|
Sida 20 av 20
|
|
|---|---|
|
230 kr 60 kr för 40 000 mcd dioder från honkong total kostnad 300 kr styvt. Se länk. Länk |
|
|
varför inte använda detta istället`? Har just beställt får se hur de blir Länk Man kan tydligen välja längt och liknande sen är det bar aklippa till den längde som behövs. Har testat detta på min dator o de blir j....gt snyggt kanske kan fungera som angel eyes |
|
|
Hallå i stugorna! Håller på och bygger lite här hemma! Den tänkta konstruktionen består av en solid acrylstång, lite fibertråd, och en ljusmodul med en halogenlampa i. Själva snittet där fibern möter acrylen är glasklart, så ljuset kommer in ordentligt i ringen! En sak jag inte får till är räfflorna på ringen! Har provat att kapa spår med en dremel, gängat med gängsnitt, skurit med en varm kniv, och pressat med en varm gängstång! Den sistnämnda sägs vara den bästa metoden då den inte läcker ut lika mycket ljus på baksidan men för mig kommer det inte direkt ut nåt ljus på framsidan heller! (räfflorna är dock helt glasklara!) Det som lyser mest är spåren gjorda med dremeln, men den är även svårast att få jämna och symmetriska spår med. Gängstången skapar mest symmetri, men med den lyckas åtminstone inte jag att få ut nåt ljus med... Det går liksom bara vidare genom ringen, det reflekteras inget. Vad gör jag för fel? Såg att det var några här som hade lyckats med just "gängstångssnitten" hur gick ni till väga?? MVH /Micke |
|
|
Tjena! vad ska man ha för motstånd om man kopplar varje ring i serie och har 2st 15000 mcd dioder i varje ring? alltså vilka värden ska motståndet ha? |
|
|
Fyr: Den här LED kalkylatorn är rätt bra: Länk Testa den! |
|
|
Ahh nice! ok nu fattar jag nästan :D 12: Source voltage 3.3: diode forward voltage 20: diode forward current (mA) 2: number of LEDs in your array alltså det som är lite oklart än är: number of LEDs in your array? som jag skrev så kommer jag koppla varje ring i serie och tillslut koppla ihop vänster sidans båda plus sladdar och stoppa in i perkering ljuset med en abiko och samma med minus (och såklart samma med höger sidan) så vilket tal ska det stå i number of LEDs in your array? 2 eller 4 eller 8? hjälp uppskattas! |
|
|
hmmm... kalkylatorn säger 270ohm och en annan sida på nätet säger 470 ohm, vad ska jag tro på? om jag nu köper 470 ohm så gör det nåt om den har mer ohm än som behövs? vilken skulle ni köra på? |
|
|
Kolla gärna på en ring först hur det lyser med de klena dioderna. Vanliga dioder med 20mA ström ger sällan tillräckligt ljus för Angel Eyes, det beror lite på hur ringarna sprider ljuset också. Du kan inte ha mer än 2 dioder (runt 6-7V), dvs en ring med ett motstånd (220-270 Ohm) på varje 12V anslutning, det blir 4 motstånd och 4 separata anslutningar, en på varje ring. FP |
|
| Folke---> hur menar du 4 separata anslutningar, en på varje ring? menar du anslutningen till perkering ljuset? eller? | |
|
Jepp, varje ring (två trådar +/-) ansluts till parkeringsljusets kablar. FP |
|
| Folke--->Jepp men då har jag tänkt göra rätt, varje ring i serie, varje ring med 2 kablar, varje ring med 1 motstånd för 12v, på varje strålkastar hur kopplar jag ihop 2 minus kablar till en abiko och 2 plus kablar till en abiko och ansluter till parkering ljuset. eller? är det inte risk att färdatorn börjar herja om att parkeringljuset är trasigt? | |
| strålkastarhus | |
|
Det ser ut som du tänker helt rätt. Bara att lägga ihop de båda minus och de båda plus (efter motståndet) i en skarvkontakt till kabeln för p-ljuset. Om du vill använda just Abiko eller annan typ av skarv eller presshylsa osv bestämmer du själv. Du får testa om ljusmodulen ger larm för trasigt p-ljus, isf får du lägga till lite extra belastning i form av ett effektmotstånd, ett på varje sida. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.