AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
428

2 toppackningar e det en bra losning vid turbo?

Gar det o fa det tatt med dubbla toppackningar pa varandra?
Verkar alldeles for enkelt...

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det är ett gammalt knep, men räkna inte med att det håller för högt tryck. Kanske 0,3-0,4 bar. Du har tur om det håller för mer...
om du hr en ståldistans(packning fast i stål) mellan funkar det för 1.5bar++( iaf på vw golf 16v, ett tag). men vette fan om det är nån höjdare??, svarva hellre kolvarna en smula och köp en packning för planad topp(0.3mm tjockare)
Vet kompisar som kört ca: 1 bar med dubbla packningar (Golf) och det har funkat bra..
jag skulle iaf pröva!

Jocke

1.07.30 på Gelleråsen:)
1.00.17 på Knutstorp..
0.41.42 på Falkenberg..
1.19.96 på Mantorp..
www.JoCompetition.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Grejen är ju att du får ner kompet något. Men frågan är om det lönar sig för du får ju säkerligen ur nästan samma effekt utan en extra packning med lite lägre laddtryck, dessutom får motorn troligtvis en roligare karaktär. Driftsäkerheten är nog större så också skulle jag tippa på.
Men hur mycket kan jag ladda med 9.5 i komp?
Inte sa varst mycket antar jag...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kan bekräfta det som "Pitebo" här ovan säger! Körde för drygt 25 år sedan en SAAB 99 med upp till 1,6 bar på det sättet utan några som helst problem.
Däremor känns bara dubbla packningar utan stålpackning mellen litet riskfyllt. Men billigt är det ju så varför inte prova!

johankil: Det är just för att kunna ladda ordentligt (=få mycket effekt) som man "måste" sänka kompressionsförhållandet! Sedan kan man sänka litet mindre (eller kanske inte alls) om man har laddluftkylare, vatteninsprutning, automatisk tändningssänkning/laddtryckssänkning vid spikningar etc

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.