AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
495

Någon som har demonterat fjäderben på E-34?

-ZodiaC-
Hej Hej!.. nu e det såhär.. idag har jag legat under bilen hela dan och bankat å svurit men ingenting har fungerat! nu e jag arg! :D kastar snart fjäderbenet i sjön!!!

har köpt ett väghållnings kit till min E-34
bak gick det skit bra att få dit !
men nu när jag håller på fram så börjar problemen komma..
Fjäderbenet framtill går det att överhuvudtaget att få bort från sitt fäste?
den ligger i ett sk. rör och när bilen är så gammal så är det helt omöjligt att rubba någonting..

hur ska jag göra finns det några skissar eller " gör det själv alternativ" ??

för jag kan inte vara den första med detta problem??
många har ju sänkt sin E-34...!?

tack på förhand
David
-ZodiaC-
Skulle bara göra ett förtydligande..
stötdämparen sitter som fjäderben bak men som insats fram så det är stötdämparen jag menar...
alltså stötdämparen är ned tryckt i fjäderbenet och går inte få upp vad göra?.. :)
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Värme och "milt" våld brukar lösa det mesta....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du har lossat fjädern och fjädertalriken så ska ju stötdämparen vara helt lös. Det är olja inuti fjäderbenet (runt stötdämparen.) Så det är nog bara att försöka dra som F**!
Har du lossat den stor mutter som håller stötdämparen i Fjäderbenet(en stor utvändig mutter i överkant på fjäderbenet)
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
När jag bytte stötdämpare satt ena dämparen fast i benet. Jag satte på en mutter och en bricka på "pistongen" och slog utåt på den med hammare.

-ZodiaC-
hej.. får tacka så mkt för svaren...
allt har löst sig.. det var den stora muttern åvanpå dämparen som jag glömt :)
mkt riktigt det va mkt olja och den gled ut mkt bra! :D hehe

Tack
David!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kom även ihåg att fylla på olja i fjäderbenet innan du sätter i den nya stötdämparen. Behövs för kylning av stötdämparen samt lite extra dämpning, dessutom skyddar det mot rost.
-ZodiaC-
Okey.. vilken typ av olja ska det vara ??
David
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
När jag bytte så hällde jag i vanlig motorolja typ 10W30. Men det ryms inte mycket olja där... Några deciliter kanske.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
olja runt dämparen kan ju kanppast stämma, ingen bmw verkstad gör detta, och när jag hade isär min efter ett stötdempar byte på bmw för att montera väghållnings kit så fanns där ingen olja.
Denna olja ni talar om måste ju vara från en trasig dämpare som läckt ut oljan.

Joakim Eriksson
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Olja eller ej? När jag tog ut mina dämpare var det olja i benen, det satt orginal BMW-dämpare i. Och i instruktionen till de monroe reflex jag satte i stod det att man skulle ha i olja i. I Haynes står det dock att gasdämpare skall vara utan olja i benen. Många bud om det således, men kan det vara dåligt med olja i benen då?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.