|
|
|
|---|---|
Ralph |
Har en 735iA 90 som jag är väldigt nöjd med, men hör ett svagt tickande från motorn, hör också ett svagt surrande bakifrån under bilen. Vad kan det bero på?. Är det något att oroa sig för?. Tacksam för svar. |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Om tickandet är ett svagt klickande kan det vara spridarna. Du kan prova med lite insprutningsrengöring för att göra det bättre. Se till att köpa de "värre" varianterna. De billiga funkar sällan. Det kan även vara en sliten kamaxel, det beror lite på ljudet. Se till att du kör på bra olja och byt även det lilla oljeröret som för upp olja till kamaxeln. Det är ett relativt vanligt fel, om då smörjs inte kammen tillräckligt och slits onödigt snabbt. Det finns säkert andra här på forumet som kan mer om M30 än jag. Surrande bakifrån: När då? Om det låter när du står stilla, kan det ju vara ett ljud från avgassystemet. Det är ganska vanligt att mellersta och/eller bakre ljuddämparen rostar och små hål/sprickor uppstår. Då kan man få lustiga ljud som resultat. Väsande, pysande surrande. Hissa upp bilen på OK GDS och håll för mynningen på systemet med bra arbetshandskar eller dyl (när motorn är på). Då brukar det märkas om det läcker i systemet. (Motorn skall dö om systemet är tätt.) Om det låter när du kör kan det ha att göra med transmissionen. Slutväxeln kan vara en felkälla. Men det brukar handla om vinande, snarare än surrande. Hoppas du finner svar på dina frågor. Mvh Mattias |
Ralph |
Hej Mattias tack för ditt svar. Surrandet bakifrån låter inte så högt, och jag tror inte att det är avgaset som är dåligt, men att det är bränslepumpen som låter eller vad säger du?. |
|
Surrar det bakifrån så är det med stor sannolikhet bränslepumpen som låter. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Naturligtvis. Det glömde jag. Bränslepumpen är nog trolig, precis som du och JL säger. Passa på att byt bränslefilter eftersom ett igensatt filter belastar pumpen. I bästa fall försvinner ljudet/bli mindre när du bytt filter. /Mattias |
|
Ralph, Ett litet tillägg till det som Carfanatic sade om kamaxelns oljerör. Se till att kolla så du har den uppdaterade s.k banjobulten som håller röret. Äldre M30 motorer led av att denna bult skruvade ur sig varvid oljetillförseln till kamaxeln minskades/uteblev. Följden blir att snabbt slitage av kamaxeln i och med att vid varmgång förstörs härdningen. Om ett kamaxelslitage föreligger, och om det är orsakat av en lös banjobult eller ett igensatt oljerör så kan man till viss del förlänga tiden till "katastrofen" (kamaxelbyte) om man byter/rengör oljeröret ofta, exvis vid varje ventiljustering. mvh MW-Guru |
|
Ralph |
Tack ska ni ha, alla som har svarat på mina frågor. Det är skitroligt när det finns så många duktiga killar som kan ge så bra tips på BMW sidan. Man tjänar en massa på att fråga er istället för att springa till en BMW verkstad och kasta ut en massa tusenlappar i onödan, när det finns så många bilintresserade. Tack än en gång. |
|
Den uppdaterade banjoskruven känner man igen på ett svarvat spår på skruvskallen. Har din inte ett sådant så kan man köpa ny skruv från bmw. Nya banjoskruven ska inte efterdras, och om man skruvat ur den så ska den bytas ut. mvh / Magnus |
|
|
Mw-Guru, du skriver att banjoskruven lossnar på äldre M30, exakt vilka årsmodeller gäller detta? Jag vet en 735iA -91 där denna skruv hade lossnat, och 1991 är ju näst sista året för M30? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Har ej lyckats få fram vilka årsmodeller som det gäller. men man torde kunna anta att BMW hade fog för den uppdaterade bulten eftersom man 'releasade' den. Tydligen var det ej något stort problem, alltså det var ingen allmänt återkallande av bilar. Min "personliga mekaniker" (25 års erfarenhet som BMW tekniker av "den gamla skolan") sade till mig att man tjänar på att göra ren oljeröret samt byta bulten vid varje ventiljustering. Om man tar bort röret skall bulten med brickor bytas. Den nya bulten kommer enligt honom att betydligt minska men ej helt eliminera risken för att den skruvar upp sig. mvh MW-Guru |
|
| Ja hadde ett himla mysko surrande bakifrån, det visade sig att det var reläboken till draget som hade fått fnatt efter en tvätt... Fukt = dålig kontakt = flipprande reläer | |
|
Hej Ralph! Själv har jag oxå en 735 -90 med tickande i lyftarna men min kam och lyftare har gått 800 mil och är inte alls slitna?? Jag har nyss köpt bilen och såg att oljenivån är för hög vid varm motor, måste fixa det, men det bör väl inte påverka tickandet. Vid öppnat oljelock så flödar oljan friskt så det är det inget fel. på. Det enda jag kan komma på är att göra en ventiljustering och häva i ny bra (dyr) olja och då inte för mycket olja som det är nu. Någon annan som har några tips välkomnas å det varmaste. Hälsningar / Matte |
|
Ralph |
Hej Mattias. Om du har bytt kammen och liftarna, och det fortfarande tickar då är det ventilerna som ska justeras 100%. Häll inte i helsyntetisk olja utan delsyntetisk, eftersom hel fylls bara (nästan) i när bilar är nya eller nyare. I äldre bilar ska man använda delsyntetisk. Har gjort samma sak i min och den går hur bra som helst. Lycka till. |
|
Angående skrönan om oljan som Ralph levererar, skulle det vara intressant att läsa vilka argument han bygger det på! Det finns ingen anledning att hälla i en sämre olja i motorn bara för att den är äldre! Är man rädd om motorn och har råd, bör man satsa på en bra syntetolja! I alla fall som jag har bytt olja från delsyntetisk olja till helsyntetisk olja, har motorerna gått tystare! (Vilket är naturligt med tanke på syntetoljornas överlägsna egenskaper!) Däremot bör man inte välja en olja med för lågt varmviskositetsvärde om motorn är sliten....men det har inget att göra med om oljan är syntetisk eller mineralisk! Läs några av de "hundratals" trådar som finns om detta. Använd "sök inlägg" och skriv "syntetolja" så kommer ni åt dem. Mvh |
|
Ralph |
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ha "råd" med en bra olja?. En helsyntetisk olja med märke tex Castrol går faktiskt bara på runt 500 spänn för ca 5 liter, vilket en tiggare också har råd med. Har man en dyr bil så har man nog råd att köpa en dyr olja till den också eller. Men fortsätt du att hälla i helsyntetisk olja i din bil, det kan ingen ta ifrån dig. |
|
Precis, så varför snåla några kronor och gå ner i kvalitet till en delsyntetisk olja? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.