AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.917

BMW 535 vs Audi S4

Sida 1 av 3
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
I valet å kvalet mellan dessa två bilar i det mesta, vad är att föredra tro... Visst är S4an (92- ) snabbare, mer lättrimmad å 4 x 4 å så. En 535a (91- )är väl något billigare att köpa skulle ja väl tro och självklart snyggare! =)

Va tycker ni??

//John

B M W - Do I need to say more!
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Jag har aldrig åkt någon S4,men jag har kört syrrans A6 -96 (typ samma karross,eller hur?) .
Dom känns så stora och klumpiga på nåt sätt,att sitta och titta på motorhuven i förarsätet gör att jag får flashbacks från min f.d Chevrolet Caprice.
E34 är helt klart lite nättare och smidigare att köra. Prestanda rakt fram kan jag inte uttala mig om men man har ju hört att S4 ska gå hyggligt bra.
Jag antar att du menar en Turbo eftersom du nämner lättrimmad,men den finns ju även med V8 om jag inte minns fel,det är ju också trevligt,fast då är det väl läge att börja jämföra med BMW 540i istället kanske. Provkör alla alternativ.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Jag såg att du bor i Luleå,fördel med quattro då kanske...

//Jörgen

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jörgen. Du har nog fått modellerna om bakfoten ;)

Gå in på Länk och kolla runt så får du nog rätsida på det :)

John,

Jag hade köpt 535. Mer bil för pengarna och MYCKET snyggare i mina ögon. Givetvis inte lika lättrimmad dock. E34 535 fanns dock bara mellan 88-92, men det visste du kanske redan.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Jörgen är rätt ute. A6 från 1996 är ju en faceliftad Audi 100 som ju Audi S4(Inte samma som A4-baserade S4) är baserad på. Så dom är ganska lika att köra förutom att S4 är ju sportigare och inte lika klumpig. S4 finns med antingen 2,2-liters turbomotorn eller 4,2-liters V8.

Jag skulle välja 535i.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jörgen och Janne,

Då får jag be om ursäkt. Tydligen Jag som är ute och cyklar i auditräsket! Hade bestämt för mig att Audi 100-baserade A6:an slutade tillverkas 95 :-(

Sorry!

Mvh
Kalle
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
nofx16

S4 var ju toppmodellen av c4-karossen (audi 100) fram till -94,eller?
A6 kom ju 1995 som modell enligt nordicaudi,dessa är väl rätt lika? Då bytte man också namn till S6 istället för S4 på toppmodellen. Jag tycker nog att dessa karosser är jämförbara när det gäller storlek(och klumpighet,vilket var fallet här).
Förövrigt så tycker jag iallafall att denna A(S)6 är bra mycket snyggare än tvålkoppen som kom till ersättning -98 (tror jag det var)
Att sedan S4-namnet även finns på A4-karossen skapar ju bara förvirring.

johnken

Gå in på nordicaudi du också om du inte varit där redan. Det finns att gammalt test av S4 -94 vs jaguar XJ6 som du kanske kan finna ett visst nöje i att läsa,detta var visserligen bara V8-modellen.

//Jörgen

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
jaså du hade redan fått svar,tack Janne2 :-)

Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Tack för svaren! S4orna har ja ganska bra koll på då ja haft stor chans att spöa både turbo modellen och V8 modellen under rätt så många timmar. Däremot har jag inte kört en 535 nå speciellt mycket så det är väl därför ja frågar er här! 540n är nog för dyr för att jag ska ha råd att äga den har ja en känsla av.

Jo d stämmer väl att faceliftade A6an kom -95 för mor å far har en sån men ja tycker det är ganska stor skillnad från en S4a till just en sådan hur dom känns när det gäller körningen! Men dom funkar utmärkt som landsvägslokomotiv!

Med en chippad S4a V8a har ja kappkört en del mot en 535a och den hängde med mycket bra i rullande start från ca 30km/h och ändå lyckades ja me klockrena växlingar å allt med v8an! Å den 535an var spik orginal! Så dom kan ju inte gå så pjåkigt ändå eller så går audin dåligt då. Fast från 0 hade den ju inte en chans men det är ju inte så konstigt.

Däremot turbomodellen som ja körde blev ja mycket imponerad av fast den var sänkt med sportfjädring å grejjer å så grymt stabilt den gick efter vägen! Dom känns inte speciellt klumpiga heller.

//John

B M W - Do I need to say more!
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
det här hör inte hit men iaf ;-) rejsade lite mot en Audi A6 2.8 för ett tag sen, han hade inte en suck hehe..

däremot blir det nog pisk mot en 230 hästars turbo..om jag ska vara ärlig så gillar jag faktiskt Audi S4, men det är ju å andra sidan inte en BMW...
Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Måste bara lägga mig i jag med. Min polare har en S4 2,2TQ -92 och vi har väl rejsat konstant i ca 3år =) Konstigt nog så tar jag han jämt i starten på ettans växel drar jag i från. Men på tvåan kommer den uslingen i kapp och när jag får i trean då är jag i från åkt!!! Men sen när man kommer upp i lite högre fart så går det jämnt. Att jag tar han i starten måste nog bero på start teknik för jag borde ju inte ha en chans mot quattro. Men överlag så går det rätt så jämnt faktiskt.
Köp en 535:a så får du en riktig bil med nästan lika bra prestanda. Om inte bättre för det mesta =)

//Swempa
Perkka
En kompis har en trimmad S4 på ca 280hk och runt 430-450nm (enligt ägaren), och den har jag det väldigt svårt mot.. Toppfarten vet jag ej eftersom jag kört ca 240km/h (mätarfart) med min.. Men jag tog S4-an 1 gång i rödljusrace, iofs en annan förare av Ådin vid tillfället..
Kanske dålig jämnföring med tanke på att min e org.. Dyrt att trimma en sugmotor..

Tror en 535 får det svettigt även mot en org. S4 på 230hk.. Undra vad S4-an gör 0-100 km/h? En bit över 6sek ryktas det om..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Jag har en S4 2.2T-92 och noll till hundra enligt instruktions boken så gör dom 0-100 6,7 men en erfaren förare kan köra på 6,1 och detta är orginal.

Men som Perkka säger deth ela att han drog min S4 en gång var på grund av en Tattare som aldrigt kört quattro.

Men nu var ju min inte orginal.....så det gör ju mycke.....men annars skulle jag nog tro att det är ganska jämmt till 150 km/h sen drar nog.......ja nån av bilarna i från.....

Mvh Peter
S4 4.2 gör 0-100 på 5.9s. Det finns inte en enda 535:a som har motsvarande accelerationsprestanda. Att en 535 skulle vara lika snabb finner jag märkligt. Dessutom är BMW:n 80 hästar svagare...
Perkka
6.1 har jag svårt att tro org. bl a pga S4-ans vikt.. (Blev mkt förkortningar :) En M3 E36 3.0 gör 0-100 på 6.0 sek, en org. S4 lär ju knappast bara vara 1/10 långsammare.. 6.7 sek låter mer trovärdigt..

Mvh Per

Perkka
Jag pratar alltså om en 2.2 T i ovanstående inlägg..

Mvh Per

På grund av detta 6.1 är att S4 har nåt som är dolt under ytan...det är inte 230hk utan 350 Nm....jag har fått lära mig på sista tiden att inte räkna hk på en Audi utan det är vridet......

Mvh Peter
Perkka
Vet ej hur mkt vrid en M3 E36 3.0 har.. Någon?? MIn har 305nm iaf..
Måste ju tänka på att S4-an har 230hk mot M3-ans (3.0) 286hk, samt att M3-ans motor ligger på 3-liter.. M3-an väger mindre (?) också.. Visst turbo i Audin, men det funkar ändå inte :) Skulle inte alls förvåna mig om M3 3.0 tar S4 i samtliga register..

Mvh Per

Perkka
Lite offtopic föregående inlägg, beklagar..
Men iaf så har som sagt 535 305NM, & S4 350NM så det skiljer ju inte så väldans mkt.. 535= 211hk S4= 230hk.. Sen beror det på NÄR det där vridet kommer.. 535 har en sexa på 3.5liter (of course), S4-an en femma på 2.2liter.. Så man ska nog inte underskatta 535-an.. S4-an e nog snabbare direkt i starten, men väl uppe i dom högre hastiheterna kan 535-an vara en ulv i fårakläder..

Mvh Per

Hummm Ja du jag vet inte men en min s4 var ju inte orginal när jag köpte den men jag kan ju säga att den är ite långsam till 250 km/h......och s4 vrid är som mest vid 1495v/min och det är orginal..... och sen håller det sig jäligt gött hela vägen.....men varför inte.....kanske 535 tar en orginal s4 2,2t.....men.....har ingen aning där...men kan ingen ta och räkna upp lite 0-100 tider på en 535 så man kan jämföra......

Mvh Peter
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag tror att Audin är snabbare i de flesta hastigheter, även original..bilarna väger väl ungefär lika och Audin har + på alla "siffror"..men om man nu skulle hänga på en sån vore det ju trevligt :-)

Perkka: Du har dragit en S4:a alltså (ok, med kass chaufför, men ändå) Det är fasen starkt gjort! 535IA ska göra 0-100 på 9,1 och Audin på 6,7, rätt stor skillnad enligt pappret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.