|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så undrar jag vad SBP säger om m5 motor i e30 (325 var det tänkt)? Går det att regga? jag är intresserad av vad som måste bytas för att klara själva besiktningen. Jesperado brukar ha många visa ord i dessa ämnen. så därför efterlyser jag dig. Tack på förhand. Länk | |
|
Du behöver ett intyg från BMW att dom tillåter kombinationen motor/bil... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Är detta intyg omöjligt att få tag på? Är det generalagenten som skall kontaktas eller det räcker med bmw verkstaden i stan? Det kan väl inte vara så lätt så att man kan be en mekaniker att skriva ut ett intyg eller? Länk |
|
|
Det ska vara utfärdat av tillverkaren eller generalagenten. BMW:s policy är att inte utfärda sådana intyg. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tack för svaren... Länk |
|
|
Är det någon som försökt den officiella vägen på sistone?? Har sett mängder med inlägg här på forumet med svar som: "Bmw måste skriva ut ett intyg och det gör dom inte" Men är det någon som verkligen går vidare och frågar och får ett nej?. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Ja, det är vanligt att folk söker intyg. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har varit i kontakt med bmw tekniska avdelning ett flertal ggr...men det är som att slå huvudet i väggen. Dom vill absolut inte hjälpa till med gamla rishögar som dom "kallar" det. Konstigt nog så går det utan större problem att få liknande intyg från ett flertal andra biltillverkare, så jag har svårt att förstå bmw´s problem att lämna ut samma uppgifter. |
|
svintoleffe |
Man kan ju även köra rullandelandsväg och han skriver ut ett papper där det står att bilen inte över stiger 20 procent av det tillåtna som man får trimma. Jag hade en audi 80 coupe gt förut, som jag skulle sätta en audi 200turbo motor i . JAg var då i kontakt med bilprovningen i gävle och dom sa kör den i rullandelandsväg så att vi får pappaer på det. Så ska det inte vara några bekymer. Den motorn var åt helsike för stark kan jag bara sägahade 190 i den och fick bara ha 180 max gräns. Tyvär så han jag inte så långt då jag fick penga nöd och mer problem . Men nästa ägare gjorde dte och det verkar fungera. |
|
Man kan komma förbi det där med intyg om man bygger på en bil av årsmodell -76-88. Det undataget kallas A40 och säger att man får montera en motor så som den är avgascertifierad, dvs. med lamda-sond, katt och kolkanister och att den understiger bil tillverkarens angivna max effekt/vrid. Men detta hjälper ju föga om man vill ha en M5 motor i en E30... |
|
|
Ang andra bilmärken så säger iaf Audi ifrån,några intyg vägrade dem ge ut, men tydligen fanns GT med så mkt effekt i tyskland!! jag satte en 200motor i en GT vilken besiktades utan nån rullande landsväg, jag fick ha exakt så mkt effekt som 200motorn gav orginal utan IC så det vara bara att göra en typbesiktning!! |
|
| Heh.. Jag har kört en e30 med M5 (3.8) i. Det var roligt.. | |
svintoleffe |
det som gjorde att jag skulle bli tvungen att köra den på rullande landsväg det var för att jag hade intercooler på min och för många hk och vrid. |
-BeeMWe- |
Tillägg fråga: Om man nu stoppar i en Alpina motor i bilen kan man då fixa intyg via Alpina, de kanske är mer samarbetsvilliga? Länk |
| Bilen är ju fortfarande en BMW och inte en alpina. Jag har för mig att dessa bilar registreras som ett eget märke. | |
|
Gäller det en BMW-bil ska ju intyget komma från BMW. I vilket fall som helst ägs Alpina av BMW och omfattas av samma "inga intyg-policy"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Min 335 har varit vid besikting flera gånner enligt köparen. Antingen har de inte reagerat eller bara sagt typ "jasså du har bytt motor". Jag vet att det är besiktad med motor och trolitvis flera gånger. Men byter ju inte tillbaka för besiktning. KLart det är inte kul att att bli "upptäckt" när man byggt färdigt. Kortad kardan och allt. Börja med 535 motor och trimma... Va fan är Turbo? Länk |
|
|
Lämna in bilen på nån mindre allbilverkstad för typ koll före bes och be dom bes på någon utav deras tider.. 7 av 10 ggr öppnar dom inte ens huven utan kollar bara bromsar och avgaser. 2 av 10 får jag bes själv. (fredag eftermiddag bes jag min 320 tic ifjol=) ) blankt papper. det är ett tipps bara till er som trimmar, dom mindre verkstäderna som inte släcker 2:or själva utan åker och bes 3-5 ggr i veckan har bra hand med personalen på sbp. [ - A Man Is Only As Good As The Dreams He Dares To Live - ] |
|
|
Jag skulle väldigt gärna vilja veta på vilken station man inte ens öppnar huven på 7 av 10 bilar. Jag har aldrig (undantaget bilar som helt enkelt inte har motorhuv eller en väldigt speciell konstruktion) sett en bil genomgå en kontrollbesiktning utan att huven öppnats, eller det anmärkts på att den inte öppnats. Jag har jobbat på ganska många och besökt ett stort antal stationer och aldrig hört talas om detta problem...? Vad menar du med "2 av 10 får jag bes själv"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
var väl i överkant men faktum är att sbp är bra snälla när det gäller verkstäder så chansen att lyckas är betydligt större för dom än om en i grabbarna på sbps ögon helt främmande människa kommer och besiktigar. håller du med jesperado? säger inte att dom/ni på sbp miss sköter sitt jobb men dom kan vara mer eller mindre petiga om man säger så. [ - A Man Is Only As Good As The Dreams He Dares To Live - ] |
|
|
Jag håller inte med ett dugg. Jag tror och vill gärna tro att alla kunder behandlas lika. Skulle man skilja på kunder tror jag inte att en mekaniker från en verkstad med fasta tider har några förmåner, i så fall snarare tvärtom. Är det någon som vet hur bilen ska vara är det en bilmekaniker, det är lättare att förstå att en gammal tant som inte ens vet vad en positionslykta är har glömt kolla den... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.