh Björn | |
|
Ska du ha dom billigt så är det biltema som gäller...kolla i deras katalog eller på deras hemsida..och ja du behöver ett verktyg en brytgaffel...kostar inte mycket ca 50 kr kolla deras sida specialverktyg övriga...ska du ha lite bättre kvalite så är det Mekonomen...men då får man passa sig BMW kan vara billigare |
|
|
Motor nord är också billiga. Länk Magnus |
|
| BMW Original Yttre spindelled i stål kostar 800:- enkel att byta, behövs inga speciella verktyg förutom något att bryta med som gto80 skriver. Men styrleden vet jag inte hur man byter och vad den kostar. Det är lite svårt att beskriva med ord vart stagen sitter, det kanske finns någon som har bilder på detta. Men förklarade inte besiktningsmannen vilka stag det var? Du kan ju lätt känna och ev. se vilka stag som är glapp om du kryper under bilen med något att bryta med och bryter lite på olika stag där under. | |
|
Spindelleden är den nedre fästpunkten för fjäderbenet på länkarmen. Yttre styrleden är infästningen av styrväxelns ytterända på fjäderben/spindel. Micke |
|
|
nee, var inte och besiktade bilen själv, eftersom jag hoppar på kryckor, så kunde inte se vilka stag det var, men ska nogkunna hitta vilka det är tror jag! men tack så mkt för beskrivningarna! Mvh Björn |
|
| styrleden kan vara lite svår att byta själv då man oftast inte kan mäta om hjulinställningen blir rätt eller fel = vibrationer o slitna däck! | |
| När man byter styrled/er krävs istortsätt alltid att man justerar cambervinkeln (hjulinställningen) eftersom den ändras när du sätter dit den nya leden. | |
|
Det är väl toe-in man ändrar och måste justera när man byter styrleder? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det är sant var lite trött när jag skrev mitt inlägg, så hjärnan och fingrarna ville inte riktigt samma sak, men det var toe-in jag menade. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.