AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.071

"Farligt" med oljebyte/påfyllning 5HP30

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Jag vill bara passa på att varna för oljebyte/påfyllning i växellådan (5HP30). Vad som kan hända är en rask försämring och att styrkulorna i ventilhuset behöver bytas omgående. Jag har ju nyligen bytt styrkulor, och jag trodde bara att det var en tillfällighet när jag fick första tendenserna till problemet direkt efter det att jag toppfyllt min växellåda med nu fräsch olja.

Men nu har en kompis råkat ut för exakt samma sak. Efter en toppning av nivån med ny olja, började lådan nästan genast uppträda enligt styrkule-felen. Dvs backen är i även i N och D slirar först innan den går i, och backen går in väl hårt.

Det kan förvisso vara två tillfälligheter ;-), men det ser ut påverka växellådan klart negativt att toppfylla, alternativt byta till ny olja. OBS! Vi har båda använt rätt oljetyp.

Vidare läste jag på en USA-sida att man inte skall byta olja om bilen gått mer än ca 12000 mil (60000-80000 miles), enligt författaren eftersom växellådan då kan gå sönder. Och det verkar vanligt att en "trasig" 5HP30 ofta har just styrkuleproblem i olika grad. Detta fel kände sannolikt inte USA-killen till, tolkar jag det som.

Mitt råd är därför: byt/fyll bara om det är absolut nödvändigt. Eller fixa styrkulorna direkt, så slipper ni rota två gånger ;-)

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.