|
|
|
|---|---|
|
Detta gäller en 735iA -91 Följande händer: Får upp "Kuhlwasserstand" på checkcontrollen samtidigt som tempen går upp över normal. Stanner och fyller på, högt tryck i systemet, det är oroligt i expansionkärlet, och kylvästska trycks ut genom övertrycksledningen till höger bak bredvid motorblocket. Jag misstänker att toppackningen har gått, men dagen efter så provar vi att fylla på kylvästska och lufta ordentligt, nu finns inget tryck alls, tempen ligger perfekt, och bilen fungerar som inget har hänt, även efter en ordentlig sväng på ca 7-8mil. Sedan fungerar bilen bra i ett par dagar innan det börjar försvinna kylvatten igen, dock fungerar bilen som vanligt, temp osv ligger bra. Misstänker problem med termotstat, och byter denna, efter det så blir det högt tryck i systemet, motorn kokar och det forsar kylvätska ut ur motorn, någonstans bakifrån mot torpedväggen till. Vad är galet med bilen? Någon som har några ideer? Är det så enkelt som att topp/toppackning har gett sig, bara att riva allt? Finns det något annat som kan läcka baktill i motorn? Vattenpump är kollad ifråga om cirkulation, inget fel på den. Tacksam för all hjälp jag kan få. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 | |
|
Kan det vara nån frostplugg,som har rostat???Kanse toppackn.klarar sig.Gör en ordentligt provtryckning. |
|
|
Jag har liknande trassel med min, den trycker ut kylvätskan genom övertrycksslangen på expansionskärlet när man står på tomgång (när den kommit upp i arbetstemp). Tempmätaren normal. Detta fenomen har kommit smygande och blivit värre och värre. Jag lämnade in den på provtryckning och de konstaterade att det läckte kylvatten mellan block & topp. Har inte fått vatten i oljan eller tvärtom. Nu har jag börjat projektet med att lyfta toppen för att byta toppackning. Hoppas det inte är värre än så. |
|
| Funkar den s.k "viskofläkten" eller vad det heter....hade samma problem på min 735....efter att detta byttes var det inga problem...kan ju i & för sig vara ngt helt annat också...bara en liten gissning.. | |
|
En frostplugg verkar vä inte vara helt omöjligt, men det ser mer ut som det läcker längst bak på motorns kortsida,mot torpedväggen till. Jag har kollat i ETK, det ser ut som det finns ett så kallat "sidolock" där, men tillhörande packning, vad denna har för uppgift eller om det är möjligt att den läcker vet jag ej. Fläktkopplingen är för övrigt ok. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Hej! Nu minns jag inte riktigt hur det ser ut på de maskinerna, men på e28:orna sitter det en givare till check control:en efter expansionskärlet, ett t-kors. Det verkar vara vanligt att de spricker, tänker ifall du har något motsvarande på din. Men som sagt jag vet inte riktigt hur maskinen ser ut där bakom. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Jag blåste topppackningen på motorns bakre kortsida på 535:an. Ser vattnet ut att komma mellan motor och låda så har du nog drabbats av samma missöde. Packning och block har just här en kylkanal som ligger väldigt nära kanten, så det är här den ger sig först. Det sura är att toppen inte ens har någon mötande kanal! Det positiva är att vattnet sprutar ut, och inte in i cylindern. Locket du pratar om är ett arv från tidigare M30modeller. Kupévärmen tappades förut av i en anslutning på toppens bakkant. men på senare modeller är detta hål pluggat med sidolocket och istället sitter en T-gren på övre kylarslangen. Mest tålamodskrävande med packningsbytet är att lossa plastlocket med skarvdonen till insprutningsventilerna. |
|
|
Kolla mina tidigare mektips på denna länk: Länk |
|
|
Powertoy: finns det en möjlighet att det är "sidolocket" som läcker, eller är det bara att inse att det är toppackningen som har gått? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
| Det är mycket osannolikt att sidolocket skulle läcka. Försök att få in en inspektionsspegel mellan torpedvägg och motor för att leta läckage. (Bra ljus typ bygglampa el dyl. är också att rekommendera). | |
| Rekommenderas det alltid att planfräsa toppen vid byte av toppackning? | |
|
Jag får säkert en massa motsägande kommentarer till detta men, har man upptäckt läckaget i tid och motorn inte har "illkokat" så är förmodligen toppen fortfarande rak. Tätytorna är ju alltid lite anfrätta men sällan värre än att det kommer att funkar bra att bara byta packning. (ofta är faktiskt blockets yta sämre än toppens, och man hör ju sällan någon som påstår att man prompt måste plana blocket) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.