|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej! Går i bilbytar tankar och funderar lite på vad jag ska ha...funderar antingen på en BMW 320i Touring eller Audi A4 1,8T avant, så jag skulle vara väldigt tacksam om det finns några bilkunniga människor som skulle kunna ge lite råd angående dessa bilar, med utgångspunkt ifrån följande: *Kvalitet *Servicekostnader och reparationer *Körglädje *Utrymme (är ganska lång och jag vill inte sitta trångt) *Prestige / Image *Säkerhet en fråga till också, när man pratar om service på Bmw så pratar man om inspektion 1 och 2 osv, vad menas med detta? Tack på förhand! / Fredrik | |
|
Svårt val. Tror att du har mer lastutrymme i en A4. Servicekostnaderna är noll för BMW´n under 8000mil/3år. Kvaliteten är nog likvärdig, bägge bilarnas motorer är outslitliga (nästan). Audi/VW har haft problem med bromsar och dylikt men är nog löst nu, de har även väldigt få kunder som är nöjda med servicetider och sånt, där ligger BMW i topp i undersökningar. Körglädje, gissningsvis BMW men prova båda, du kan ju lätt och billigt trimma Audin, BMW´n har ju ingen turbo så där är det svårare. Säkerhet/prestige är nog likvärdigt möjligtvis mer prestige på BMW´n. Inspection I och II är bara olika benämningar på hur stor service det är, de kommer varannan gång och kostar lite olika eftersom den ena(II) är mer omfattande än den andra. Audi har samma system, kallas där stora och lilla servicen. |
|
|
Tack för ditt svar Hubbe! Jag kommer att köpa en bil mellan årsmodellerna 97-99 så då kommer inte servicen att vara gratis.....så en till kort fråga vad kostar en inspektion1 resp 2 och hur ofta ska dom göras? Tack på förhand! / Fredrik |
|
|
Om det gäller mellan 97 och 99 så tror jag du får en modernare bil med Audin, dessutommöjligheten till chipstrim. Titta annars på 328/323 Touring. lite roligare bil. Kostnaderna för service är nog likvärdiga med Audin. Gör du den på BMW så kostar I:an c:a 3-4 kkr och II:an mellan 5.5 och 7kkr. Själv låter jag en kunnig verkstad i Åkersbega serva min, där betalade jag 3500 för en II:a med extra tillägg, byten av samtliga vätskor i bilen. (inte spolarvätskan eller Kylmedel). |
|
|
Hej fredrik, nu kommer jag inta att besvara din senaste fråga eftersom jag inte har betalt för någon service på bmw än. Men lite kan jag berätta till dig om Audi bilen. En av mina nära kompisar har en A4 1,8t. Den är från 98. Han köpte den helt ny då. Han har haft ett par (för att inte säga många) otrevliga överraskelser med den bilen när det gäller kvaliten och slitstyrkan. Han har hittils byttat: Bärarn v+h, vattenpump, ventillyftare, oljepumpen, luftmängdmätaren och några "småsakar" till.. Men ändå säger han att han e nöjd med ådin. Personligen har jag kört hans bil och några 320'or mellen 94 och 98 årsmodell, och jag kan säga så här... Jag tycker att en bmw e mer pålitlig under körning och ger mer jämn komfortkännsla.. Tänk på att du åker med 6 cyl. i bmw och 4 i ådin (men ändå 20V).. Kanske har bmw oxå några saker som går i sönder som audin men det vet jag inte.. har inte haft en 320 i så nära kretser så jag kan veta så mycket om dem.. Men personligen tycker jag att du ska provköra både bilarna och dra dina ägna slutsatser när det gäller komfort osv... BMW..!! The rest is meanigless!! Länk |
|
|
Tack för Era svar! Men hur ofta gör man inspektion 1 och 2? Det låter som att det är väldigt mycket pengar för servicen både för Audin och Bmw´n...men är andra bilar också lika dyra som typ Volvo V70 eller Saab 9-5? /Fredrik |
|
|
Insp 1 ca 2500mil och Insp 2 ca 5000mil... Och en oilservice emellan... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Ja det är ungefär samma priser på servicar oavsett märke. Mitt tips är att anlita en bra men icke märkesbunden verstad. Tror det är runt 2-3kmil mellan servicetillfällena, därimellan dyker Oljeservice lampan upp, dvs dags för byte olja och filter. 1200kr/BMW solna. 6-700 Speedy. Ev. dyrare med finare olja. |
|
|
Attans, missade med 1minut.... Där får man för man skriver uppsatser.... |
|
|
Attans, missade med 1minut.... Där får man för man skriver uppsatser.... |
|
| oj oj nu stammar man också.... | |
|
Hubbe325: Ja det är här och i sängen man är snabb ;)) /Johan [CUL8ER] |
|
|
Låter ju inte så farligt dyrt i alla fall....sen om man hittar någon pålitlig verkstad som inte är en märkesverkstad så kan man kanske komma billligare undan.... Så jag får väl ut och provköra någon 320, men det är så ont om dom har i Västerås.....hoppas jag får plats i den bara, men tanke på benutrymmet och att jag är lång..... |
|
|
Låter ju inte trevlig det som StaliN skrev om A4án....någon som har samma erfarenheter? |
|
|
Förbrukningen då, någon som har erfrenhet av bensinförbrukningen mellan dessa bilar?? |
|
|
Hej! Jag funderade oxå på Audi A4 1.8T Avant och BMW 3 2.0 touring, för några år sen. Det slutade med att jag köpte en BMW och jag har inte ångrat mig. bensinförbrukning - samma tror jag (0.9) Framsäte - Audi lite större Baksäte - BMW lite större Baggage - Audi lite större (BMWns baggage är dock väldigt användbart ändå tycker jag !). Tippar att en BMW 3 2.0 touring från 1997-99 håller lite högre klass än en Audi A4 Avant från 1997-99. Jag skulle satsa på en A4 Avant från efter ansiktslyften 1999 om det är en Audi du vill ha. |
|
|
Tack Hazard! jovisst. bmw´n känns som en bättre bil, det enda som jag är tveksam till är om den är för trång fram för mig...jag är lång och har långa ben som ska få plats...går förarstolen bra att justera? bättre med sportstolar kanske? Det ska skilja 5 liter på volymen mellan A4´an och 320´n i bagageutrymmet.....tror du att det räcker till för att stoppa in en hund och lite packning? Har en gammal saab 900cc nu och den är det inga problem att få plats i....och den är ju inte mycket större.... /Fredrik |
|
|
Hej! Själv är jag 177 lång, så jag får plats i en BMW. Min fru och 10-årig son är vanligtvis också med. Har hört någonstans att 184 är maxlängd för BMWs gamla 3 serie. Tänk på att reglerbar ratt inte alltid finns i en BMW 320 (t. ex. min). Audi A4 är också goa bilar (i varje fall utseendemässigt) ! |
|
|
jag är 191, så då kanske det är tveksamt om jag får plats....men det är benen det blir trångt för tror jag... |
|
|
Är du 191 så blir det iallafall trångt bakom dig.... Är själv 180 och har inga problem med mitt utrymme, har inte ens stolen längst bak, men det är ju svårt att få plats bakom sig själv, (glenning tricket). Provsitt, det är det enda råd jag kan ge dig, 3 serien skiljer sig inte speciellt i utrymme i kupén mellan touring och sedan, så prova en sån om de är lättare att hitta. Annars är nog 5-serien eller Audi A6 något för dig. VW passat är otroligt rymliga innuti, men inte så sportig kanske. |
|
|
Kanske skulle fundera på en 520 istället då...men dom är väl mycket dyrare kanske.....någon som vet vad inspektion1 och 2 kostar att göra på en 520? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.