|
|
|
|---|---|
ErikNilsson |
Detta är möjligtvis en lite udda fråga men kanske inte oviktig för det. Om det har varit -10 under natten och man startar bilen på morgonen, går det då att dra på stereon som vanligt? Är det så att membranen, magneten eller upphängningen till basen (har en 12") kan frysa vilket då kan orsaka skador? I klartext, kan jag spela på hög volym med stereon direkt efter att jag har startat bilen när det är så kallt ute??? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle inte göra det för jag är rädd om hörseln :)) Allvarligt så kan det ju bli kondens i vissa högtalarutrymmen, dörrar tex, som kan lägga sig på högtalarna, så jag skulle nog ta det lite lungt med dunka, dunkat när det är kallt. Nån högtalare under årens lopp har strukit med pga kyla det kommer jag ihåg. Men det är kanske skillnad på dagens modeller. Det är ju inte rekomendabelt att köra Cd växlaren i skuffen när det är kallt tex. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Har aldrig hört någon som har haft problem med stereon pga. köldgrader. Borde ju vara känsligare när det är några få plusgrader då kondensen är flytande och kan orsaka kortis, men is det har jag aldrig hört. | |
|
Hasso: du kör väl ändå bara melodikrysset och radio Närke?? heheheehe Mera seriöst: modena bil högtalare är ju behandlade med lämpligt plat material för att just tåla klimatet i en bil, men som alltid sunt förnuft säger att en 12" bas som varit djupfryst över natten kommer INTE att må bra om man börjar dagen med att tvinga den till maximala konutslag det första man gör (varken låter bra eller är bra) Sen kan det ju bildas mkt kondes i t.ex. CD slutsteg mm i ockmed med kraftiga snabb uppvärmingen som sker innuti dessa lådor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.