|
|
|
|---|---|
plimpe |
hejsan. jag har en e36 cab och tänkte nu till våren byta ut orginalhögtalarna i bilen för att få lite bättre ljud men då jag själv inte är någon fena på vad man skall ha utan bara tycker om att spela musik så undrar jag vad jag skall ha och vad är en rimlig kostnad. nu sitter orginal högtalarna i inne i cupen och en lilten bas låda i bagagen som funkar sådär när ht är på. skulle vara mkt taksam för hjälp både hur jag gör och vad jag skall ha och pris. |
|
hur mycket vill du lägga? å vill du ha baslåda? slutsteg? Länk |
|
|
åk till en bilstereobutik och provlyssna högtalare i din prisklass, sen är ju ett slutsteg som driver dessa bättre än orginalstereon. En baslåda kan ju låta mycket men satsa hellre på bra framhögtalare de mesta frekvenserna kommer ju från dem ändå! |
|
plimpe |
hmm jag var och besökte en sådan affär men de kunde inte ge mig några bättre förslag.. det enda de sa jaja de e en cab så ngt bättre kan du inte räkna med ljudmässigt då., vilken prisklass måste jag gå upp i för att det skall bli bättre ljud än det som är org ifrån BMW? vad är det för storlekar på grejerna som skall in i hålen? är det ngn ide att byta ut allt eller är det bara de i fram man skall satsa på? allt detta var ungefär vad han i affären frågade mig och jag gick in för att fråga honom det. jag hade inte tänkt mig ngn baslåda då bagagen e väldigt begränsad i sitt utr men om någon har en bra ritning till en låda för en e36 cab så skulle jag vara mkt glad om jag kunde få den. |
|
sattsa på ett hyfsat bra framsystem i första hand! från 1000-lappen och uppåt (till hur mycket du vill) måste du lägga iaf! DLS, MBQ, Infinity, MDS mfl har nog system i flera klasser som passar bra. |
|
|
Gör som Emanuel säger, satsa på ett bra framsystem till att börja med. Framsystemet står för ung 8/10 av ljudet, resten är från baslådan. Ett framsystem som är så bra att man inta vill ha baslåda har jag personligen inte hittat än, men Amega Q-comp 60 guld är det framsystem som har kommit närmast, enligt mig... Så har du råd, köp ett sånt o ett KRAFTIGT steg, ex Rockfords större modeller. Tyvärr kostar både systemet (4000:-) o slutstegen (8000-15000) mycket pengar, men vilket ljud :-) Ang baslåda, i Bilsport för en massa år sen, hade d ett förslag på låda för just cabbar. Principen är att man sätter en skiva framför basen, vilket får den att spela "lika" oavsett om cabben är uppe el nere. Kommer tyvärr inte ihåg hur länge sen d var jag läste om det, men d var i samband med att Backe var inblandad med sina projekt...Kolla med Bilsport direkt så kanske d kan svara dig... www.bilsport.se Mvh Rutger |
|
plimpe |
vad tror ni om att sätta i: GAS Cyber fyrkanals slutsteg GAS Alpha 602 6,5" bak i bilen Lanzar NEO5C som diskant och i kicken till ett pris av 3000:- tror ni det är något att ha då jag vill ha bättre ljud till ett billigt pris |
|
Jag tor inte på ovansående sakerna! Varför vålda in 6,5" bak?? DLS UP5 fram och classic bak eller UP5 fram/bak som driva av genesis dual mono eller genesis 4-chanel!! Jag kör med Up5 fram som drivs av genesis dual mono och har ett bra tryck i framsystemet. Hadde förut en sluten 50 liters låda med 2st lancar 10" som drevs av ett genesis 4-chanel och det lät riktigt bra ner cabat i fart. Länk |
|
plimpe |
vad kostar det då ungefär? |
|
UP5 3200 Genesis 4 chanel 6000 Genesis dual mono 5500 Länk |
|
plimpe |
oj om man inte tänkt läga ner så mycket pengar då.. det är lite för mycket för min del! vad skall man då köpa och kan man få ngt som e bättre än org. |
|
Låder det verkligen något om bakhögtalarna när ni kör nercabbat? Skulle satsa på ett kraftigt framsystem. |
|
|
fram ser det bra ut men fimpa bakhögtalarna så har du råd med ett bättre 2kanals steg! Man behöver inte kosta på så mycket för att det ska bli bättre än orginal........bryr man sig inte är det ingen ide att lägga ut 10000:- för lite bättre ljud! Köp det som känns bäst för dig o din plånbok och jag tror du blir nöjd! |
|
|
Ser att du varit in på BRL.se o tittat på priser :-) BRL har tagit över agenturen för Rockford tror jag, så d kan innebära att priserna kanske sjunker lite på Rockford. Iaf, BRL för ett märke som Visaton. Lyssna på ett par såna högt om du får chansen, d låter väldigt bra tycker jag. Kan tillägga att ett par Visaton högt vann bilstereo SM-02 i klassen Expert 25000:-. Visserligen var d monterade av kanske Sveriges bästa bilstereomontör/säljare Jonas Jansén, men d tar inte bort d faktum att d låter bra... Annars är Macrom ett bra märke ENLIGT MIG. Iaf för d priset d har.. Jag har monterat ett par Macrom Uni-Q 5,25" (tror d heter så) i min bil, o d låter bra anser jag. D är väl kanske inte lika mye party o ös över dem som ett par Amega, men Amega kostar lite mer oxå... Macrom högt betala jag 1200:- för. Köpte dem faktiskt på BRL när dem hade utförsäljning av demo o lagervaror. Mitt tips: åk till en bilstereobutik, ex BRL, förklara vad Du lyssnar på för slags musik, o vad Du har för biltyp så ska d kunna hjälpa dig. Mvh Rutger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.