|
Sida 9 av 20
|
|
|---|---|
|
Var det nån annan här som beställde dioder från australien.. de vida superwhite 10mcd.. ??? asså... behöver en.. den andra blev kass och har inga extra. beställde 2 st extra men dom var inte vita.. så snälla...finns de nån här som har en diod till salu?? mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
jag har en sådan... beställde 10 stycken när jag köpte dem. Men då måste jag kontrollera alla först, att dem funkar och är rätt färg... Diesel-räsern Länk |
|
|
ja gör det snälla. jag köper en av dig. tittar du uppifrån så ser den gul ut.. jag fick 8 st vita. en UV o en grön.. kasst av dom.. ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Innerdiameter på ringarna? |
|
|
space-x-plorer: Nu har jag kollat dioderna.. hade ju glömt av det, sorry. Men alla mina funkade och dem var vita allihop så jag kan skicka en till dig. Maila ditt namn, adress och dylikt till mig så ska fixa det så fort jag kan... ps. jag kan inte svara på mail, bara ta emot, så det är därför jag skriver detta här... Diesel-räsern Länk |
|
|
har skickat min adress till dig nu tarzan325. Vad vill du ha för dioden?? mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Bra, jag har fått din adress... Jag bjuder på den dioden, inte lönt att krabba 20-lappar :-) (trevlig resa förresten) Diesel-räsern Länk |
|
|
tack tack så mycket =) förhoppningsvis ska jag ha en fin resa :)) tack igen! mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
| Nån som vet om det är nödvändigt att ha resistorerna med när man drar elen? Läste på ett kopplings schema och där använde dom resistorer. Dom skulle i så fall ligga på 470 ohm och det skulle gå åt 8 st. | |
|
eftersom de dioder jag har iaf, ska ha en spänning på 3.6 volt så tänker jag koppla de fyra på vänster sida i serie, och de andra fyra på höger sida i seire med varandra och koppla in på resp. parkljus kontakt... 3.6x4=14.4 volt =normal spänning när generatorn laddar. alltså bör det inte behövas några resistorer... Diesel-räsern Länk |
|
|
Alla lysdioder bör ha förkopplingsmotstånd. Dioderna har ett framspänningsfall (beroende på bl.a färg) runt 2-3,5V, men man driver alltid dioderna med en viss ström, inte spänning. Visst kan man koppla in x antal i serie till den spänning som finns tillgänglig, men det är riskabelt eftersom dioderna ändrar sitt framspänningsfall bl.a när omgivningstemperaturen ändras. Dessutom kommer ljusstyrkan att ändras klart synligt när spänningen ändras i bilen, från t.ex 12V till 14V när bilen laddar osv. Bättre att använda t.ex två dioder i serie och ett motstånd tills dioderna får rätt ström, normalt 20-30mA, sedan nytt motstånd till nästa två dioder osv. FP |
|
|
tarzan325: fick dioden på posten idag. Tack tack tack så mycket :)))) mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
det var så lite så. Hoppas att resten löser sig så du får ihop allt. Ser gärna någon bild på det färdiga resultatet. mvh Rickard Diesel-räsern Länk |
|
|
hehe.. asså...d e skumt me den sista ringen alltså.. får inte båda dioderna till att lysa.. Vi kan kalla dom A och B.. A vill bara lysa.. men inte B. bytar jag då ut B mot en annan diod på lyser bara B och inte A.. får alltså inte båda två att lysa.. på de andra ringarna funkar de fint... nårra ideér vad d kan va nån?? mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Jag kan tänka mig följande fel: Förutsätter att du har lämpligt förkopplingsmotstånd till lysdioderna, typiskt runt 400-600 ohm. Om dioderna är inte seriekopplade utan parallellkopplade så kan du få det resultat du nämner, det är alltid liten skillnad på framspänningsfallet i dioderna, den som har lägst kommer att lysa vid parallellkoppling. Du kan ha kortslutit en diod, då lyser den andra (vid seriekoppling). Du kan även ha polvänt ena dioden, många lysdioder släpper igenom ström (och förstörs) när spänningen går över 8-10V i backriktningen, då lyser den rättvända dioden. FP |
|
|
Jag har seriekopplat 2 st dioder. Varje diod lyser för sig själv på 3v.. men när ja ska få båda två att lysa på den sista ringen så lyser bara den ena, beroende på vilka dioder som jag har satt i... har inte lödat på nåra motstånd till dioderna... mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Du måste alltid ha ett motstånd mellan dioderna och spänningskällan. Förmodar att du lagt ett antal i serie för att matcha mot bilens 12V. Dioder funkar inte som lampor med viss spänning, se tidigare inlägg ovan. Koppla två och två med motstånd till bilens 12V, dvs ett motstånd på förslagsvis 470 ohm på varje ring. FP |
|
|
Tjenare på er alla Här finns en bra och ha länk om hur man tillverkar dessa ringar om det är till hjälp för någon slit den med hällsan hehe Länk |
|
|
de kan väl inte ha o göra med att det fattas motstånd. man tycker att det borde lysa iaf ju.. de andra 3 ringarna lyser ju.. ahh..ja vete fan va d kan bero på ...nån här måste ju veta..??? mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Hur är de tre andra ringarna kopplade då? Om dessa 6 dioder ligger i serie direkt på bilens 12V utan motstånd så lyser de säkert (fast inte optimalt) men enbart två kan du aldrig koppla till 12V utan motstånd, strömmen blir alldeles för hög och dioderna går sönder. Motstånd måste finnas, det är bara så. Möjligt att du fått hög resistans i en av de två sistnämnda pga felkoppling så den kan funka som förkopplingsmotstånd till den andra, det händer ofta mystiska saker i halvledare som t.ex lysdioder. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.