AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
875

Skall bygga garage

Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ska bygga dubbelgarage i källarplan. Vad skall jag tänka? Placering av portar, storlek, inredning mm.

Vill höra era idéer och erfarenheter, misstag.mm.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Zig, när du säger källarplan så är det i botten på kåken?.Jag hade ett garage i huset men byggde ett fristående just pga att man kan ej grovmeka ,typ lacka,svetsa,odyl.Men om man inte skall göra det är det bekvämare att ha bilen nära.Jag byggde 70kvm 2.5takhöjd,dubbla slagportar (du slipper att all värme försvinner vid bara in o utgång).Stod o funderade på smörjgrop men struntade i det pga barnen,går bra med bräda.Ta gärna till måtten mitt är 4 år gammalt skall byggas ut i vår. Lycka till.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tack för svar. Jag tänkte bygga 7 m djupt och 8 m brett. putsade innerväggar som är lätta att skölja av. Golvet 3 komp färg m. flingor. Tänkte det skulle vara lämpligt att både tvätta bilarna samt meka lite. Tänkte ha 2 st vipportar.

Garaget blir fristående från huset där garageuppfarten ligger i dag. Jag väljer att gräva ner det för att inte "skymma" huset.

Kan bli problem med is/snö i nedfarten.

Tänkte ha verktyg mm. på väggarna samt en mindre bänk därinne. Ett drapperi att dra för dels inventarierna dels mellan bägge bilarna vid tvätt.

Kan det va nåt?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Var det till mig eller dig själv som du skulle bygga detta garage... ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tyvärr till mig själv. Annars kanske du kan få hjälp, jag är utbildad snickare.

Har klurat på denna idé ett tag nu. Spaden i backen snart hoppas jag. Takhöjd funderar jag på 220 cm förresten. Är det för lågt?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det var ju synd... men tack för erbjudandet.

220 cm borde bli bra.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Tycker att takhöjden 220 cm verkar lite låg.
Kan ju vara bra att kunna dra in med takbox ibland eller att kunna har upphissning i taket av box eller annat tillbehör och då är nog 220 lite väl lågt.

Jag har ett gammalt garage med 215 cm i takhöjd och har konstaterat att tex X5:an inte passar speciellt bra i detta garage av ovanstående anledningar, detta gäller även E39:an.
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Bra att du skriver. Jag har i dag 260 cm i taket. Finns vissa begränsningar när det gäller takhöjden för mitt bygge. Vad tror du om 230 cm?

Vilken typ av golvbrunnar skall användas. En enkel runde under varje bil eller en "ränna"?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag skulle nog sikta på 230 om det är din maxhöjd istället för 220. Men som sagt ju högre desto bättre.
Jag provmätte på min fars garage som har 270 cm och det var perfekt för att kunna hänga tex box mm i taket utan problem med passage under eller att köra in bil med något på taket.

Vad det gäller det där med rännor tror jag att det är en rätt bra lösning. Grannen som är rörmokare har lagt in det i sitt garage samt uppfart och det verkar vara mycket praktiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.