|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
acey, Det går aldrig att komma ifrån att personer har olika uppfattning vad som är "snygg" design och vad som känns modernt eller omodernt. Tur är väl det, annars vore världen tråkig. Det som jag har försökt säga är att som premiumtillverkare, framförallt, är design en mycket viktig faktor som förknippas med märkets identitet. Jämför som sagt gärna med många japanska biltillverkare där det från ett modellskifte till ett annat kan vara stört omöjligt att hitta några gemensamma nämnare och därmed svårt att avgöra märket på bilen såvida man inte går fram och tittar vad det står på bakluckan. Trots dessa radikala förändringar i design från modellskifte till modellskifte upplevs flertalet japanska bilar av många motorintresserade som karaktärslösa, just på grund av avsaknaden av en specifik identitet i designen. Knepet för en premiumbiltillverkare, som jag ser det, är att utveckla designen tillräckligt för att den skall kännas modern, men inte i så stor omfattning att den tappar identiteten. Där tycker jag personligen att BMW har gått lite för långt, och riskerar att tappa en del av sin identitet. "Frågan är vilken bil som kommer kännas mest aktuell om 5-10 år nya 7an eller nya S?" Läs det som jag skrev om E34. Bilen klarar enligt många, men kanske inte utav dig, av att kännas tidlöst elegant ut trots sina 15 år på nacken. Detta tror jag beror just på den mycket "rena" designen utan djärva utsmyckningar. Men som sagt, där kan smaken vara delad. Micke |
|
|
Det är ju klart att designen var lyckad både på E34 och E39, men den måste förnyas rejält för att kännas modern, vilket de också har gjort. Alla kommer inte att tycka om den men jag tror att den kommer kännas lite "fräschare" i designen även bland tvivlare. Självklart är smaken delad och vissa kommer att hata den, men att bara "facelifta" 5:an en gång till hade nog inte varit så lyckat. Det finns ju folk som tycker 50-tals Jänkare var de vackraste som tillverkats. Nybilsköpare vill att bilen skall se ny ut och inte se likadan ut som en 96:a med nya lampor, så är det bara. |
|
|
Hubbe325 "men den måste förnyas rejält för att kännas modern" Där håller jag inte med, helt enkelt. Bilen kan mycket väl fönyas varsamt men ändå kännas modern. Jag tycker till exempel att Mercedes E-klass är att bra exempel. Att kalla E39 för "faceliftad" E34 tycker jag ändå är att gå lite till överdrift. Ur historiskt perspektiv är det faktiskt den största designförändring som 5-serien genomgått hittills. Sedan finns det olika nybilsköpare. Det finns de som är ute efter uppseendeväckande design, en bil som sticker ut ur mängden. Dessa personer är normalt inte speciellt märkestrogna utan hoppar gärna mellan olika märken, beroende på vilken bil som har djärvast design. Sedan har vi de märkestrogna, dessa hittar du framförallt bland premiumbiltillverkare. Dessa vill mycket riktigt att bilen skall kännas ny, men de vill också känna igen sig. Där gäller det att hitta rätt balans. Micke |
|
|
nofx16: Feltolkning av mig, tyckte mig uppfatta viss sarkasm i ditt inlägg =) Man kanske borde fixa en lista för oss som gillar Bangle. Håller förresten med dig om nya Compacten. Själv kör man E36 Compis, kanske inte den mest lovordade karossen på forumet heller ;-) Go Bangle Go |
|
|
Acey, Instämmer! Jag har dessutom "redan" börjat tröttna smått på nuvarande S-klass. Den kittlar inte mina sinnen på samma sätt som exempelvis E65.... Kierkegaard, Misstänkte nästan det :) E36 compact får jag erkänna hör inte till mina favoriter utseendemässigt men den är säkert toppkul när det svänger! Har ju samma fina bakvagnskonstruktion som min E30 ;-) Jag anser för övrigt att E34 är en av de snyggaste bilarna som någonsin gjorts, alla kategorier. Tidslöst vacker. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Acey, låt mig citera mig själv: "(utom Kanske nya 6-serien)". Med betoning på kanske, och att jag uttalar mig ang. denna modell är alla bilder jag sett, maskerade & omaskerade, sen hur den slutgiltiga bilen kommer att se ut, det kan jag desvärre inte yttra mig om. (Därav ordet "Kanske" i mitt förra inlägg). Hoppas att detta förklarar mitt "plussande" och att du är nöjd med svaret? //Henrik BMWCS #05196 328iT: Länk |
|
|
Micke// Tycker nog designförändringen mellan E28 och E34 är större än den mellan E34 och E39... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Tycker BMW gör bara snyggare och snyggare bilar. E65 börjar flera som mig (som snart närmar sig körkort) tycka är väldigt snygg, Z4 är en önskedröm... Däremot E34, för att ta någon som nämts här. Den ser rent ut sagt för jä**ig ut, usch. Det är jag absolut inte ensam om bland dem i min ålder. Det är väl oss ändå som BMW bygger bilar för, den "nya generationen". |
|
|
js_snicke, Du är den första jag stöter på som tycker att E34 är ful! Samtliga mina jämnåriga vänner som är något sånär bilintresserade anser att den är snygg. Tur att alla inte tycker samma :-) |
|
|
Tycker helt enkelt det är en allt för vanlig bil, tycker nästan den är lite lik en V**vo 740. Har åtminstone inte tröttnat på min ännu, vilket man får vara glad för då jag inte har kört många meter. |
|
|
Constrictor: Tänkte mest på många som sågat 5an när dom sett diverse maskerade / halvt omaskerade / datoriserade prototyper och när man nu fick se något som troligtvis är mycket nära slutresultatet så var det många som vände på kappan igen. Alltså en bilmodell som inte ska lanseras på ganska länge är svårt att sia om. Jag är nöjd med ditt svar :o) mikren-6: Självklart är det tur att det finns olika smaker och olika tyckanden :) Design och smak är ju väldigt subjektivt. Jag tror hela bmws modellprogram kommer att ha samma designspråk när man kommit med nya modeller. Tror e65 kommer vara talande för bmws nya designspråk om du förstår vad jag menar. Sen menar jag inte att e34/e36 är fula men dom tillsammans med e39 börjar kännas passé. Dock är det inga fula bilar för det! |
|
|
acey, Det verkar som om E60 kommer att bli mer försiktigt formgiven än vad E65:an är. Däremot är ju BMW mer eller mindre tvungen att följa den nya designlinje man tog i och med lanseringen av E65, så visst håller jag med dig att det är det nya formspråket vi ser. Observera att jag ännu inte uttalat min åsikt om den nya designlinjen är snygg eller inte. Jag anser bara att den är lite för djärv och tappar för mycket identitet jämfört med tidigare BMW-modeller. Kan dock inte låta bli att dra mig till minnes en intervju med Chris Bangle, där Bangle bemöter kritiken bland BMW-ägare för designen på E65:an. Han säger något i stil med att man inte kan lyssna på vad gamla kunder tycker om ny design, för då kommer aldrig designen att utvecklas. Jag förstår vad han menar, men det är samtidigt ett ganska respektlöst uttalande gentemot de 1000-tals BMW-ägare som ändå är presumtiva köpare på den nya bilen. Jag har inget emot Chris Bangle som person, jag känner honom inte, likaså tvivlar jag inte ett dugg på att han är en duktig designer. Men som för alla kreativa designers behövs rätt ramar för att marknaden ska bli nöjd. Micke |
|
|
Mikren-6: Håller med dig till viss del men tror fortfarande att förnyelsen är behövlig. Visst jag generaliserade när jag sa att E39 var faceliftad E34, men det är ju inget nytänkande i den designen, det var det däremot mellan E28 och E34. E34 är väldigt tidlös, en fräsch sådan kan få folk som ej är insatta i BMW´s modeller att tro att den är ny. Det största problemet med vad du kallar djärv design är att i princip samtliga tillverkare kommer med den typen av utseende nu och för att inte bli avhängda så måste radikala grepp till. Men vissa kommer att tycka att den är fulare, så är det bara. Chris Bangles design har fått mycket stryk och det hade de nog räknat med, se marknadsfolket är inte helt väck i kolan. All publicitet är bra publicitet eller vad brukar det heta. Tror att det ligger en hel del däri. |
|
|
Framtiden får helt enkelt utvisa om BMW:s nya designspråk är bra eller inte! Micke |
|
|
Nofx16 : en liten rättelse, Z3C är faktiskt inte designad av Bangle som du skriver i början av denna tråd. Det är faktiskt en "privat projekt" av några ingenjörer som hade tråkigt och designade bilen för privat Bruk. Sedan råkade Förra designchefen ( kommer inte ihåg namnet men en tysk var han i alla fall) råka se skapelsen stå i garaget och blev exalterad. Efter att ha skällt ut ingenjörerna för att ha använt företagets resurser för privat bruk godkände han bilen för produktionen. Alltså: ingen Bangle här inte... _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Mikren-6: Helt klart får vi se. Men jag gissar att ha blinksersen "överst" på lyktan fram kommer inom 5-10 år vara lika mycket synonym med BMW som njurarna är idag. Det är ju inte bara designen som fått kritik, även iDrive kritiseras ju till höger och vänster men ALLA moderna lyxbilar (även vissa vanliga) har nu någon form av iDrive system i sina bilar. Som sagt BMW vill leda utvecklingen men frågan är till vilket pris? Det återstår att se. |
|
|
Z3c, Du borde ju veta :) Vet inte var jag läste att det var Bangles design. Snygg är den iallafall, speciellt som M. Acey, Bra talat igen :) |
|
|
Många röster har det blivit nu!Länk Mvh Danne |
|
|
Danne, Väldigt få röster om man jämför med hur många miljoner Bangle-designade bilar som sålts ;))) Mvh, Kalle Racebilen: Länk |
|
| nästan 13000 röster är ju väldigt lite faktist | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.