|
|
|
|---|---|
|
Jaa! Nu sitter slutsteg och baslåda på plats i 750:in! Funderade först på att helt ersätta originalslutsteget med värre prylar, men med facit i hand så är det onödigt. Valde en sluten 10” baslåda och ett bryggkopplat Ultimate 2160 slutsteg. Lådan står i bagageutrymmet och har ingen port in i cupén, men ändå så är ljudet mycket bra. Eftersom man nu inte behöver ha mer än 40% bas inställd till dörrhögtalarna så spelar dom riktigt rent och bra med originalslutsteget. Det har ju varit många frågor om hur man ska ansluta lågnivå för slutsteg i E38:or så är här ett Förslag: På www.bmwtips.com under "none dsp e39 speaker color codes" hittar man kopplingsschema för bilens original slutsteg. (Det finns ju många stereopaket, men detta gäller i alla fall för e38 och e39 med TV/Nav utan DSP). Originalslutsteget sitter i vänster bakskärm, bakom CD-växlaren. Steget har två anslutningar upptill. I det bakre skarvdonet (26pin) går lågnivåingångarna till steget, och i det främre (12pin) finns remote strömmen. För att skarva in sig på originalkablagen rekommenderas biltemas grenkontakt 35-1550 som är smalare än vanliga skarvklämmor och dessutom ansluts med kabelsko. Kablarna är tvinnade och ganska stela så vanliga skarvklämmor känns ganska omöjliga att få plats med. För att få ut lågnivå i en vanlig RCA kabel, lödde jag på 1dm vanliga kablar i änden på RCA kabeln, (krympslang över lödskarven), och försåg dessa med kabelskorna för grenkontakterna. I 26pins donet är stift 1-4 lågnivå för de bakre högtalarna. (Donet går att skjuta isär och stiftnumren är markerade på den grå ”kärnan”). Höger bak: 1. brun/orange - 2. blå/svart + Vänster bak: 3. gul/svart + 4. brun/orange - Remoteströmmen kopplas även den med skarvklämma runt den vita kabeln (stift 11) i det främre 12pins donet. Matarström till det nya steget tas lämpligen från elcentralen på höger bakskärm ovanför batteriet. Använd den lediga platsen i mitten då denna redan är byglad till batteriets + pol. Eftersom jag har bryggkopplat steget, så satte jag en galvanisk avskiljare mellan RCA kabeln och steget. | |
|
Läge att skriva ihop ett litet mektips och skicka till BMWpower? :) Vore synd om en så omfattande beskrivning skulle försvinna obemärkt i det enorma forum-biblioteket, tänkte jag. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.