|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Ungefär samma då motorn är samma. En 5 serie touring kostar inte mer än en 3 serie touring. Om du väljer före -97. Sen blir de dyrare. Varför insnöad på 2.0l sexan? 525 är det alternativ som de flesta här rekommenderar, 2l på en så tung bil blir slött. |
|
|
ok, men jag vill inte ha gamla fronten på 520´n.....men den kom väl 97? Har hört mycket dåligt om A4´an någon som har fler erfarenheter av den?? |
|
|
alltså den ny fronten kom väl 97 menar jag.... |
|
|
Den "nya" femman kom 96. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Nu måste vi reda ut begreppen, Nya fronten kom på 5 serien-95 tidigare på 540. Nya modellen E39 kom 96, dock ej som touring. Mitt tips är om du vill ha touring att köpa en 95 eller 96 525. Kanonbil till otroligt bra pris. |
|
|
Jag är (en nöjd) ägare till en A4:a, men jag gillar BMW trots det. Vad vill du veta? A4:an har ett par akilleshälar varav den ena är glappande länkarmar i framvagnen, en defekt som många har fått åtgärdat på garantin. Kvalitén på länkarmarna var undermålig i flera år men jag tror (och hoppas) att det har blivit bättre. Den andra ofta förekommande kritiken gäller långa väntetider till auktoriserade verkstäder. VAG-koncernen hängde helt inte med att bygga ut sina resurser när deras försäljning ökade kraftigt i mitten/slutet av 90-talet. Vad jag har förstått är detta framförallt ett storstadsproblem, och situationen lär vara något bättre idag än för ett par år sedan. Själv har jag dock inte drabbats av något av de här problemen. Mitt råd är att du sks ge dig ut och provköra bilarna och då bedöma vilken bil som faller dig mest i smaken. Beträffande ägandekostnaden, Audi vs BMW, tror jag att den i allt väsentligt är väldigt lika. |
|
|
Tycker nog inte att den gamla fronten är så snygg....känns som att köpa en gammal bil om man skulle köpa en 95-96:a. Får provsitta en 320 och se om jag får plats i den....en 323 vore inte heller fel, men dom blir ju dyrare i försäkring... Kul att höra lite positivt om A4´an också, tycker att den utseendemässigt är väldigt snygg.....fast inte lika fin intriört som Bmw tycker jag....A4´an har väl inte t ex integrerad cd-spelare och inte lika snygg klädsel oftast....två väldigt snygga bilar tycker jag. Fredrik.....hur mycket drar din A4:a? |
|
| Kliver du upp på 5-serien Kaross E39 dvs 96- (97 för Touringen) så snackar vi helt andra priser. Bra ex får du inte under 140-150kkr (Touring) -20/30kkr för sedan. | |
|
Beorende på vad det är för typ av körning så vaierar förbrukningen 0.8-1.0 l/mil, vid långkörning ca 0.75. Min är en Avant 1.8 Ts (180Hk) -99b. |
|
|
jo, jag vet att det blir dyra priser då, men jag vill inte ha en 520 eller 525 med gamla fronten....då får det bli en 320 ist, om jag får plats i den....alternativt en A4. Vad är det för skillnad på en audi A4 1,8T och en 1,8 Ts?? Vad kostar det att trimma en A4? Finns det några risker med det och måste man anmäla det till försäkringsbolaget så man får högre premie? Så oerhört mycket fram emot att köpa en ny bil....det ska bli skoj! |
|
|
Förstår fortfarande inte vad du menar. Fronten på den äldre 5-serien(karosstyp E34) ändrades 95 så den har bredare njurar m.m. 96-97 kom den helt nya karossen till 5-serien karosstyp E39. Vilken är du ute efter e34 med ny front eller E39? |
|
|
A4Ts va nån lite sportigare modell med 180hk istället för 150hk. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Någon som vet hur många hk det är i A4áns 2,4 l motor? |
|
|
Klart att det finns risker med att trimma en bil. Du kan inte anmäla det till FB, bilen ÄR olaglig, men det är ju bara att byta ut chippet om man skulle smälla. Ts är en hottad variant av T. I någon tidigare tråd sägs den ha större turbo, IC, m.m men det tror inte jag på då trimfirmorna har samma trimchip och max effekt på bägge modellerna. Troligen är Ts:en en chippad T. |
|
|
A4 2.4 har 165 Hk för de årsmodeller du är intresserad av. Är du inne på en 6:a finns även 2.6 med 150 Hk samt 2.8 med 174 alt 193(?) Hk. Skillnad 1.8T och 1.8Ts är att Ts har en annan mjukvara vilket medför högre effekt. Den har även lättare svänghjul samt något mer utrustning (oljetempmätare, spänningsmätare och färddator). Att trimma en turbomotor är relativt billigt genom s k chipstrimning. Risker finns med all trimning, och att det anmäls till försäkringsbolagen är nog sällsynt. |
|
|
Hubbe 325: Du har rätt i att A4 Ts i princip är eb chippad variant av A4 1.8T. Det finns dock skäl till förvirring efterosm det på A3 är störe skillande mellan T/Ts, med bla 6-växlad låda i Ts. Dessutom har det till nya A4:an´helt nyligen introducerat en Ts-modell (är dock lite osäker om den verkligen heter Ts officiellt) med 190 Hk. Denna modell skiljer sig mer jämfört med T med bla annorlunda turbo och intrcooler samt 6-växlad låda. |
|
| Aha, man lär sig något nytt varje dag. | |
|
Vad tror ni att det skulle kosta att trimma upp en A4 1,8T på 150hk till runt 200hk? Har hört att bensinförbrukningen sjunker vid chipstrimning, stämmer det? Vad är det för risker man tar när man trimmar då, har ni några erfarenheter av vad som kan hända? |
|
|
Någon större skillnad på årsmodellerna på A4´an mellan 97-99?? |
|
|
Är 2,4 liters motorn mycket törstigare än 1,8? Någon som vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.