AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.564

Demontering av hjullager bak E30?

ZA
143
ZAK
320 -85 ombyggd till 325
Demontering av hjullager bak E30?

Har idag stått å funderat ett bra tag..
hur får man bort att?
har inte ens kommit så långt att jag fått loss bulten =D
är det nå låsbricka som sitter där?
ska man vrida medurs eller moturs?

behöver lite hjälp tack ! =)
(det är en skivor bak om det spelar nå större roll)

\\ ZAK [ICQ 10472669]

Länk
Har samma problem med min e36. Jag frågade på forumet för ett tag sedan, men inget svar. Jag har hört att det ska vara förbannat jobbigt att byta hjullager.
Bulten rubbade inte sig alls när jag försökte få loss den, utan jag fick snällt sätta tillbaka allt igen. Förutom det så sägs det att man behöver special verktyg för att pressa in det nya hjullagret, och om inte det vore nog så kan man behöva lossa på hela bakaxeln för att komma åt??
Jag vet som sagt inte, men om någon på forumet gör det så skulle även jag bli evigt tacksam. Annars blir väl det så att man får lämna in den på verkstad$$$$$$$$$
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Muttern har en fläns som låser. Den skall vikas bort. Men hjulbultar sitter rejält hårt. Köp kraftstång, en halv meter behövs. Sedan måste man nog lossa drivaxeln för den inre drivknuten är inte delbar från lagret som på 5-serien. Köp och kolla i Haynes eller annan info, det är rätt många moment bak till skillnad mot fram som är enkelt.

ZA
143
ZAK
320 -85 ombyggd till 325
jag har snackat med en polare och han sa att man skulle använde antingen en riktigt stark muttermaskin eller fick man ha en stång å ta i utav bara helv.. ja den sitter som sagt..
själv ska jag värma med gas samt ha 1½ m hävstång.. ska se om det räcker..

\\ ZAK [ICQ 10472669]

Länk
Tu
20
Turboboy
323 Tic -84
320 -88
323 -86
323 -86
Lossa muttern till drivaxeln med bilen på marken och hjulet på ( går kanske inte om du har andra fälgar än plåt) vik bort flänsen och lossa moturs. Hissa upp bilen och skruva dän drivaxeln på klumpen,tag bort drivaxeln.Ta bort ok och skiva ev trumma, slå ut medbringaren innifrån. när medbringaren är borta sitter det en låsring bakom den, ta bort den och slå ut lagret inifrån.var försiktig när du sätter i det nya lagret, jag använde en gängstång och pressar in lagret med(man måste ha mycket mothåll och skrot som passar på lager osv när man slår och pressar.
Obs slå ej in det nya lagret då går det sönder
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>ZAK. Var det inte du som mailade mig om hjullagerna...

För mig funkade i alla fall den metod som jag beskrev för dig.

>Turboboy. Visst "går" det att slå in det nya lagret utan att det blir förstört. Men man får givetvis INTE slå på den innre ringen.

När jag monterar lager eller liknande, så lagger jag lagret i frysen eller kyler det ordentligt med kylspray. Sedan så värmer jag den del som lagret ska sitta i. Det brukar då glida i utan problem.

Häldre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
haynes
Hur vet man ifall man har kassa hjullager?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ta tag i hjulet och ryck det farm och tillbaka glappar det är det oftast lagret.

Joakim Eriksson
+ malande ljud när du snurrar på hjulet (bilen upplyft) ju mer det låter desto mer slut är det...

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
ZA
143
ZAK
320 -85 ombyggd till 325
Bonje...
Jo det var jag som mailade dig om det..
nu vet jag exakt hur man ska göra.
jag fastnade vid mutter partiet..
fy he***te va hårt det satt..
fick värma med gas sen lossnade den..
med 1½ m hävstång =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.