|
|
|
|---|---|
|
Hej, Första gången jag skriver under "Import" forumet. Jag är sugen på att plocka hem en 520/525 -94:a från Tyskland.Då min sambo är Tyska och har sin familj i Tyskland så ligger allt i min hand. Jag har tagit hem en Volvo från Skottland när jag flyttade tillbaka till Sverige. Som tur sålde jag bilen innan den var inne i det svenska registret. Jag hade fått tillfälliga skyltar och trafikförsäkrat den dock. Nu undrar jag hur omständigt det blir att ta hem en bil från Tyskland. Vad ska förberedas? Jag köper bilen, måste jag då också köpa tillfälliga skyltar i Tyskland och försäkra den där för att köra den över gränsen? Behöver den vägas och avgastestas? Tacksam för svar. | |
|
Kolla importguiden på det här forumet. beskriver väldigt väl kostnader och tillvägagångssätt. Kostnad c:a 10000 klart. inkl resa hotell m.m. |
|
Scheckheft |
Hej Var i Tyskland för bara någon vecka sedan. Följande kostnader hade jag: 1500:- (resa Tyskland) 139 Euro (skyltar, förs. adm avgifter) 74 Euro (Schwedenticket 2x färja) Bensinkostnader ca 2000:- Inga kostnader för boende då släkt och vänner. Kostnader i Sverige: 1940:- reg besiktning 1500:- skrotningsavgift 220:- skyltavgift skatt + försäkring /Scheckheft |
|
Scheckheft/ Det låter ju helt ok. Om jag nu köper en ganska billig vagn, 520 -94 och den är besiktigad så blir det inte så dyrt kanske? Jag har som sagt också vänner i Tyskland men det är i Erfurt, ganska långt ner. Har hört att man inte "ska" leta i de nordligsaste delarna av Tyskland. Skiljer sig priser mycket från olika städer, regioner? Hur är det med sidoblinkers och annan modifiering som ska göras i Sverige? En -94:a borde väl ha sidoblinkers från början. |
|
Scheckheft |
Hej Registreringsbesiktning i Sverige är ett måste, oavsett om bilen är nybesiktat i Tyskland. Så avgifterna i Sverige är obligatoriska. Sidoblinkers är ett måste. Borde med största sannolikhet finnas på årsm 94. Kolla på mobile.de för att få en uppfattning om priser. /Scheckheft |
| Nordtyskland är mera genomsökt eftersom det ligger närmre oss importsugna... Priserna är nog därför lite högre (tillgång och efterfrågan du vet) Så du spar nog in bensinpengarna om du rör dig ner söderut. | |
| Jo, de svenska avgifterna har jag fått bli varse om tidigare. Frågan är om det är till någon "hjälp" att man har släkt/vänner i Tyskland. Kan jag då slippa betala för tillfälliga skyltar från Tyskland till Sverige? Jag skaffar ju tillfälliga Svenska skyltar när jag kommer hem. Ska i stort sett bara köra de 30-40 milen från firman till Helsingborg där jag bor. Har tittat en hel del på mobile och autoscaut24.de och blir förvånad över priserna. Kan man verkligen få en fin 520 -94 för under 50.00.-? Sett några för 40-45k. Ej krockade. | |
|
Du måste ha skyltar i Tyskland, det går inte att slippa undan. Däremot så behöver du inga interimskylta i Sverige. De priser du nämner låter rimliga. /T.P. |
|
|
Jag har skummat genom mobile och autoscaut24. Är det någon som vill rekomendera en handlare åt mig? Någon med goda erfarenheter från någon Tysk handlare? Tacksam för lite personliga rekomendationer. |
|
|
Sidoblinkers blev standard från 1995 års modell på E34 gäller alla marknader, fanns som tillval tidigare men inte så vanligt. Rekomenderar att köpa av en BMW handlare hittade till exempel denna 525ia-95 för €5000 Länk Mvh Stephan |
|
|
Oj, kollade runt lite på BMWs sida. Absolut intressant. Lättare att få garanterade mil och hjälp med exporten. Tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.