|
|
|
|---|---|
| Har detta larm hela tiden.....har bytt lamphållarna och lampor. Vet att detta har varit uppe tidigare många gånger....men har någon något bra sätt att komma tillrätta med detta obehöriga larmande. Blir väldigt trött på plingandet.... | |
|
"Blindlarmar" det bara eller är belysningem ur funktion? Har upptäckt att min varnar om jag startar bilen och bakrutetorkaren råkar vara tillslagen... men lampan fungerar. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Alla lampor fungerar perfekt......ändå larm. | |
|
CCM-modulen. Sitter i säkringsboxen. Byt. Micke |
|
| Behöver inte vara CCM-modulen... Den är väl dyr? Börja med att kolla på kabelhärvan som går i gångjärnen till bakluckan, det är ganska vanligt med kabelbrott där på E34 Touring modellerna. | |
|
SOLO! Har du vred för höjdinställning på halvljusstrålkastarna? I så fall prova med att koppla ur anslutningen till inställningsmotorn. Jag vet att det låter knasigt, men på min 540 hjälpte det, och vad jag har förstått har det hjälpt många andra. En fråga har någon här på forumet ett elchema där man kan se hur denna höjdreglering är kopplad, jag håller på med grundforskning om plingandet för fel på bakljus och eller skyltljus, men har kört fast. Man klipper ju inte upp kabelstammar för att se vart trådar tar vägen! Snälla någon!! mvh BLJ |
|
| Jovisst har jag motorer för höjdinställning på strålkastarna. Skall testa att koppla ur dom. Detta plingande av obehöriga "ljusfelslarmar" verkar nästan alla ha problem med! Tråkigt på en så trevlig bil. | |
|
SOLO! För mig räkte det med att koppla ur höger motor. Skriv och berätta om det funkade! mvh BLJ |
|
|
bengt, Jag har letat efter "felet" med obehöriga ljus larmar i över ett år. Har många gånger sagt att jag har hittat felet! MEN..........I KVÄLL HAR JAG HITTAT FELET PÅ MIN BIL! Plockade ut KLM och CCM modulerna och kollade lödningar. Hittade inte något direkt...men...när jag satte tillbaka dem såg jag av en tillfällighet att det glappade lite i sidled! Provade då att "dra" CCM och KLM lite i sidled när de satt på plats i säkringsboxen. Där var glappet!! Verifierade detta flera gånger. SKÖNT....även om det kommer tillbaka vet jag nu vad jag skall göra. Tror att detta kan vara ett tips för fler att titta på. Tack för alla tips. |
|
|
SOLO! Nu gör du mig lite förvirrad! Du skriver KLM men du menar väl LKM en lång svart låda i säkrinsboxen med 34 stift? Men vad är CCM det ända jag vet är en liten fyrkantig brun box som är märkt med Crash-Alarm Geber på engelska Chrash Control Modul, denna tänder varningsblinkers vid kraftig G-påkänning. Denna dn väl inte ha någåt att göra med lampvarningar? Håll oss informerade om det räckte med att dra LKM i sidled. mvh BLJ |
|
|
CCM betyder Check Control Module. Kostar c:a 300:- på skroten. Micke |
|
|
Tack s25519, Glapp i CCM:n konstaterade jag. Åkte till skroten och fick tag på en -94's. Fungerar PERFEKT.....UNDERBART.....nu har man äntligen fått slut på allt obehörigt larmande. |
|
| Glömde att meddela det bästa.......200 SEK. | |
|
Min bakrute-torkare rycker till ibland när jag lägger i backen, går upp ett par decimeter och stannar där. Försökte provocera fram det igår, testade med framtorkare på/av osv. Helt plötsligt larmade skyltbelysningen, men inga trasiga lampor! På en äldre bil hade jag direkt misstänkt jordfel, men på en såhär avancerad maskin......... Någon som vet om det är någon automatik inblandad, ska torkaren gå när man lägger i backen? |
|
|
Gratulerar SOLO. Visst är det underbart...=) Fast jag rycker fortfarande till varje gång det plingar för yttertempen. Micke |
|
| vart sitter ccm nånstans | |
|
I säkringdosan på förarsidan, den är märkt med CCM, nr 15 på bilden: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| 1000tack | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.