AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.028

Byta lambda sond E34

7Seven
Var borta på BMW och konstaterade att Lambda sonden var kass.
Är det smidigt att byta själv på en 525 -95?
Sp
53
Spyder
525ix -92
Jag har bytt sonden själv. Hade tillgång till smörjgrop så jag hade ingen tidspress med avgift på gör det självhall.

Är en ganska van mekare med bra utrustning men skulle inte göra om samma ingrepp. Du kan tro att denna jävla sond satt fast som ett faan. Allt på ett avgassystem "bränns" fast in i det sista så det sitter hårt. Du måste sänka ner avgassystemet för att komma åt. Sedan lär ju sonden sitta fast så att du måste plocka fram hela avgassystemt och lägga den uppe på verkstadsgolvet för att där kunna vålda gärnet. Är ett jäkla brytande vill jag lova!

Verkstäder har ett fast pris, sond + byte. Jag rekomenderar att lämna in för byte, lär kosta runt 2300:- (själva sonden kostar 1600:-). Är inte värt mödan med svordommar, svett, frustration uppgivenhet och högt blodtryck.
he
6
hedman
520 Touring -92
3st Hundkojor
Jag gjorde det själv på grusgången med små ramper under framhjulen. Min lambda satt ej så hårt så ett tips är att kryp under
och prova om du får lös den annars kan det var skönt att lämna bort.
Lycka till.
7Seven
Gjorde ett frest igår. Kan tala om att den satt som f-n. En kompis som jobbar på mack få göra ett försök ikväll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.