AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
74.027

bygga angeleyes själv?

Sida 18 av 20
Eftersom jag jobbat lite med Lumileds så slår jag gärna ett slag för dom. Till skillnad från alla vanliga vita super-duper dioder så finns dessa med riktig varmvit ljusfärg, såväl som den vanliga vita med dragning mot blått. En vit diod är ju i grunden en IR-diod med "lyspulver" precis som vanliga lysrör, därför har inte vita dioder "oändlig" livslängd som de färgade.
Kylningen och måtten tycker jag inte avskräcker, de finns i flera utföranden. De är så ljusstarka så man behöver inte driva dom på max = mindre kylbehov, dessutom finns det lins/reflektor som kan passa ganska väl mot ändarna på ett par 6-8mm plexistavar.
Men som sagt de kostar lite mera än t.ex IKEA:s eller Ohlsons små reflektorglödlampor.
Krympslang kan du säkert hitta i lite mera tåliga kvalitéer hos t.ex Farnell eller ELFA.

FP
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Tejp, Du har gjort det!
Var ju själv tidigt inne på detta med fiber. Sökte e39 på skrotar, klippte sönder fiber lampor, mm för att få tag i bra fiberknippen.
Såg hur Umniza's hade byggt med ljusboxar och fiber.
Till slut vart det dioder.....Flera har nu pajat och när man limmat dem med superlim i änden på staven så är det inte så roligt att byta. Vill uppgradera till fiber, syns ju även på dagen!
Fibern som du beställde via e-bay, var det bara 3 mm i diam?
Hur långa fiber har du ungefär? Limmat i änden på staven?
Förslag på bra anslutning i ljusboxen?
Nä, nu fick jag ordentlig inspiration att lysa upp i höstmörkret!

//Pedahl
_______
Länk
Te
118
Tejp
318i -94
Varje knippe var på 25st 1mm:ers fiber. 15 fot beställde jag, ca 4,5m Blir då ungefär 55cm fiber till varje ringände.

Anslutningen mot ljusboxen blev en kabelförskruvning som jag stoppade in fibern i, sedan fyllde jag den med epoxylim. När limmet härdat slipade och polerade jag så att jag fick en blank och slät yta på fibern.

Ansutningen mot ringen blev nästan på samma sätt, men det blev en kapad reklampenna som jag fyllde med epoxy. Fästes med krympslang mot ringen, men det var inte den bästa lösningen, funderar på om jag ska limma eller hitta en mera värmetålig krympslang.

Har du fler frågor så är det bara att fråga, svarar gärna!

.
Min bil Länk
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Här kommer en liten fråga.
Fiberkabeln var den täckt eller är den helt öppen, dvs är man tvungen att skala den?
Frågade du hur mycket värme fibern tålde?

Är det ngn som vet vilket som lyser starkast halogen lampan eller de starkaste dioderna?

//Thomas
Fiberledare finns i många utföranden. Ändarna prepareras men resten skall inte röras. Om det är glasfiber så tål de hög värme, med plastfiber måste man hålla ett visst avstånd till halogenlampan, med lysdioder är det inga problem.
Tejp kanske kan detaljförklara sin variant lite. Halogenlampor kan givetvis fås i effekter som vida överstiger lysdioder men för just haloringarna räcker t.ex Lumileds lusdioder mer än väl.
Vanliga standard 5mm dioder kan vara ett gränsfall men rätt applicerade och av de ljusstarkaste modellerna t.ex Nichia så räcker de till.

FP
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Min idé var denna:
Om man tar fiber kabel (böjlig) som ger sken åt sidorna. Behåller slut stumpens skydd och limmar dit ex nått väldigt glansigt i ändarna, ex polerad metall, dvs en liten bit så att man kan få dit ex en diod i vardera ände i metallrörändarna. Men frågan är fortfarande denna. Hur pass mycket värme tål fibern samt dioden, eftersom jag tänkt ordna till en sk fäste för dioden så att man kan med enkelhet byta diod om den går sönder

Ideer och tankar om denna ide, skriv om ni tycker att den inte kommer att fungera. gärna fler tankar och spånerier.

//Thomas.
Vi får ta det från början: Själva den lysande ringen är ingen fiberhistoria utan en massiv stav med rillor i ytan så att ljuset kommer ut radiellt. utan rillor skulle allt ljus bara gå från ände till ände precis som i ljusfibrer. Alla ljusfibrar inkl kabel bygger just på att inget ljus lämnar fibrerna radiellt, utan allt (nästan) kommer fram i andra ändan. När man använder fibrer i dekorativt syfte är det just ändarna som lyser osv, alltså inget som kan användas till angel eyes på bilar.
Läs gärna hela de tidigare trådarna i ämnet så hittar du mycket om ljuskällor, lysdioder osv för angel eyes. Lysdioder som drivs riktigt behöver du garanterat knappast byta under bilens livslängd. Värme är heller inget problem normalt, vanliga lysdioder är helt kalla, de effektstarka behöver liten kylplatta men värmen kommer aldrig ut i själva ringen.

FP
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Folke: Bara en fundering, om dioderna är IR-dioder, borde man inte kunna använda dessa som laser störare då?
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Länk
Gå in här och kolla lite jag tyckte det stod att den lyser sideways?
Te
118
Tejp
318i -94
Visst kan jag förklara min variant.
Den är i stort sett en kopia av umnizas variant, bara lite annorlunda prylar. Drivs av en 35mm 20W halogenlampa.
Finns väldigt bra bilder i deras installarionsmanual Länk

.
Min bil Länk
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Tejp, som jag fattar det har du använt "End Glow Fiber Optic Cable", 25 strand fiber?
Borde också gå med "Solid Core End Glow Cable", 6 mm.
Kanske lättare att få bra i ändarna? Problemet är väl kanske böjningsradien som kanske är alltför dålig jämfört med mångfibern så man får svårt att dra den som man vill? Hittar inget värde på det så jag mailade och frågade. Får se när/om de svarar.

Dhjinn, du har rätt att det också fanns fiberprodukter som lyser åt sidan. Blir ju nästan som en neonstav. Svårt att veta hur det skulle bli med sådana? Med räfflad ring är det ju som "orginal".
Mycket utförlig och proffsig instruktion och d:o installation, men kanske lite omständig procedur för att få till ljusringarna. Tänk om man gör detta och åker på att riva ut alltsammas efter nerslag vid kontroll...(( På E39 original har man ju liknande arrangemang med ljuskällan en bit ifrån själva ringarna med fiberledare imellan men (beroende på plats och bilmodell) det går att göra det enklare tror jag.
Dhjinn: Jag hittar inte direkt nåt som liknar ljusfibrer på länken, bara färgade tivoliaktiga ljuskällor som inte är riktigt vad jag skulle vilja ha på bilen.
Hur som helst, ljusledare av fibertyp leder bara ljus från ände till ände, det är liksom hela meningen med fiberledare, inget ljus läcker ut från ytan.

FP
Te
118
Tejp
318i -94
Exakt pedahl, det är den.
Solid core fanns inte då jag köpte, men jag tror det bli problem med att böja den, det blev nog tight med 25 fibers-bunten.

Det stämmer att det finns sidoemitterande fiber.

Folke, man kan ju bara koppla bort halogenlampan och koppla in vanligt p-ljus vid besiktning. En polare besiktigade med ringarna och det var inga problem med ljusbild och så.

.
Min bil Länk
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Länk
Titta här här fanns det sideglow och endglow med solidcore.
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Fick svar direkt!
"The bend radius is 1 to 8 times the diameter of the cable."
Det betyder att 6 mm Solid Core kan ha en bockningsradie som är så stor som ca 50 mm om det vill sig illa, jämfört med det du använde Tejp som var hälften. Kan ju vara så att den kanske går att bocka på de kritiska ställena med hjälp av lite värme......?
Solid Core har ju betydligt bättre (dubbelt) ljusgenomsläpp än Strand fiber.
Beställer nog 15 fötter av varje och testar lite.
Dhijnn: Helt riktigt att det finns "fiberkabel" och ljusslangar för dekorativa syften osv, jag trodde vi pratade on riktiga ljusledare där man verkligen vill ha all ljusenergi i änden av fibern.
Speedy: Sorry, jag skrev IR-dioder men menade såklart UV-dioder. Men bara IR-dioder som lyser kommer inte att störa ut en lasermätare, den skall moduleras (pulsas) med en viss frekvens osv också. Om man tittar genom ett IR-känsligt instrumen , kikare e.dyl så ser man att omvärlden redan är full av diverse IR-ljuskäller, lasermätarna funkar som bekant bra ändå.

FP
Tejp: Visst kan du göra som du menar vid besiktning osv, i 9 fall av 10 går det säkert igenom också. Men eftersom du modifierat en redan e-märkt och godkänd ljusanordning så kan de ju slå ner på detta om de vill. Lite svårare blir det kanske ute i trafiken, om man lagt ner lite jobb på att montera in ljusringarna osv så vill man nog ha dom igång också. Och så rätt som det är så står Harry där, då hjälper det kanske inte att koppla om till p-ljus. Personligen tycker jag det finns värre förseelser men det är ju bra att veta vilka risker man kalkylerar med innan man lägger ut pengar och jobb osv.

FP
pob
Tejp:
Hur mkt skulle du vilja ha för att tillverka ett färdigt kit med fyra ringar?
Jag ska eventuellt köpa en compact, därför är jag intresserad..

Såg grymt snyggt ut!

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Te
118
Tejp
318i -94
pob: är tyvär inte sugen på att bygga ett kit.
Men jag vet en polare har en sats, med lyktor och allt, maila mig..

.
Min bil Länk
pob
Tejp: Du har mail nu.. :)

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.