AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.990

BMW 320i Touring eller Audi A4 1,8T avant ?

Sida 3 av 6
Go
23
Gorm
320i Touring -02
Jag är 190 cm lång, och det funkar även utan sportstolar. Jag är inte helt nöjd med sittkomforten men som sagt det går ju... Jag har inte provat en 3-serie med sportstolar men det tror jag vore intressant eftersom man kan förlänga sitsen.

Lycka till! / David
Det är ingen större skillnad på A4, årsmodeller 97-99a. Det gjordes en facelift under modellåret -99 och denna betecknas ofta -99b. Det finns alltså 99:or både med och utan faceliften.

När det gäller bensinförbrukningen får du nog räkna med gissningsvis en till två deciliter mer per mil för 6:an jämfört med 4:an. Merkostnaden bli väldigt liten om man slår ut det på ett års bilägande.

För övrigt kan jag rekommendera Nordic-Audi:s forum för funderingar kring A4:an.
Länk

David....det är benen och knänen det blir trångt för eller? Takhöjden är väl inga problem...det är ju inte kul om man inte blir nöjd och sitter sådär....man vill ju sitta bekvämt.

var in på nordicaudi.com.....verkar vara många som haft problem med sina A4ór.......tror ni Audi A4 har sämre kvalitet än Bmw 320??
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
jag hade valt bmw´n för;
den sköna sexans ljud.... inget turbotjafs.
snyggare bil,cleana linjer.. vacker helt enkelt..
bmw har bättre service..
Överlag enligt mig så är det bättre kvalité på bmw än audi..

Men o andra sidan.. vill man ha en pigg kombi som ser hyfsat fräsch ut .. så är audin ett bra val också.. 185hk är det i 1,8t tror jag..eller var i den jag körde..

Lycka till.. Och om du inte provkört bilarna i fråga så gör det..
då känner du saker som kvalité
Var och provsatt en 316 idag bara för att känna om benen fick plats och det var faktiskt inga problem, det var ju inte jätterymligt men det får nog duga...
Någon som vet hur mycket bagaget i 320 Touring sväljer.....får man in den hund och lite packning?
Någon som vet, vad bör man betala för en Bmw 320 Touring 97-98 som har gått c:a 10-12000 mil?
Ralle_85
Tänkte på det med längde..är 193 får plast hur bra som helst i min bil....det är jue en sedan men den är ju knappts mindre...

Ralle
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Min erfarenhet är att det är mycket fel på A4:an. Sen är delarna inte billiga till en Audi heler. Har mycket erfarenhet av Passat vilken har mycket gemensamma delar och de har varit ekonomisk katastrof för många av mina vänner. Konstiga fel och elektronik fel värkar vara standard hos A4 och passat.

A4:an är rymligare, har en kompis som är 205 och får plats bra i sin A4:a.

Köp en 523iT, samma kostnader och plats för familjen. Lite dyrare kanske men mycket nöjdare tror jag.
mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
Det är ganska stor skillnad på audin och bmw:n. Ska man åka tyst och komfortabelt tycker jag att audin är bättre, vill man däremot ha mer körglädje ska man nog välja bmw:n. Kan iofs bara jämföra med den modellen jag har men tycker nog att audin slår bmw:n där (har kört 320touring en längre tid också).
Audinkänns faktiskt mer välbyggd, men som sagt servicen är helt kass tyvärr.
Har nu hört väldigt många med dåliga erfarenheter av A4´an....synd för det är en jäkligt snygg bil.....och väldigt bekväm och roligt att köra.
Någon som har dåliga erfarenheter av BMW?
När jag funderar på Bmw eller Audi så gäller det årsmodellerna 97-99...
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
"Vad tror ni att det skulle kosta att trimma upp en A4 1,8T på 150hk till runt 200hk?"

Runt 5-7000 får du väl ge ung.
Har en polare med A4 1,8t -96 han har haft den i ett år nu och ska byta skivor fram det är det ända som har behövt göras.
Den känns väldigt bra att åka i och man kan inte jämföra passat och a4. Den känns väldigt gedigen
De
65
DeKå
323 CIA-00
Fredrik:
Jag har haft en A4 1,8T Avant -97 sen den var nu. Länkarmarna och skivorna fram bytta på garanti. Kontrollpanelen för ACC:n tvärdog efter 14 mån. Fick den bytt på Goodwill. Sen dess tills jag sålde bilen september förra året har förutom sedvanliga sevice kostat mig en lampa bak, då hade bilen gått 7400 mil. Skivorna bak var dock lite rostiga men gick igenom besiktningen. Bilen var lastkänslig och kan vara lömsk i kurvorna om man har mkt grejor i bakluckan. Annars var jag mkt nöjd med bilen.

Prestandamässigt slår A4:an min nuvarande bil, det känns så i alla fall. Turbon helt klart avgörande! Däremot är det gôtt å ha en sexa i motorhuven! Tycker A4 är redan en mkt välbyggd bil men BMW (E46) ännu bättre.

Är du ute efter en 97-99:a så tycker jag att du ska välja Audi. A4 är en modernare bil än vad en E36 är.

//DK
DeKå:
Kul att höra någon som har bra erfarenheter av A4 án! Tycker att det är en jäkligt snygg bil, dessutom säkert väldigt rolig att köra med turbon...
Men när kan man få länkarmarna bytta på garantin, om jag köper en 97-99 nu så kanske garantin inte gäller.
Hur låg förbrukningen?
Har hört både possitivt och negativt om A4án nu.....men enbart positivt om Bmw.....vad bör man vara rädd för om man köper en 320?
De
65
DeKå
323 CIA-00
Det där med länkarmarna har varit ett känt problem genom tv-programmet "Plus" för nåra år sen och Audi/VAG/Din Bil har tagit åt sig kritiken och bytt ut dessa när bilarna ska in på kommande service så jag tror att de bilarna som rullar ute är åtgärda men kolla med säljaren om dessa är bytta eller inte för det framkommer inte i något papper när ÅF byter ut nåt som inte kostar nåt! Är man osäker så kan man alltid köra bilen på nån trottoarkant och hörs det ett klunk fram då kan man vara nästan 100 på att det är länkarmarna som spökar. Garanti på länkarmarna kan du nog glömma om du köper en bil som är äldre än 3 år....(Ren branschpraxis tror jag).

Vad gäller förbrukning så hamnade jag på runt 0,9 på sommarn och runt 1 liter på vintern i snitt. Ren landsvägskörning runt 0,7-8. BMWn drar mkt mer pga jag kör mkt korta sträckor och ofta (inte minst automat gör sitt), säg runda tal 1,1 i snitt. Men när jag körde från Uppsala till kungsbacka då jag köpte bilen drog den runt 0,6 eller nåt. Jag hade iaf en kvarts tank kvar när jag kom hem efter nästan 60 mil. Det kunde min A4 ALDRIG komma ned till.

//DK
Tack för alla svar.....
Det blir inte lätt att välja.....
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
"Har hört både possitivt och negativt om A4án nu.....men enbart positivt om Bmw"

Vad hade du väntat dig? Klart den ses som klar favorit här tror inte det är likadant på Nordicaudi:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.