AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
458

Display belysningen på e32 -93

PE
630
PESK
740iA e32
Är det någon som bytt kondningarna i sitt mätarhus på en
740 -93 eller liknande?? Får inte mitt att funka och har sett
att det INTE är samma på typ e34 som visas i mektips. Är
det någon som vet vad det är för kondensatorer som ska sitta
på mitt kort?? det är tydligen 4 st och är INTE samma som på
typ en e32 -89...eller någon som vet vart man kan vända sig
för att få reda på det??
Peo
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nej jag vet inte vart man kan få reda på det.
Men det brukar alltid stå på kondensatorerna vad det är för värde
och vilken spänning.

Har du flera kondensatorer kan du löda loss alla och mäta dem en och en , den som visar MEST kapacitans är i bäst skick och de andra bör då bytas till minst det värdet.

Så kan man göra om komponenterna inte är märkta , är man osäker på späninngen kan man överdimensionera och ta tex. 35 Volts kondensatorer då jag misstänkter att det handlar om 14.4 volt spänning de skall stabilisera.

får man ett mycket lågt värde ur alla kondensatorer man lött bort och verkligen inte kan få hjälp med att hitta orginalvärdet kan man gå litegrand efter storlek , desto större desto störe kapacitans , har kondensatorerna en filtrerande funktion , dvs ta bort rippel och brum brukar det som regel alltid gå att ta ett större värde än orginal utan problem.

Ytmonterade kan ibland vara dåligt märkta såvida det inte är elektrolyter men det värde som står är ofta kondensatorns värde i microfarad , tex 470/25 är en 470 microfarad på 25 volt , obs när du mäter kondingarna mät på minst 2 frekvenser för många kondingar mäter korrekt på lägre frekvenser med är i själva verket trasiga så fort frekvensen går upp.

hoppas det var till någon hjälp .

/Marcus Wadel

PE
630
PESK
740iA e32
Tusen tack/ Peo
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Glömde skriva att man ju måste ha en RCL meter eller en multimeter med kondensatorfunktion för att kunna mäta kondingar.
Men finns att köpa rätt billigt och ännu billigare begagnat om man hittar nån RCL meter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.