AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
703

Tryckdatum i servicebok = falskbok ?

Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Hej!
Jag ska till och köpa en 528it, och har hittat en som verkar intresant. Det är en -98 med 8800mil på mätaren importerad -01.
Fullstämplad servicebok men det är just boken jag vart lite fundersam på. Boken är tryckt -96 och bilen är ju en -98. Hur är det på era bilar ska det alltid stå samma tryck år som bilen är i från ??

//Swempa
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Det är väl snarare så att boken får inte vara tryckt EFTER bilens år.

/Stefan
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Exekt så är det. Böckerna kan ju vara tryckta när som helst FÖRE bilen tillverkades, är det efter så ska man nog fundera lite...
Det kan ju vara så att serviceboken blivit borttappad/stulen. Då kan man ju om kvitton från servicearna sparats få dessa dit skrivna i efterhand. Skulle nog se till att dokumentera detta på något sätt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det skadar aldrig att åka förbi en BMWverkstad eller motsvarande och be dem bekräfta mätarställning och gå igenom bilen. En billig försäkring... Lycka till
Asken
Alla mina böcker till bilen är tryckta -94 utom servicestationenboken som är tryckt samma år.
Någon som vet om siffran(romersk eller vanlig) bevid årtalet är tryckmånad?

Henrik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att serviceboken är äldre än bilen är ganska vanligt. Om den däremot är nyare kanske man ska börja fundera lite!
Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Ok Tack så mycket för svaren. Har planerat att både göra ett plus test hos M och Dis test av mätarställning hos BMW.

//Swempa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var det inte 98 (eller var det senare?) som E39 fick samma långa serviceintervall som E46?

I såfall verkar det lite skumt med en så gammal bok.

Mvh
Sitter utrustningslistan i början på serviceboken (sid 4)? Isåfall är det ju ganska lugnt. Den kan ju vara tryckt sent 96 och sedan blev det ju tidigare en -98 den 1 september 97 så det är ju inte direkt ljusår imellan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.