AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
745

K-sprit mot för hög HC-halt i avgaserna?

an
6
angels
325i Coupe -94
Har en 325:a -94 som inte klara bes. p.g.a för hög HC-halt.Bytte tändstift,olja med filter och luftfilter,har ej hjälpt.Fick ett tips om att K-sprit i tanken skulle hjälpa,finns de någon som har provat detta?

Mvh
S
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan i bästa fall sänka Co halten något men knappast HC.
Var bilen rejält varmkörd innan mätningen? Körde dom ett extravarav inn mätningen ? Bättre att kolla var det egentliga felet ligger än att försöka med "hästhandlarmetoder"som inte funkar.
man biter sig själv i baken, då det kan bli följdskador på katten tex om du inte åtgärdar felet, Kan tex bero på slitna ventiltätninger så olja gått ut i katten, eller felaktig sliten lambdasond?? Läckage i avgaset på fel ställe.mmmm.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

an
6
angels
325i Coupe -94
Hann inte varmköra den ordentligt men dom tog några extravarv med den.Läckage i avgaset är det heller inte men slitna ventiltätningar kan vara något...Har tänkt fixa det ordentligt men ville komma igenom bes snabbt innan körförbud inträder.
Tack för hjälpen!
Mvh
S
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag råkade ut för samma problem som du förra sommaren. Besiktade bilen ca 5 gånger. Sista gången var jag inne på motomännen och mätte upp halten innan jag åkte bes. Det visade sig att efter att nålen hade gått upp i normalläge så var HC halten ca 300. Varvade man ur bilen ca 5 minuter till så den var riktigt varm så tvärsjönk den till 17.
Problemet för mig har varit att jag har fått stå och vänta så länge i kön till bes. att bilen hade blivit för sval och det verkar inte ha räckt med bilprovningens sk varmkörning på 2 varv runt bygget.

Det kan iaf vara värt att kolla upp.
Mvh
Anders
Mitt HC värde var lite för högt när jag skulle besiktiga. Besiktningsmannen sa att det var ett väldigt vanligt fenomen så jag fick köra en vända med Besiktningsmannen och när vi sedan kom tillbaka efter en tur på 5min så var det superbra värden.

(Besiktningsmannen passade på att ge mig kommentarer som; "Fan va den går", "Vilket fint skick det var på den" och "Är riktigt avundssjuk på dig". Då kändes det som man har valt rätt bil..=) )

Mvh.
Robban Johansson
Ra
5
Ralen
320i sedan-92
Hade samma problem, min Hc var på 1000 (max 100). Åkte till en auktiserad bmw verkstad och pratade med dem, dåm tog in den och felsökte, de upptäckte att kamaxlar stod fel. De åtgärdade felet och hc blev hur bra som helst.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
"Min" besiktningsgubbe satte sig i bilen höll varvet runt 2,5-3 krpm och efter några minuter så var värdena bra. tydligen väldigt viktigt att den har rätt temperatur. Glad att besiktningsgubben var med på detta, för jag trodde den var varm, hade kört en vända och dessutom stått med tomgången på under väntetiden innan.
an
6
angels
325i Coupe -94
Har precis kommit tillbaka från bes,den klarade de! Jag fuskade tyvärr med att hälla i en halv liter K-skydd på 10 liter soppa och varmkörde den rejält.Hade redan fått körförbud så därför gjorde jag såhär.Vill tillägga att detta bara hjälper tillfälligt och fixar inte problemet! Men skönt var det när den gick igenom..:)
Tack för alla hjälpande svar!!
Detta är en supersajt!!

Mvh
S
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Men nu har du ju på sätt och vis skapad dig ett nytt problem. Nu vet du ju inte om det var K-spriten som sänkte värdet och du fortfarande har ett motorfel att leta upp, eller om det var varmkörningen som gjorde det och allt är OK!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
HEHE Jeppe: Jag tänkte samma sak med svarade inte:)) Har ju redan dumpat cocktailen en gång.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

an
6
angels
325i Coupe -94
Det har du alldeles rätt i.I och med att jag bytt ut det mesta som kan ha orsakat det så tänker jag ändå köra ett s.k leak-downtest fall i fall där skulle va nåt..

Mvh
S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.