|
|
|
|---|---|
|
Så var man strandad i Norge. Efter 25 mil, plötsligt går bilen på 5 cylindrar! Har kanske inte gått helt "rent" tidigare men nu går den riktigt kasst. 4:an räknat bakifrån tänder inte, det ãr gnista på stiftet och kompen ligger på 12, som dom andra! Kör man så smäller det till ibland(tänder). Kan det vara spridaren som är tät? är det dumt att köra med bilen? Tacksam för svar så att jag kommer hem! | |
|
Kan vara stiftet även om du får gnista då du kör det löst. Prova ta stiftet från någon annan cyl för att se om problemet följer med. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
hmmm, hade det problemet på 520:in, mitt fördelarlock hade spruckit rakt av så det kastade gnistor mellan 2:ans o 4:ans anslutningar, men det gnistade från alla stift när jag plockade loss det och provade det mot motorblocket. Satte tebax stiftet o startade hon, var sedan o rotade lite bland kablar o skit och fick en jävla kyss från fördelarlocket. Det gick väl på ca 1400 kr både rotor och lock. Kan även nämna att hon gick jämt dagen innan. Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Jag testade att byta stift från cylindern brevid och problemet stannade kvar på 4:an, skal kolla fördelarlocket! Tack för svaren.. keep 'em coming;) |
|
|
Vippan till utblåset hade gått av, det förklarar varför kompen stämde. Jag har fått en begagnad så nu är det bara att byta och hoppas på det bästa. |
|
|
Har två problem när det gäller att plocka ut stången som vipparmarna sitter på: 1. har ett ac-kyl som är väldigt i vägen, vet inte om/hur jag får bort det. 2.stången sitter ganska bra fast och det går inte att komma åt för att pressa/banka ut den. Misstänker att toppen måste av. Kanske lika bra att slipa ventiler och byta packningar samt kamrem, när jag ändå har det uppe. |
|
Paap Reeder |
Hej! Ser illa ut. Du måste ta ut båda avgasaxlarna framåt. För att de skall röra sig måste med största sannolokhet de toppbultar lossas som "greppar om" axlarna. Detta kan vara chansartat eftersom toppen kanske kan slå sig med så många bultar lossade. Här är jag osäker men skulle ändå chansa. Krav att motorn är kall. Alternativet kan KANSKE vara att att rycka loss spridaren till 4:an och köra hem på 5 burkar. Ngn annan på forumet kanske har mer erf av detta? MVH /// Paap R |
| Det är ganska mycket skruvande för att få ur båda vipparmsaxlarna på avgas eller insugssidan, jag hade en tanke på att göra så när 2:ans avgasvippa gick på min men gav ganska snabbt upp det projektet och på din så innebär det ännu mer skruvande. Nu var det iof så att min kam var slut så jag lyfte toppen och böt den samtidigt men det var juh på hemma plan i ett välutrustat garage... Det som är viktigt är som paap R skriver KALL motor och se till att du INTE har tryck i vattensystemet, om toppen släpper det minsta så rinner glykolblandningen rakt ner i oljan = snabbt lager haveri. MEN!! jag vet inte om det är att rekomendera med tanke på att du får en rejäl snebelastning på toppen... | |
|
På m20 motorn ska man inte behöva lossa topplocksbultarna för att få ut vipparmsaxlarna , då de inte låses av bultarna som på m30/m10. På en 323 jag hade gjorde jag som följer: 1. Lossa motorfästena lite och hissa motorn på den sida som du ska ta ur axeln. 2. Gänga ur pluggen ur vipparmsaxeln och gänga dit en bult med motsvarande gänga. 3. Använd en glidhammare , hammare eller vad du finner lämpligt för att driva ut axeln. En sak att tänka på är att du inte snurrar den så mycket fram och tillbaka då du tar ut den , då det skadar aluminiumet i toppen. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
| Ah! Trodde det var samma rova som 3 och 3,5 liters... Förlåt för förvirringsfaktorn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.