AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
665

BYTA NIVÅREGLERING MOT BILSTEIN SPRINT

Finns det inte NÅGON som vet ifall man ska använda topplager, fjäderunderlägg, genomslagsskydd etc ifrån den gamla nivåregleringen närman monterar Bilstein Sprint. Har beställt dämpare nu och jag får olika besked hela tiden vart jag än vänder mej. Några säger att jag kan använda orginal topplager, andra inte................. NÅGON SOM VET??????????????????????????

Mvh
Patrik
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
hejsan !!
Jag har tyvärr inget svar på din fråga , men jag tänkte höra vart du beställde dina dämpare ifrån ? Jag har lite svårt att hitta !
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
det är större hål på övre infästningen på nivåreglerings dämparna, jag använde mig av infästningarna från 535 på min när jag bytte
pettan: Du menar att jag ska köpa topplager ifrån en 535i utan nivåreglering? Det finns ju 2 olika topplager att välja mellan. Satte du också dit Bilstein Sprint? Jag är MYCKET tacksam om du antingen skrev här på sidan eller mailade mej vilka dämpare och vilka andra reservdelar du köpte in för att byta!!

Jag har beställt mina dämpare ifrån Bildelsimporten och de sa att det satt genomslagsskydd i dämparna vid leverans, frågade NeedforSpeed och de sa att det inte gjorde det, suck......

Hur gjorde du med nivåregleringen, tillverkade en retur vid vänster främre ramben?

Mvh
Patrik
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
jag använde iaf. 535:ans topplager och den har mindre hål än den som sitter på m5 med nivåreglering , jag köpte mina dämpare från carfashion men det var nåt mindre känt märke, men bilstein kanske har tänkt på att göra pinnbulten i samma dim. som den på dom nivåreglerade, vad menar du med att det finns två olika topplager ? jag förutsätter att det är bakdämparna vi pratar om här ? för såvitt jag vet så finns det bara en modell av topplager till m5 med nivåreg.

nivåregleringen pluggade jag bak vid t-kopplingen och sen tog jag bort rören ut till behållarna och även armen som styr ventilen och är fäst vid krängningshämmaren på så vis så får du ju bara cirkulation ut till ventilen och sen tillbaks till pumpens behållare, men om du är säker på att du aldrig vill montera nivåregleringen igen så kan du ju göra en överkoppling fram vid pumpen och riva bort allt bakåt

mvh peter
Ok, om jag tar med dämparen till BMW och ber dom plocka fram ett topplager ifrån en 535i utan nivåreglering så märker jag om det passar eller ej? Är tyvärr inte så insatt i hur stötdämparna funkar.....

Men det finns 2 olika topplager till 535an, det var det jag menade, den finns ju också med nivåreglering...............

Och det är bakdämparna jag menar.

Dämparna som är till M5 som jag beställt passar även 535i , kanske ska satsa på sådana lager också då.

Hur ser jag om det följer med genomslagsskydd? Kan det sitta inne i dämparen?

Mvh
Patrik
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Köpte bilstein sprint från bildeslimporten till min 325 för ca två år sen... då sa de också att det medföljer genomslagsskydd vilket det INTE gjorde. När jag anmärkte på detta sa de bara jaha... MYCKET dåligt av dem...
De försökte också med att skicka de billigare bilstein sport först som jag fick returnera eftersom jag var uppmärksam på artikelnumret på dämparna, så kolla artikelnummret så att det stämmer....

MVH Fredrik
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
ok, men då kan jag nästan garantera dig att det är 535 topplagrena du ska ha, modellen utan nivåreg. men du kan ju ta med dämparn när du ska åka till bmw för säkerhets skull

genomslags skydden är ju normalt en gummi kuddde som sitter på själva kolvstången, du kanske ska köpa sånna som är från 535 oxå eftersom kolvstången är något grövre på nivåreg. dämparn, jag använde iofs, dom gamla när jag bytte men dom satt lite glappt

lycka till Mvh. Peter
Ok, nu ska jag bara lyckas få tag i dämparna ifrån schenker också........

Men jag ska väll satsa på 535 då, men jag "tror" att när vi bytte dämparna fram så fick inte genomslagskyddet plats så vi kastade det, om det nu är samma grej jag tänker på. Gick helt enkelt inte få dit de nya dämparna med det utan fick strunta i skydden och då passade det som handen i handsken, och det är inga problem att köra heller.

Men de är ju inte så dyra.

Tack för hjälpen iallafall.

Mvh
Patrik
Nu har jag fixat alla grejor förutom det övre mellanlägget mellan fjäder och topplager. Blir nog kalas när det är på plats........ =)

Mvh
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.