AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
74.020

bygga angeleyes själv?

Sida 16 av 20
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Nu har jag böjt mina ringar!
Det blidde tyvärr 10mm plexistav men det var det enda mitt glasmästeri hade. Kommer inte att kunna använda mig av de förträffliga lysdioderna från Elfa då det helt enkelt inte finns plats för att böja plexin så bägge ändarna kommer vid sidan av varandra. Tanken var ju att det skulle gå att göra så att de kunde matas av en Luxeon diod med reflektor. Och att köpa 8st Luxeon dioder blir ju helt enkelt för dyrt!
Så det blir till att hitta något annat.
Skall låna en Dremel av en polare och kapa in dem i mina gamla täckglas med orangea blinkers innan jag börjar kapa i mina nyinköpta med vit blinkers. Det dröjer antagligen ett tag innan jag fortsätter med detta projekt.
Jo förresten... baktiden för 10mm plexistav är 5½-6min i 200 grader för att den skall bli sladdrig och fin. :-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kollade på Lumileds hemsida och hittade en diod som heter Luxeon V portable som gav ifrån sig 120 lumen! Livslängd 1000h
Annars så hade de även en som hette Luxeon III emitter som gav ifrån sig helt acceptabla 65-80 lumen.
Detta UTAN externa reflektorer.
Synd att man inte vet var man skall köpa dem eller vad de kostar. :-\
Vad är omräkningstalet mellan candela och lumen?

----
----
Köps på ELFA, kostar 100-150:- exkl moms.
www.elfa.se
070-758000

FP
Te
118
Tejp
318i -94
Är det inte enklare att använda denna typ av diod Länk

Jag har 10 000 mcd i mina ringar och dom lyser hyffsat bra, dom här är på 16000 och borde då vara 60% bättre.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Elfa har inte alla modeller... de har bara Luxeon Emitter inte Emitter III eller V.
Filurade på om man klarar sig med en diod per ring även fast man bara lyser i ena änden. Risken är ju att man får starkast lyse närmast dioden som sen dimmar bort ju längre bort man kommer. Vad tror ni?
Ingen som vet hur man räknar om mellan lumen och candela?

----
----
Te
118
Tejp
318i -94
Svaret på din fråga -> Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
He he.. det var inte svårt... nästan pinsamt faktiskt.
I så fall lyser en Luxeon Emitter III med 65000 mcd.
Det finns ett svenskt företag som hette Future Electronics som hade Lumileds sortiment. De finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Man får kanske slå dem en signal och fråga.

----
----
Visa användare
187
bergas
320i -94
Nu har detta inte så mycket med "Bygga angeleyes själv" men iaf.
Jag har skrivit här tidigare och funderade på bygga egna, men tillslut köpte jag från usa för 220$ (gratis?) :)..
tänkte bara visa lite bilder på hur det blev iaf, är mktmktmktmktmkt nöjd :).

ps. resten av bilen är inte klar, om ni undrar varför den är utan huv etc .ds

Länk

Länk

+++++ beggz +++++
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ringde Future Electronics och de sa att Elfa kunde beställa hem Luxeon III Emitter men den skulle kosta 40-50% mer än en "vanlig" emitter. Vi snackar då om pris på ca 200kr styck dvs 1600kr för 8 stycken.... isch...

----
----
Lumen-Candela är inte samma sak.
Lumen är det totala ljusflödet medan Candela är ljusstyrkan i en viss riktning.
Men krångla inte till det med tabeller och siffror. Och var skeptiska mot specarna på t.ex de US-dioder som Ebay visar för $19:95.
Lita däremot på att t.ex Luxeon Star/O som ELFA har räcker och blir över. Jag har inga aktier hos Luxeon, men de är de i särklass starkaste lysdioderna på marknaden, lins/reflektorn på Star passar dessutom utmärkt för att lysa in i ändarna på t.ex plexistavar.

FP
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det var ju bara priset som jävlades... :-(
1600kr är rätt mycket för 8 lysdioder... speciellt till ett projekt som kanske inte ens blir bra.

----
----
Riktigt. Meningen är att två dioder skall räcka, tillsammans med fiberledare osv. Eller fyra direkt på plexiändarna, problemet är plats osv eftersom det är strålkastare som inte är avsedda för ringar osv från början.

FP
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
dom använde 8mm, den frågan har jag nog sett typ 30ggr =)
Te
118
Tejp
318i -94
Det bästa måste ju vara fiber fram till ringarna, och halogen som ljuskälla. När det gäller dioder så tycker jag att det är helt ok med de 10cd dioder (om det är så mycket) som jag har i mina ringar.

Kolla på bilderna jag har på länken nedan.

Tycker att det verkar vara lite overkill att köpa dioder för flera hundra om man ändå ska dra fiber. Visst, halogen genererar ju en del värme men det funkar ju uppenbarligen på 5-serien.

.
Min bil Länk
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Inponerad av tråden.
Hemmagjorda angeleyes. Som framgått bla idag på detta forum höjer inte sådana attribut andrahandsvärdet på Er bil. Naturligtvis, glömde självkänsla and show off är det som gäller. Eller? Orginalskick gör nästan både köpare och säljare lyckliga vid en försäljning.

Spelar roll sa någon.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
TT:r : Min bil är för mig och inte en framtida köpare. Om den framtida köparen inte gillar min bil behöver han inte köpa den. Värdet ökar inte och i vissa fall tom minskar den men det spelar ju ingen roll om jag gillar min bil!
Såg att du var beteendevetare så du har säkert nåt namn på denna "fobi".

----
----
Hittade en nisse som gjort egna angel eyes till sin E30, mycket fint resultat!
Han har även gjort en guide +bilder =)!

Länk
Borde ha läst igenom hela texten på nissens sida innan jag skrev inlägg, det inte var hemmagjorda som han hadde på bilderna!
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
Någon som vet något bra ställe att köpa bra starka lysdioder billigt??
Ja har 8mm plexistav men har köpt för svaga dioder på elfa..
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
Hur tar man isär strålkastarglaset så man kan montera ringarna innanför glaset på E36?
kan man värma med värmepistol?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.