AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.925

BMW 535 vs Audi S4

Sida 2 av 3
Perkka
Peter: När har du kört 250km/h?? S4-an lär ju inte ha 350Nm vid 1495v/min, kanske runt 4000v/min & uppåt.. Du kör väl ingen diesel lr? Jämföra 0-100 tider? Nog vet jag att en S4 e snabbare 0-100 km/h, men om du läser mitt sista inlägg så står det:

"S4-an e nog snabbare direkt i starten, men väl uppe i dom högre hastiheterna kan 535-an vara en ulv i fårakläder.."

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Perkka
Ferlin: Fråga "dumpeter" att det är sant, eftersom han var med vid tillfället.. Jag vet att det står 9.1 i modellguiden, men det är nog i underkant.. Ska försöka återkomma med lite tider..

Mvh Per

Jo när jag for till nordvik så körde jag 270 km/h trevligt värre säger jag känndes som om man körde 1500km/h trevligt stadigt...det är just vid 250km/h som det börjar gå lite tungt med S4 2,2t....

Men en orginal tror jag det börjar bli jobbigt redan vid 200km/h men men har inte kört en s4 orginal..så det är ju svårt att säga.....

Mvh Peter
Perkka
Peter: Jao iofs så e din inte direkt org. :)

Mvh Per

Nää men det vet väl du också att min är inte alls orginal...men krockad är den....hihi

Mvh Peter
Perkka
Ehe, jo... Sen blire väl en BMW? :)

Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Ja asså 535 är ju bevisligen en mycket vass bil när den kommer upp i hastigheter... eftersom den hängde med så pass bra när ja körde med Audi S4 V8 som var chippad i högre hastigheter.

Har även kört med en 2.2T med en något krökt vevstake(!!) å den gick mycket fint att marscha i hastigheter kring 230 blås med 5 pers i bilen!! Mycket fin vägbil!

Men man kan ju jämföra så här åxå: Man får en nyare 535 med förmodligen mer utrustning för samma pengar som för en S4a + att man då kan säkert köpa till litte snajsiga fälgar för pengar som säkert blir över i reparationskostnader på en S4a! =)

B M W - Do I need to say more!
su
198
surre77
523-00 M
Har en kompis som har en S4 265hk och 500nm den gör 0-100 på 5sek blankt. Finns inte en BWM än som har lyckats köra ifrån den Audin tyvärr...Är bara konstatera att Audi är snabba :(
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
5 sek blankt med förmodat bara chip?? D låter otrolit...känner en kille som har en S2 SMS Revo med 303 orginal hk å hans gör på ca 5 sek...skulle vara jävlit impad ifall den där S4an hängde med...

du vad är det för chip som ger 500nm vid 265hk.....jag har typ 280hk och typ 450 nm men vart köpte han det chipet.....

Mvh Peter
Perkka
Johnken: Får en nyare 535 för samma pengar? Vet du att 535 tillverkades från 88-92? En S4 är betydligt dyrare i bl a inköp än en 535 E34..Man får mkt bil för pengarna om man väljer 535..

Mvh Per

Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Perkka: så sant.. som han i lorry sa: "Tänkte inte på det!"... men ska verkligen en 535iA vara så mycke slöare till 100a än en manuell som 1,4 sek?? låter mycke tycker jag iaf...

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant tråd, angående s4 så är det en mycket tung bil med 4-hjulsdrift som "käkar" mycket effekt pga detta. Den är snabbare i alla register än 535E34 om båda är i originalutförande...0-100 avverkas på goda 6.6s för sedanen medan T-modellen behöver 6.7s...toppfarten är 246km/h respektive 244km/h och inte heller där kan 535E34 mäta sig...vilken har nått ungefär 240km/h vid tester, men behöver 7.5-8 sekunder för att nå 100km/h från 0.

Att en s4 2.2T skulle prestera 0-100km/h på 6.1sekunder låter lite underligt med tanke på att den lättare s2an grejar det på just 6.1s...oavsett vad är detta irrelevant för s4 har ett övertag i vilket fall som helst gentemot 535E34. Men med tanke på bränsleförbrukning (särskilt dyrt med turbo när man vill gasa) samt dyr teknik i form av 4-hjulsdrift kan ge mardrömmar om något går sönder med tanke på alla kostnader...och gasar man så har bilen ofta en förmåga att rasa desto snabbare. Som någon sa är 535 en superbil som är bra på det mesta..och är det så vilktigt egentligen att nödvändigtvis kunna pressa ut 5km/h extra eller någon sekund extra 0-100km/h....jag tycker att s4 är en tung bil som likt andra Audibilar känns otäck och vill gå rakt fram när väggreppet håller på att brista, dessutom kan man nog inte trösta simed en billig försäkringspremie i jämförelse med 535E34.
Ja du En MOTOR brukar ju gå sönder snabbare om man kör hårt det vet väl alla.......eller är det bara en S4 som kanske går det.....Men jag är för med att dom flesta (ALLA) billar går sönder snabbar om man kör hårt.......

Har ju inte Precis hört Att Quattron Kan gå sönder varken sett eller hört.......kanske om man skulle smacka ner 600 hk i S4 då flyger drivlinan........men jag har hört dom som har lyckas knäcka växellådan därimot.......

Att köra en S4 2,2t är inte inte så svårt om det nu skulle börja gå rakt fram så har du gasat för lite i ingången till kurvan du måste kasta ut arslet på bilen så du kan drifta genom kurvan....men jag tycker ochkså att Dom flesta bilarna går rakt fram......men det beror ju på nå tycker jag personligen att S4 2,2Tbättre Original dämpare Än %35 E34.......

Och det dära med 0-100 så har biltillverkarna lagt till oftast lite på tiden så att en vanlig svenson ska klara att köra dom.....det finns många bilar som inte stämmer med 0-100 och Pappret.

Och en S2 väger ca100kg mindre inte MYCKE
Ja du En MOTOR brukar ju gå sönder snabbare om man kör hårt det vet väl alla.......eller är det bara en S4 som kanske går det.....Men jag är för med att dom flesta (ALLA) billar går sönder snabbar om man kör hårt.......

Har ju inte Precis hört Att Quattron Kan gå sönder varken sett eller hört.......kanske om man skulle smacka ner 600 hk i S4 då flyger drivlinan........men jag har hört dom som har lyckas knäcka växellådan därimot.......

Att köra en S4 2,2t är inte inte så svårt om det nu skulle börja gå rakt fram så har du gasat för lite i ingången till kurvan du måste kasta ut arslet på bilen så du kan drifta genom kurvan....men jag tycker ochkså att Dom flesta bilarna går rakt fram......men det beror ju på nå tycker jag personligen att S4 2,2Tbättre Original dämpare Än %35 E34.......

Och det dära med 0-100 så har biltillverkarna lagt till oftast lite på tiden så att en vanlig svenson ska klara att köra dom.....det finns många bilar som inte stämmer med 0-100 och Pappret.

Och en S2 väger ca100kg mindre inte MYCKE
audin är dyrare i inköp än bmw:n+mkt,mkt dyrare i reservdelar
att bmw skulle ha oxdyra delar är i mångt o mycket en myt,däremot ÄR audi o VAG tokdyra på delar å inte blir det bättre
av att dom krånglar hela j-a tiden, v-8 är ju ökänd för bla. olje läckage,blåsta toppackn.krånglande vevhusvent.+dyr service. ex:kamremsbyte 10"-12"kr! 2.2T har väl sina spruckna grenrör m.m+vxlådorna är väl inte de bästa,automaterna är ju odugliga+oxdyra att ren. summasummarum=för samma pengar som en s4 så kan man ha en 535:a+ en t.e.x 3-seriecab 88-89
eller nåt sånt?
Ja ok reservdelar det är dyrt till audi......men men S är ju värsta klasen förutom RS då......men Om jag säger så hära M är ju inte billgt det heller,,,,,,,,men nu handlar det inte om m utan 535...visst är det en billagare bil att äga det håler jag med om men nu vet jag ju inte vad som är svagheter på en 535

Men Om jag säger att växel lådan på s4 är känslig så vet jag inget av det men att det är kopplingen som inte pallar och sen när du ska växla kan det hända att du rensar nåt drev...

För den effeken som jag har i min så pallar inte orginal koppolingen.... det måste dit en tre pukad sinterlamell kopling.....

Men jag vet ju i alla fall att 2,2t som är problem annars på som är ju att den spräker topplockspakning när den kokar.....

Sen så är det dära med grenröret......är ju för att turbon sitter så jävla tjat så det blir varmt och kalt och det händer på dom flesta TURBO bilarna.... sen vet jag inte vad man ska klaga på en S4 2,2T.....

Nää jag vet inte....

Men vad finns det för fel på en 535
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Hmm...ja nu vill ja inte egentligen gå in på V8orna för d har ja inte tänkt skaffa mej utan nu menar jag 2.2T... Å framförallt inte en automat....finns d nå värre glädje dödande än en automat...knappast!!

Det som är synd me 535orna är att dom börjar nästa bli för gamla så ja tror d blir en e39a me M-paket osv osv...

//John

Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
...och jag som inte vill ha en E34 för jag tycker att den är för ny ;-) Apropå den här diskussionen Audi vs. BMW så skulle jag personligen aldrig välja en "VW Olympiad" framför en bumse. Har haft tre Audi-bilar, det får räcka för mig! Däremot så är det inget snack om saken att en standard 535i får ordentligt med pisk i fartresurser av en dito S4. Att jämföra dessa två modeller är som att jämföra äpplen och päron. 535i är ingen sportig modell, det är en komfortvagn. Ändå är den mycket roligare att ratta när vägen svänger än Audin som bara vill gå rakt fram och stretar emot i kurvorna. Usch för sådana bilar!!!

M.v.h. Mikko
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Jo det är ju inte kanske någon bra jämförelse prestanda mässigt och så orginal. Men för prisskillnaden från ca 50k för en 535a och upp till 70-80k för en fin S4a så finns ju faktiskt möjligheten att turbokonvertera litte grann för mellan skillnaden å då börjar vi närma oss ett fint jämförande prestanda mässigt! =)

för dom 20 -30k som skiljer borde man kunna fixa d där å då får man en rätt så busig bil! =)

//John

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.