|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag vill veta hur man får lös den..har problem med tomgången | |
|
Hej! Du har ingen (528 E28)"tomgångsmotor" däremot en elektrisk styrd tillsatsluftslid som inte är allt för besvärlig att ta bort,har för mig att den satt med ett par skruvar bara. Lite trångt iofs om jag inte missminner mig. Kan ibland hjälpa att "slå lite" på själva huset och därigenom få den att börja fungera som den ska,dvs hjälpa till med tomgången o därmed berika bränsleblandningen en smula under varmkörningsfasen.. Den sitter under insugsbälgen(gummibälg)syns lätt.. Mvh Janne. |
|
| vad är det då för någon svart sak som sitter före gasspjället som det går en kabel till??? tillsatsluftsliden är väl den det går hmm vänta nuu 2 elr 3 slangar till också eller??? | |
|
Glömde...Du vet väl att det finns en vanlig justerskruv för tomgången på din 528? Mvh Janne. |
|
|
84Anty>>>Svart sak? Kanske du menar luftmängdsmätarens elansl.? Eller gasspjällets kontakt?? Tillsatsluftsliden har "ett par" slanganslutningar ja+elkontakt.. Mvh Janne. |
|
|
den "svartasaken" är nästan rund och sitter efter luftmassemätaren och före själva spjällhuset... vad jag vet så är det en tomgångsmotor.................. |
|
|
Tja...Någon har kanske byggt om din vagn till en med tomgångsmotor..Vad jag vet så kom tomgångsmotorn först på 535 E28 med motronic.. Kan naturligtvis ha fel. Din är en automat så det kan kanske bero på det om du nu har en tomgångsmotor.. Mvh Janne. |
|
|
Nopp, min var automat från början å där sitter ingen togångsmotor. 84Anty: Det är inte så att du har en 3.5'a under huven ;) //Ticco Länk |
|
| helt säker på att jag inte har en 3,5á under huven för det står 2,8 på allt...men en tomgångsmotor finns det då iallafall där | |
|
vars sitter tomgångsskruven då??? även på en 535? |
|
|
Jag tror! att den sitter på LM-mätaren på 2,8 (tror) //Ticco Länk |
|
|
Justerskruven till tomgången sitter på 528i E28 under vevhusventilationsslangen(den som går från ventilkåpan till gummibälgen innan gasspjället),ca 10cm lång....Titta under den så hittar du(lite svår att se på en gång kanske).. 535i E28 har som sagt ingen justerskruv utan där "sköts" tomgången av den "berömda" tomgångs"motorn"... Ticco>>>Co-justeringen är det som görs på Lm-mätarn..:) Mvh Janne. |
|
|
Helt riktigt, sorry... Man kan även justera co på 535'an har jag hört, sitter en justerskruv på styrenheten som är åtkommlig utifrån. //Ticco Länk |
|
| Ticco>>>jag vet att du har haft tomgångsproblem med din 528..orolig tomgång m.m vad gjorde du för att fixa det...min tomgång pendlar nå hemskt mellan 500-1000....när jag kört lite..har kollat slangar och sånt men inte hittat mycket | |
|
Nja... orolig har den inte varit men dålig när bilen är kall. Min tillsatsluftslid e kass å jag har inte brytt mig om å byta den. När bilen e kall så ligger den mellan 5-600 varv å går sedan upp till 8-900 varv. Har du testat å spraya med startgas över alla gummislangar runt spjällhuset? Dom brukar bli stenhårda å spricka. //Ticco Länk |
|
|
Hej! Ticco>> co justeringen sitter på samma ställe på 528/535 dvs lm-mätaren mvh.benny |
|
| Hej igen! tomgångsmotor o tillsatsluftslid har samma uppgift reglera tomgången även gemensamt kallad tomgångstabiliseringsventil | |
|
Skillnaden mellan tomgångsmotor och tillsatsluftslid är att sliden endast reglerar VARMkörningsfasens tomgång medans tomgångs"motorn" reglerar tomgången fullt ut hela tiden s.a.s... Se skillnaden på t.ex mina vagnar där 535:an har en tomgångs"motor" för "hela spektrat" medans 528:an har en tillsatsluftslid i varmkörningsfas + en annan "by-pass"-kanal med skruvjustering av tomgången i driftsvarmt tillstånd. Mvh Janne. |
|
|
janne>> min gamla 528 -86 relglerade hela tiden ta bort sladden till ventilen varm motor får du se. mvh.benny |
|
|
janne>> min gamla 528 -86 relglerade hela tiden ta bort sladden till ventilen varm motor får du se. mvh.benny |
|
|
Oj hur gick de där till 2 st lika inlägg! Min tomgång gick upp till 1500-2000 rpm när man tog bort sladden (varm) Mvh.benny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.