|
|
|
|---|---|
|
Tja! En liten fundering kring BMW:s elektroniska klimatanläggning: hur upplever ni draget i fläkten? I min bil är jag ibland tvungen att ställa in den på max för att det verkligen skall blåsa. I halvläget låter det som om draget tilltar men i själva verket blåser det inte så värst mycket (fel på fläkten?) En annan sak är automatläget: När jag ställer in denna skall klimatanläggningen automatiskt reglera den inställda temperaturen och anpassa fläkten efter rådande temperatur osv. Personligen upplever jag som nämnts tidigare att i vissa lägen då det är relativt kallt ute att när indikatorn för fläktstyrkan tilltar och det hörs hur fläkten tilltar men luftflödet ur ventilationsgallren inte tilltar om ratten är inställd på tre röda prickar, alltså varmast luft. När jag ändrar till blått , är det först då som luftströmmen tilltar i en mera märkbar takt. Är det så klimatanläggningen skall fungera eller är det någon vajsing på min iom dessa iakttagelser? Tacksam för svar /Dominik | |
| P.S Minns ej ifall detta även var fallet under sommaren och hösten då jag först nu lagt märke till detta. Kan det möjligen vara relaterat till utetemperaturen? | |
|
Finns det verkligen ingen som kan dela med sig av sina synpunkter? /Dominik |
|
| Att det blåser lite när vredet är inställt på tre röda prickar är nog bara för att kliman sprutar ut den mesta luften nere vid fötterna ( värme stiger ju uppåt). När du vrider till blåa prickar tar den ju luft direkt uteifrån. När bilen är nystartad och det är kallt ute går fläkten bara på halvfart för att inte blåsa kall luft på dig, medans styrkan tilltar ju varmare tempen blir. På sommaren när det är varmt ute blåser det mycket mer i mitten. Så upplever jag min bil iaf. Vredet med prickarna på fungerar ju så att ju fler prickar desto varmare (eller kallare) och mer drag, men om kliman står på auto bestämmer den helt själv. | |
|
OKI, tackar. Det verkar vettigt så som du lagt det fram. /Dominik |
|
| Om det blåser dåligt från fläkten behöver kanske pollenfiltret bytas. Det gör stor skillnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.