AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.041

hur många bilar får Bytas/säljas per år?

har sökt inlägg och hittat ca 5-7bilar men är det nån som har verkligen frågat RSV hur många man får sälja???

hade en diskussion om detta då någon påstod att man får sälja över 10st!!! tycker det låter mycket!

V8? Ja tack!!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tidigare var det iaf 7st/år som var gränsen för vad som var för privatbruk och bilhandlare.
Fast jag har hört om folk som handlar med bilar vid sidan om sitt vanliga jobb utan att bry sig om dessa regler. Dem ställer helt enkelt av den köpta bilen innan ägarbyte går igenom och sedan ställer på på nya ägaren.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Z3c 4 ever: vad skulle det göra för skillnad? Så gör alla handlare för att ta tillvara bilskatten. RSV går säkerligen inte igenom samtliga ägarbyten för alla, men om de gör det så finns det en gräns där det är läge att betala skatt. (Man kan ju sälja med förlust och på så sätt slippa skatta).
M-FREAK
Du får sälja 6 bilar per år
Hubbe: skillnaden är alltså att dem körer en bil som ställs av av förra ägaren och påställs av den nya. På så sätt bli inte dem indragna. Fast själv skulle jag aldrig sälja min bil och gå med på att fylla i avsällningspapper i stället för ägarbyte...

_________
Länk
ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Denna fråga dyker ofta upp och då får man höra som svar oftast en siffra kring 5 - 20 bilar.

Det finns ingen gräns eller ett specifikt antal !

Det som avgör är om du säljer bilen i vinstdrivande syfte eller ej. Rent teoretiskt kan du avkrävas skatt för en bil/år om vinsten är tillräckligt stor. Kan du bevisa att du enbart bilintresserad o inte tjänar pengar kan du ha 100 bilar per år utan att behöva betala skatt.
Sen är det en annan fråga när RSV går in o granskar vilket dom oftast gör vid tips eller extremt högt innehav av antal bilar.

M-FREAK
Du får inte sälja mer än 6 bilar per år utan att skatta! LAGLIGT!
Sen hur många bilar du säljer skiter ja i! Men vid 6 bilar går gränsen!!!!!!!!!
Vinstdrivande syfte!! alltså hur vet RSV vad jag gett för bilen och vad jag sålt den för??

men får man sälja 6st bilar per år så klarar man sig enkelt, man hör ganska sällan om folk som blivt "sköntaxerade" jag känner en gubbe men han sålde typ 1bil i veckan och hans bilar var bara skit!! det var nog nån arg köpare som satte dit han =)

Nån här som fått en förfrågan från RSV??

V8? Ja tack!!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
carl_ek, du har helt rätt, det finns ingen gräns. Man kan bli avkrävd skatt på en bil om RSV anser att det är vinstgivande verksamhet, men du kan också sälja 100 bilar som entusiast.
Det är helt och hållet en bedömningsfråga.

...BMWLundqvist....
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Kollat detta med hustrun (aukoriserad rvisor) svar: För privatpersoner.
I teorin om du gör vinst på en enda bil är detta skattepliktig inkomst och skall redovisas.
I praktiken: om du gör några bilafärer /år= ingenting händer om inte skatemyndigheten får för sig att granska dig. Då kommer dom att kräva in kvitton på alla affärer. Om du då kan visa på förlust = vanlig levnadsomkostnad. Vinst = skattepliktig.
Detofler affärer / år destå större risk att bli granskad.
mvh

BLJ
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bara väntar tills den dagen då "dom" lägger på 30% skatt på vinsten vid bilförsäljning för privatpersoner....

ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Det är givetvis precis som jag själv "Bengt" o "bmwlundkvist" säger.

Jag förstår inte varför folk som "M-freak " uttalar sig när man inte har ett sus om vad som gäller. Men det är en annan sak.

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Själv sålde jag 8 bilar under år 2002 och har inte fått höra från någon myndighet. Får väl hoppas att det förblir så också...

3.734
Hubbe325
520dAT -08
Z3c 4 ever: Aha, bilen skrivs aldrig över på "mellanhanden".
Låter riskabelt, skulle aldrig låta någon ha kvar bilen på sig när jag köpte den heller inte tvärtom, äga vidare tills han sålt vidare...
Det kanske kallas "förmedling"
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Har hört mycket snicksnack om just detta.
Jag köper och säljer bilar på löpande band, detsamma gör många av mina kompisar utan att ha haft några som helst problem. Och då kan det handla om 20-25 bilar/år.

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Länk
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Friik!
Snicksnack är sådant som du skriver.
Det som jag och några till här skriver är fakta.
Det är så här RSV ser på det. Om sedan du och andra hittils har haft tur och ej blivit granskade påvrkar det ej RSVs regler.
Ursprungsfrågan var vad som gällde!

mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.