|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Men vad bör man passa sig för när det gäller 320´n?? Finns det ingen som har dåliga erfarenheter av den bilen att delge mig? |
|
| Jag skulle välja en A4. Det känns som en betydligt modernare bil än E36. Jag har haft en 328T-96 och en A4 1,8tq-97. En avgörande faktor är quattro. Det är en fantastisk vägkänsla i en quattro med sportchassi och 17" däck. | |
|
Vad är det som ni tycker gör A4án till en modernare bil än 320´n (97-99)?? |
|
| 320 baseras på en bil som kom 91, A4 kom 94-95? tror jag så den är en lite modernare konstruktion, men inte mycket eftersom det mesta i den härstammar från Audi 80. | |
| Liten varning också för de 4wd A4:orna, de drar betydligt mer soppa än 2wd | |
Deliq |
Tycker fartkänslan i A4'an är lite bedräglig. Har vid flera tillfällen kört bilen (speciellt 1,8T) och tycker den känns ganska kvick, men om man klockar bilen går det inte alls lika fort som det känns. Inget ont om A4'an annars. Det är en välbyggd bil, tyst och bekväm. M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
E36 320 har problem med spindellederna i framvagnen. Dessa är av undermålig kvalitet. Även det ständigt åtekommande BMW-problemet återfinns på E36: Silentblocken bak. Silentblocken är de bussningar som har till uppgift att hålla bakvagnen på plats. Det märks i form av snedslitna däck, vingliga köregenskaper samt ett smällande läte från bakvagnen när dessa är glappa. Det är inte så dyrt som man kan tro att byta bussningarna. I övrigt är två liter cylindervolym lite för lite för att fördelas på sex cylindrar. Motorn är kortslagig och bottendraget är därför närmast obefintligt. Däremot går motorn bra på höga varv. Mitt val hade blivit 318i eller 323i istället för 320i. |
|
|
Om jag ska ha en A4, då vill jag ha en 1,8T, men frågan är om dom är hårdare körda (mer buskörda) med tanke på turbomotorn än t ex en 320i, vad tror ni? Har kollat lite på försäkringar och det skiljer inte så mycket mellan A4án och 320´n, får betala runt 6000kr/år hos länsförsäkringar, billigare än då är väl svårt att få? |
|
| otroligt vad mycket bilkunniga människor som finns här.... | |
|
Precis tvärt om, BMW:n lär vara mer buskörd än Audin. Tror inte det är så farligt ändå på så pass nya bilar. |
|
|
Tror ni inte Touring/Avant är mindre buskörd än vanliga sedan modellerna? De har ju liksom olika målgrupper, kombimodellerna kanske mer för barnfamiljerna och dyl., eller vad tror ni? |
|
|
Självklart är det lättare att hitta ett ex som inte är buskört i "kombi" utförande av den anledning som du själv nämner, risken är väl bara att just det exet är fullt av hundhår.... ;-) Du behöver inte vara speciellt orolig för någon av bilarna, jag skulle personligen välja 1,8T före 320 just pga, turbons fördelar i bottendrag och 320´n s avsaknad av detsamma. Det är jobbigt att ligga och tokvarva för att få ut alla 150 kusar, det behöver du inte i Audin. Men bägge är trevliga fina bilar |
|
|
Finns en sak som ni förbiser lite angående Audi...deras urusla serviceverkstäder som har fått massiv kritik de senaste åren! Bilen är väl OK (om än lite trist att köra) och A4 är nog en betydligt modernare bil än E36. Bara den dåliga serviceorganisationen gör att Audi inte är ett alternativ när jag funderar på bilköp.... Tänk också på att en hel del kombibilar har gått som tjänstebilar och KAN ha gått oerhört hårt under en gasglad ung försäljares gasfot. Mvh |
|
|
Det finns ju faktiskt andra alternativ till VAG´s serviceorganisation... Och de ska ha blivit bättre än de var , men inte tillfredsställande ännu. |
|
|
Man behöver väl inte göra service bara på VAG? Det går väl lika bra att göra det på någon mindre verkstad, eller tror ni det är en nackdel den dag man ska sälja bilen.....om det inte är stämplat av VAG i serviceboken, utan av någon mindre välkänd verkstad? |
|
|
Personligen så har jag större förtroende för mindre verkstäder än märkes dito, De små är beroende av att göra ett bra jobb, annars kommer kunden inte tillbaka. Exempel: En vän får nedslag på bromsarna fram på sin Saab och lämnar den till verkstan(Aukt SAAB), hämtar bilen dagen efter och betalar glatt, verkstaden har grön punkt och kunde således "släcka" 2:an i besiktningsprotokollet. So far so good... Efter två månader så börjar det låta från bromsarna bak och han lämnar in den på annan Aukt verkstad, de ringer samma dag och undrar om de inte skall passa på att byta bromsarna fram för de var tvärslut... Facit, de hade inte gjort annat än tagit betalt på den första verkstaden. Tror tyvärr att detta inte bara gäller Saab... |
|
|
en annan fördel är ju att en mindre verkstad säkerligen är billigare än en märkesverkstad....får leta runt här i v-ås sen efter någon som verkar seriös som man kan lita på.... |
|
|
Ja det tycker jag du skall göra, lyssna med vänner och bekanta om de kan rekommendera ngn. Jag servar min hos en icke auktoriserad och det tjänar man stålar på, jag lovar! Jämför insp II inkl extra (byte alla vätskor i bilen utom spolarvätska och AC) Jag betalade 3500kr, BMW skulle ha 7-8000 minst. BMW i solna tar 1200kr/timme för verkstadsarbeten (VAG ligger säkert på samma) Mecken runt hörnet ligger kanske på 4-500kr/h vitt och 2-300 svart. Det blir skillnad. |
|
|
Men kan dom skriva i serviceboken om dom gör det svart? |
|
|
Hej!! Audin med 1,8T kan man ju för några ynka kronor få ur 196hk (enligt BSR) och då måste man ju köpa en BMW 328 eller A4 2,8 för att lika i samma liga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.