AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.383

Vilken temp är bäst i varmgarage?

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Nu undrar jag följande:

Jag flyttar inom kort och då har jag tillgång till ett eget fristående varmgarage, där jag kan reglera temperaturen som jag själv vill. Då jag sparar för att snart bli BMW-ägare igen (lääängtar) undrar jag hur jag ska göra med pärlan vintertid.

Alla vet ju att det inte är bra för en bil att köra in och ut ur ett varmgarage när det är kallt ute (minusgrader), pga den kondens som bildas i hålrum osv med påskyndande rostangrepp som följd. Saken är ju det att jag inte heller tänker ha bilen stående ute nattetid med tanke på stöldrisk samt diverse "avundsjuka-skadegörelse". Så då är frågan vilken i temperatur i garaget som är bäst för bilen? Ska man ha vanlig innomhusvärme (20+ grader) så bilen verkligen torkar ur under natten? Eller ska jag ha så kallt som möjligt (så nära samma temp som utomhus)? Eller försöka gå nån "gyllene medelväg" med ca 5+ grader?

Men samtidigt vill man ju kunna vara i garaget och pula med bilen så det vore ju trevligt att ha det varmt å skönt..

Men som sagt tänker jag på bilens bästa! Så är det nån som har nogot tips på temperatur?

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Om det vore jag skulle jag först och främst investera i en rejäl luftavfuktare med hygrostat ställd på 50% eller lägre. Sedan skulle jag helt sonika ha en temperatur i garaget som är angenäm. Utan fukt rostar det ju inte oavsett temperatur.

Själv står jag numera i p-hus :( och avundas dem med garage!

Mvh Björn
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hmm, luftavfuktare säger du. Ja det låter vettigt. Tack för tipset!Vet du eller nån annan var sådana säljs? Och vad en sån kan tänka sig kosta? :)

Någon som har några anndra bra tips?

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
I mitt garage är räcker elementet inte riktigt till att värma upp ordentligt när det är riktigt kallt, vilket gör att skillnaden i temperatur ute och inne inte blir så väldigt stor. Är det 0 grader ute så är det kanske 15 grader i garaget, är det -10 ute är det ca 5 plusgrader inne. Det tror jag är bra för bilen. Om det är rumstemratur i garaget och -10 ute så blir tempskillnaden för stor.

Någon luftavfuktare har jag ej, jag är faktiskt lite osäker på vad som menas, men jag har en torrboll ståendes, men det blir knappt något vatten alls i den så det kan knappast vara så fuktigt där inne.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Nä, den riktiga fuktikheten uppkommer nog när det verkligen är extrema temeraturskillnader som ca 40 grader (-20 ute och +20 i garaget). Då verkligen ångar det ju om bilen när man kör in den i värmen. Då borde en luftavfuktare vara bra att ha. Men hinner din bil torka upp ordenligt över en natt om du bara har ca 5 grader i ditt garage J.L?

Om man har riktigt varmt i garaget så borde det ja vara bättre då bilen torkar snabbt. Det kan nog vara bra att öppna dörrarna lite så det inte blir så mkt kondens i kupén.

Undrar om det finns nån forskning på detta.. :) Det är ju inte helt ovesäntligt med tanke på hur bra folk sköter sina bilar i övrigt med diverse lackförseglingar/vaxningar och regelbundna tvättar. Allt för att hålla den förhatliga rötan på avstånd!

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En värme runt 12-15grader, men det absolut viktigaste är att ha bra ventilation på luften så att bilen torkar upp snabbt och att det inte blir fuktigt i garaget. Bästa värmekälla är en fläkt som ständigt snurrar med ett termostatstyrt värmeelement i.
Luften rör sig hela tiden och värmen hålls på en jämn nivå.
Så också till att sopa av snö mm innan man kör in bilen.
Ett vanligt väggelement ger bara punktvärme och är inte alls bra. Då är det bättre att ha bilen ute under en Carport med ellutag.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Sedan har vi ju det där med att det inte bara är dåligt med kondens med tanke på rosten, utan det bildas ju även kondens i motorn då denna utsätts för sådana temperaturskillnader.

En bra motorolja tar ju åt sig kondens som bildas men kan väl inte absorbera hur mkt som helst. Man kanske ska ha kortare bytesintervaller på vintern beträffande oljan om man parkerar i varmgarage varje dag, var 500:e mil istället för var 1000:e?

Ojojoj va petig man är :)

apocalypsorödmetallic...
En billig variant till luftavfuktare är ju att se till att det är torrt i kupén. Funkar bra med en "torrboll" eller två enligt en kollega som ställer sin Fera*ri över vintern (undrar varför).

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Gus, eftersom jag kör extremt lite på vintern och aldrig i snö/salt så är det inget problem om bilen inte hinner bli helt torr över natten. När det är söligt ute står den helt enkelt bara inne och väntar på bättre väder!

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det bästa för en bil är carport, där den skyddas från snö, is, regn, men samtidigt ha en motorvärmare inkopplad samt en kupevärmare, då får man ju "nästan samma bekvämlighet" som med garage. Men stå och putsa i carport fungerar ju inte som med ett skönt garage. Men det är det som är klart bäst för en bil nu på vintern när det är så mycket salt och skit på vägarna.

Något jag märker på våra bilar är att om bilen stått i carport en vecka och är skitig pga. salt slask och liknande, är den mycket lättare att få ren än om den körs in i ett varmgarage och stått där och torkat, då sätter skiten sig hårt.

/
Simon
Ma
21
Mattias.A
525IA Touring -92
325I -92
MB Sl-320 -97
Det värsta med carport är KATTERNA!!!!!!
Katterna är mörka bilars värsta mardröm.

/D

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
En riktig luftavfuktare tar minst 10+ liter /dygn. En "torrboll" är möjligen bättre än inget alls, men...

Som exempel på apparater jag menar:
Länk (jag har inget med dessa att göra och vet inte hur de är)

Men - om det inte finns mycket till luftfuktighet i luften så blir det heller ingen kondens. Och för att det skall bli korrosion så krävs en elektrolyt, dvs kondensat.

Om mina omständigheter ändras så jag har eget garage skall jag definitivt ha ett med luftavfuktare i igen.

Te
118
Tejp
318i -94
Fakta:
Farsgubben har en v*lvo 745 -88, har haft den sen ny
Står i varmgarage (ca 15-18ºC) och utan avfuktare och ventilation.
Det finns inte en enda rostfläck på den bilen, är i stort sett i nyskick trots sina 23.000 mil.
Den bilen används dagligen och blir isig å jävlig, sen får den torka upp i garaget.

Det sämsta för en bil är om den står i ett garage där det är tex. 5ºC, då tinar snön och isen, men vattnet dunstar inte bort, vilket resulterar i "frostsprängning" när man kommer ut i kylan igen. DÅ är det bara en tidsfråga innan det börjar rosta i dörrar och balkar.

º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º
Min BMW är som min G-Punkt
Rör du, så dör du!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo med det är en Volvo, en sån hade jag osså förut utan en rostfläck 25000mil numera De har ett betydligt bättre rostskydd än BMW så de tål ju en del.Dessutom 8 års rostskyddsgaranti som inte BMW har och som rostar om man inte pedantsköter dom.:))

///MVH Hasso
Länk

Te
118
Tejp
318i -94
Jo, visst kan det vara så.
Det optimala borde vara ett varmgarage kring 15ºC och uppåt (Ska man betala värmen själv så räcker 15ºC) och ventilation med hygrostat.

º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º°º
Min BMW är som min G-Punkt
Rör du, så dör du!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.