AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
74.043

bygga angeleyes själv?

Sida 15 av 20
Visst kan man det, blåsticket i "vita" dioder beror på att det egentligen är en UV-diod med flouricerande material precis som ett vanligt lysrör, därför får inte en vit diod samma oändligt långa driftstid som de färgade.
Men kvalitetsdioder som t.ex Luxeon har inga problem med blåstick, och vill man så är det ju enkelt med ett ljusfilter.

FP
Öh
36
Öhman
M3 Coupe -94
Har läst det mesta om hur man ska göra dom och så... Tänkte bara höra om nån har nåra färdiga mått till en e36.. Måste kunna använda bilen medans jag gör dom, å här uppe i norr är det ju så jävla mörkt som ni vet.... :) Tack på för hand!!
Dark Rider
Här ska du få mått Öhman!
* Omkrets (innermått) 28,5cm
* Diameter (innermått) 11cm

Lycka till :)

Bil´n min: Länk
Öh
36
Öhman
M3 Coupe -94
Dark Rider: Okej. Tack ska du ha!!
Har inte skaffat nåra diodrar ännu men tror det blir dom från australien på 3,6V... Men hur har ni andra kopplat.. Folke skriver om motstånd men är det nån som har använt sånna.... Isåfall var har ni köpt dom och vilka ska det vara?? Ursäkta om ni får repetera för mig.... Tråden var så lång bara.... Tack på förhand!!!
Dark Rider
öhman:köp från laseroptronix istället har dioder som ligger på 7candela upp till 25!!! candela å dom räcker!
Snabb leverans från dom oxå, du har dom hemma inom 2dar!
Jag har seriekopplat dioderna 3,6*4= 14,4volt å biln ha en spänning på 13,8 volt med motorn igång. Seriekopplingen funkar för mej så ja ser inte varför man ska seriekoppla...kanske nån annan kan svara på den frågan?!

Bil´n min: Länk
Seriekoppling med strömbegränsande motstånd är nödvändigt för att lysdioderna skall få konstant ström (och ljusstyrka) som inte varierar med matningsspänningen. Lysdioder är strömstyrda, inte spänningsstyrda som lampor, den spänning som anges är dessutom temperaturberoende osv. Om man seriekopplar dioder som du föreslår så kommer de att jobba på sin branta del av kurvan och variera ljuset mycket vid minsta spänningsvariation och det är lätt att få för hög ström varvid dioden brinner upp.
Jag skulle nog satsat på Lumileds Luxeon-serie (finns hos ELFA). Klart ljusstarkast på marknaden (180 lm och uppåt), rätt onödigt att importera eller hur? Finns dessutom med lins/reflektor som underlättar vid apteringen mot plexistavar osv.

FP
En såndär luxeon kostar ju över 100kr/st och kräver enligt databladet minst en 6*6" aluminiumplåt för kylning.

Den blir alltså för stor för att montera direkt på änden av ringen som man kan göra med vanliga dioder, ska man montera fiber och dra ut till en gemensam ljuskälla blir det billigare med en 12v halogenspot, den borde rimligtvis ge med ljusflöde oxå men det har jag inte kollat upp.

Kanske man kan köra en lägre ström, slippa kylflänsen och montera dom direkt på ringarna? Hursomhelst blir det för dyrt med ~800+moms bara för dioder...
Nja, som jag skrev tidigare så skulle man kunna böja plexiringarna så att en diod kan mata båda ändarna, eller med fiber ev. båda ringarna på ena sidan. 6" kylplatta verkar mycket, dioderna har ju en inbyggd fyrkantig 25mm al-platta, jag har testat en del på dessa utan extra kylning.
Visst är t.ex en 10W halogen inkl. reflektor från IKEA eller das Clas mycket billigare, problemet är kylningen.

FP
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har beställt plexistav 8mm och mina nya lyktor med vita blinkers ligger på busstationen (beggade kompletta xenonframlyktor så då har jag två par!).
Kommer att beställa de saker som du sa från Elfa så småningom och sen labba för att sätta in ringarna i mina "gamla" lamphus.
Då får jag ringar utan att bahöva ha den gräsliga blinkersen på faceliften.
Det som fattas nu är tid. Planerar dock att detta skall bli klart innan sommarhjulen åker på.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
OK, man böjer till ringändarna på nåt vis så dom går till samma diod, då måste man nog ha den luxeonmodellen som har en lins. Modellen utan lins har ett smalt ljusknippe (tror det var 5,5 mm) som knappast räcker till båda ändarna..

4*154*1,25 + frakt ~ 800kr, det blir ändå för dyrt..

Men jag kan då inte kommapå nåt sätt att böja ringarna så att båda går till en diod utan att böja alltför snävt samtidigt som det ska få platts, luxeon star/o är 25*25*15mm.
Enligt databladet ska det gå att köra star modellerna utan extra kylning men det står oxå att den kan bli väldigt varm, i ett trångt lykthus utan luftcirkulation tillsammans med 100w glödlampa kan jag tänka mig att det blir väldigt varmt.
Även om den tål det så blir det tre problem, plast som smälter, förkortad livslängd och lägre ljusflöde.
Jo visst är det dyrt, Elfa är ju inte kända för att vara billiga precis, men de har allt hemma, leverans dagen rfter osv. Möjligt att det går att hita Lumileds produkter på annat ställe, jag har inte kollat.
Om det är värme som bekymrar så skulle jag glömma 100W lampor och isf är ju även de billiga 10W halogenerna till ringarna uteslutna. Men så varmt så plasten smälter blir det nog inte, då har dioderna redan lämnat in. Fiberledare löser många problem, med dessa kan säkert två dioder räcka.

FP
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Jag köpte 10 W halogen från Clas Ohlsson och provade tidigare. De blir mycket varma! Var inne först på att bygga på det viset + fiberknippen men valde diodvarianten isället.
Dioderna blir knappt varma alls. 3.6 V 20mA = 0.07 Watt.
Däremot så har två dioder pajat för mig.

folke, jag läste det du skrev om seriekoppling.
Att två pajat kan det bero på min koppling. Har iofs kört i snart 6 månader med dem. Först pajade en (lyste ibland) jag väntade med att byta och nu har den andra på samma "ring" också pajat.
Jag har dessa två i serie + ett motstånd på 310 Ohm.
Blir det fel? Är det inte så att man kan räkna 3,6 V spänning över varje diod? Utgick från att det var ca 13,5 Volt i lamphuset.
13,5-2*3,6=6,3 V 6,3/310=20 mA.

Parallellt med allt (i varje lamphus) monterade jag ett 5 W effektmotstånd för att inte checkkontrollen ev skulle varna för trasigt parkeringsljus. Vet ej hur den fungerar?

//Pedahl
_______
Länk
Bäst är att koppla in dioderna och seriemotstånd och prova fram rätt diodström. Spänningen över dioderna kan man helt strunta i, se bara till att ung. halva matningsspänningen (c:a 6V) ligger över seriemotståndet, vilket innebär max 2 två dioder vid 12V. Då får du inga problem. De dioder från Lumileds som jag skrev om tidigare drivs med betydligt högre ström än normala 20-30mA, därav mycket lägre serieresistans, annars kan runt 300 ohm vara normalt.
Ett effektmotstånd som förbrukar runt 5W kan duga bra som extra belastning för att inte checkkontrollen skall indikera fel, men själva motståndet bör kanske tåla 8-10W för att inte ligga på gränsen av sin effekttålighet.

FP
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Ok,
Undrar varför de pajade? Kanske blir det för varmt med xenon-lysena?
Det var ju lite drygt att montera isär hela lamphuset, borra ur dioderna, som givetvis limmats med cyanoakrylatlim och löda dit nya. Som tur var beställde jag några extra.......
// Pedahl
Te
118
Tejp
318i -94
Är inte xenon kallare än halogen?
-Daniel-
hur mycket kommer det igentligen att kosta att bygga dom själv

kommer snart ha 2 st blåa och 2 st via angeleys till salu för 1500
om någon är intresserad

inte hemmabyggda
-Daniel-
finns på daniel.lundmark@bredband.net om någon är intresserad
Förutom för hög drivström så brukar dioderna gå sönder (direkt eller efter en tid) om man löder för länge på anslutningarna utna att kyla osv.

FP
Måsen
Ang plexistavar, kan inte ELFA:s stavar funka finns i bla 5 och 10 mm.

Elfa art nr: 48-906-20, 5mm 57:-/halvmetern
Elfa art nr: 48-906-53, 10mm 80:-/halvmetern

Vad tror ni som har försökt er på detta?

H MK
Te
118
Tejp
318i -94
Jo, det funkar.
Men den är väldigt dyr. Moms tillkommer på dom dära priserna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.