AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.950

Rostlagning och nylack, hur stor chans att rosten kommer igen?

Tjenare!

tänkte bra undra hur det funkar, lackar man om en bil, och har blästrat bort rosten samt slipat noggrant, hur stor är då sannorlikheten att rosten kommer upp på samma ställe igen?????????

//Fredrik

Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

hej! Allt beror ju på hur nogrann man är det är ju väldigt viktigt att man verkligen kommer in på frisk plåt.Och sen göra ett väldigt nogrannt förarbete (rostskydd) Jag har svetsat på många bilar och det brukar ta väldigt lång tid innan det kommer någon rost igen.

hjorten
jag har nyligen rostlagat min e30, så jag kan delge lite info...men det är i stora drag som hjorten säger!

det är viktigt som fan att man får väck all rost och kommer ner till frisk plåt, och sen när man lägger på rostskydd och, beroende på var man lagar, body, så se till att det täcker överallt, snåla inte! att det når in i springor och dylikt...

när jag lagade min så slipade jag ner till plåtrent, sen lade jag på ngn tjock, röd grundfärd som skulle vara extra bra mot att skydda områden där det tidigare varit rost, sedan lade jag på zinkbaserat rostskydd, sedan lack....

BMW, Bayerische Motorische Werke
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
gör man ett bra grundningsarbete så kommer man långt...lägger man sen lack på det så blir det ju ännu bättre...men man kan ju även kosta på sig ett skikt med klarlack om man vill vara extra noggrann...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Nån som vet vart man kan köpa delfingrå metallic-lack?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
LazerEye// Hos någon av dina lokala billackerare. De brukar kunna sälja de flesta kulörer.

Bmwfreaken// OT: Din signatur är felaktig...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
okej...för mekonomen,micro osv har bara slivermetallic som närmaste färg!

Bmwfreaken:
ska vara "Bayerische Motoren Werke"
okej grabbar, jag tackar för tillrättavisningen...felet är nu åtgärdat och jag går och ställer mig hos närmaste skoda-handlare och gråter :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Jag tycker att risken är rätt stor!.. Det enda sättet att få väck rosten är att kapa bort plåten runt rosten å sen svetsa in en ny!!... Tycker jag har ganska bra bevis för detta påstående!!...

>Fredrik_tak

Var är rosten nån stans?.. alltså på vilken del av bilen! bakskärm? baklucka? etc...

/Chrille
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hade tänkt laga rost på min "skönhet" (ska bli igen).
Vad är det man behöver exakt för att laga rost? Följande har jag.
Punktblästrare, Lack och klarlack.

Jag antar att man behöver grundfärg och nåt slags rostskydd och plastic padding eller något? Tips på fabrikat av dessa detaljer tack.

Mvh Stavros

Tack fäör svaren, Bilen ska lackas om helt isf. så det blir noggrant slipat, jag sjäv som kommer ge mig på rosten..

//Fredrik

Länk
bilen ifråga är mycket rostig vid bakluckan, funderar på att byta den.. eller är det nån ide på att laga? sen framskärmarna är rostiga med, ska byta till nya..

//Fredrik

Länk
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Byt bakluckan och skärmarna det är mitt tips iaf!.. Det kan kanske kännas dyrt nu i början men du tjänar på det i längden!!..

/Christoffer
sudden
Chrille om det börjar rosta igen för att man svetsat i bilen så har man gjort ett dåligt jobb.Tjejen gjorde iordning sin opel comodore för ca 12 år sen då hon gick billackering utbildning och den blev det mycke rostlagning på.Hon fixade underarbetet (spackling o slipning)själv + topplacken och den bilen är lika fin i dag.Är man bara noga så blir det alltid bra resultat.

betriebsanleitung1
Är bilen plåtren måste man ha washprimer om det ska hålla.Innan man svetsar är Volvo svetslack mycket bra för den fötennar fogen så det inte rostar.
sa
42
sandor
528 touring -97
X5 3.0d -07
Enligt en lackerare som jag pratade med(hans ord) :rost är som cancer,man kan alldrig få den att försvinna helt,den kommer tillbaks...
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
>Sudden

Jo det stämmer bra det!.. Har själv rostlagat min bil + hellackering!.. På dom ställen som jag fixat rosten själv har den inte kommit tillbaka!.. Men på vissa andra ställen är det värre!... Det kommer att bli backjobb för lackeraren så det kostar mig inget annat än att jag blir utan bil i en vecka!!...

Men att börja rostlaga en backlucka till en e30 genom att slipa ned / bort rosten skulle inte jag ge mig in på iaf! eftersom 99% av alla bakluckor rostar från insidan (iaf dom som det sitter vingar på)!!.. Ska man lyckas där är det bara att byta plåt!

/Christoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.