AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.988

BMW 320i Touring eller Audi A4 1,8T avant ?

Sida 5 av 6
De
65
DeKå
323 CIA-00
Håller med Johan B ang det där med Audis serviceverkstäder. De vet inte hur ordet kundvård stavas. Det är en av de orsakerna som gjorde att jag bytte bilmärke. Glömde att nämna det i mina tidigare inlägg.

//DK
Men hur påverkar chiptrimningen motorn rent slitagemässigt, är det det verkligen bra för bilen att chiptrimma?

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Har inte följt denna tråd tidigare, men har nu skummat igenom den. Glädjande nog är alla inlägg sakliga, annars kunde man befara att frågeställningen skulle bemötas som om man på AIKs hemsida frågade om AIK eller Djurgården är bästa lag.

Annars håller jag benhårt på BMW, det är stor skillnad på att köra BMW (bakhjulsdriven) och att åka Audi (framhjulsdriven). E34 är den vackraste sedan som byggts och numera synnerligen prisvärd. Touringen är inte dum den heller! Titta på en sen 525a, tex 95-96, mycket bil är det. Och knappast buskörd, inte riktigt gjord för det. Gissar att du redan kollat in modelguiden uppe till vänster, om inte ......

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att chipsa om A4:an gör BSR och steg1+ ger 209hk 340+Nm, dvs bättre vrid än 328:an och 2,8 A4. Framför allt så får du vridet längre ner i varvskalan, vilket är trevligt om man inte gillar att ligga och varva 6-7000 rpm.
Klart att slitaget ökar men det ökar ju bara när du använder den x-tra effekten. BSR har ett tilläg till maskinskadeförsäkringen som man köper där och täcker även sedan motorn är chippad.
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Slitaget ökar nog knappt märkbart.
Iom att det finns en Ts på 180hk som är istort sett en chippad 150hk. Så jag tror inte det är ngn fara. Det är så många som åker med chippade motorer som håller.
VillaRosa då måste du prova fyrhjulsdrift om det bara är körglädje man ska gå efter.

Tror att 150 hk räcker åt mig till att börja med i alla fall, eftersom jag kör en gammal Saab 900 med förgasarmotor så lär jag nog märka en stor skillnad ändå....=)

Någon skrev tidigare om hur man kunde testa om länkarmarna var ok på en A4 genom att köra emot en trottoarkant och lyssna om man hörde ett klonkande ljud, förstod inte riktigt hur man rent praktiskt skulle gå till väga....hur kan man kolla om länkarmarna är ok?

En fråga till också har fått höra en del om att A4´ans elektronikfel, tror ni dessa fel är vanligare på A4 än BMW?

Jag är relativt väl bevandrad vad gäller Audi och i synnerhet A4. Att denna skulle vara behäftad med allmänt förekommande elektronikfel var däremot en nyhet för mig. Vad är det du fått höra, och av vem?

Jag skrev relativt tidigt i den här tråden att du borde ut och provköra bilarna och bilda dig en egen uppfattning om dem. Den du gillar bäst är säkert också det bästa valet för dig. Det hade hur som helst varit intressant att få ta del dina egna synpunkter efter veckor av diskussioner i den här tråden.

Slutligen (med risk för upprepning) har jag svårt att se att det skulle vara några stora skillnader beträffande bensinförbrukning, servicekostnader, allmän "felbenägenhet", övriga ägandekosnader etc etc. Med andra ord, låt hjärtat mer än hjärnan avögra.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Håller med Fredriks här, få tummen ur och köp en bil, analysera inte sönder hela känslan att köpa sig en ny vän.
Provkör bägge, slå sedan till på den du tycker passar dig bäst.
Berätta gärna lite hur du står i dina funderingar och senare också vad det blev för något.
De
65
DeKå
323 CIA-00
Det måste inte vara trottoarkant som jag skrev tidigare utan även fartguppar eller potthål kan leda till att ett klunkljud uppstår om nu det är fel på länkarmarna.

Håller även med Fredriks o Hubbe325. Provkör bägge bilarna! Känslan att ratta dessa bilarna är olika och välj den du faller för mest!

//DK
Jo, det jag funderar mest över är väl kvaliteten....vilken som har bäst kvalitet, audi eller BMW...
Rent körmässigt är jag övertygad om att jag blir nöjd med både audi och bmw.
Tycker bmw har en snyggare front än audin.....men att Bmw 320iT inte har ett särskilt snyggt bakparti, den ser gammal och omodern ut bakifrån.
Däremot tycker jag bmw har en mycket snyggare interiör med integrerad cd och snyggare reglage, snyggare stolar och snyggare klädsel ofta.
Audin känns lite rymligare också både fram och i lastutrymmet.
Audin har också framhjulsdrift vilket jag tycker är en fördel vintertid när man kör mycket i jobbet.
Sedan är det svårt att avgöra vilket som är trevligast...en välljudande sexa eller en vridstark turbomotor.

Har börjat fundera på en annan bil också...Mercedes C220 kombi....
vad tror ni Mercedes C220 vs Bmw 320iT vs Audi A4 1,8T Avant?
Vad är det egentligen för skillnad på A4 facelift som kom 99 och tidigare modeller, sen ingen större skillnad på karossen sådär direkt tycker jag.....
Har hört att man måste byta kamrem var 4000:e mil ¨på bmw´n, gäller samma sak för audin? Ingår inte detta i någon av insp 1 eller 2? Någon som vet vad det kostar?
De
65
DeKå
323 CIA-00
Fredrik: Du verkar har svårt att bestämma dig! Vad gäller kvaliteten så är nog dessa bilarna bland de bästa som finns i klassen men jag upplever att bmw är "rejälare" byggd med bättre material i inredningen bla. Dock har jag fått bytt hjullagret på högra bakhjulet strax efter jag köpte min bil (7400 mil). Kostade drygt 3 papp på märkesverkstad!(Mkt billigare om man anlitar en vanlig verkstad vilket jag dumt nog inte gjorde...) Faceliften på A4 som kom -99 mot de tidigare A4:or är inte mkt mer än lite kosmetisk ändringar på karossen samt en fräschare inredning med dubbla airbags och sidoairbags som standard. Kör du mkt på jobbet så är framhjulsdrift en klar fördel även om bmw:n känns rätt säker tack vare ASC:n. Körde min A4 till fjällen för drygt ett år sen under rätt svåra vägförhållande men fick inte en enda sladd!

Sen vill du blanda in en merca oxå och då blir inte valet enklare tror jag... Jag personligen har inte erfarenhet av Mercedes så det får andra här i forumet att utlåtas.

Det där med kamremsbyte var 4000 mil tror jag inte på för "remmen" på bmw:n är egentligen en kedja?! Rätta mig någon om jag har fel...

//DK
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
fredrik+DK,

Alla E36 med 6-cyl har kamkedja.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Hur ofta byter man kamkedja?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
fredrik,

Kamkedjan bör hålla mellan 30 och 60 000 mil.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Gjorde en prisförfrågan hos lansförsäkringar på en Audi 1,8T och på en 1,8 Ts, konstigt nog var Ts 600-700 kr billigare om året än 1,8T....det låter lite konstigt tycker jag eftersom den har starkare motor....kan det finnas någon förklaring till detta??
De
65
DeKå
323 CIA-00
Fredrik: Ring LF om en offert istället! Det man får fram på nätet är inte alltid att lita på...

//DK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.