AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.783

Trött på servicebokshysterin!

Sida 3 av 4
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
ja det är bara beklaga ez, du har mitt medlidande "BMW-broder"..fy fn va surt.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Bah! Va f-n livet går vidare =) Men lite ironiskt är det, den enda bil jag köpt med servicebok (förutom mina nya då) så blir det bara skit... Va heter han? Murphy har jag för mig ;)

SCHKÅLL!

// Henke Bleifuss
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
hehe, Murphy ska alltid ha ett finger med i spelet..så är det bara!
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Just nu sitter jag och sjunger servicebokens lov =D Näe nu blir det vippbyte sen kör ja tills det rasar å sen säljer jag service boken till nån som har en 730 utan servicebok <---- Skämt! Nåja

// Henke Bleifuss
BBrahme
Detta är annser jag ganska löjligt dvs att skrika sig blå efter en servicebok, den säger inte mer än att förhoppningsvis har bmw:s tekniker servat bilen, om de vore fullkomliga skulle ju inte diskutionen om att man upptäcker rost på en 99-00 och sedan kan få det på good will om servicboken är ifylld uppstå för då skulle dessa kompetenta tekniker upptäckt rosten själva.
En bil behöver regelbunden service men om man gör det på BMW eller hos den lilla verkstaden som kanske är ännu grundligare än BMW är åtminstone för mig fullkomligt ointressant
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
En ny intressant aspekt, märkligt nog verkar juh inte lilla verkstaden på hörnet ha samma pondus som det stora märkesskrytbygget även fast det är precis som BBrahme skriver, dom små kanske t.o.m är grundligare... Tänk på det ni! =)

// Henke Bleifuss
-RW-
det där med servicebok var bra för 15 år sedan, nu förtiden fuskas det även med de. så jag brukar inte ödsla mycket tid på det.
Visa användare
82
Donnie
M3 Cab -97
En servicebok säger mig ingenting, speciellt på importerade bilar eftersom falska serviceböcker går att köpa nere i tyskland, kostar ca 600kr stämplade och klara så de bara skitsnack, gå på bilens skick och din egen erfarenhet så gör du ett bättre köp än att lita på en servicebok....

MVH// Donnie
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En servicebok säger någonting, dock är det inget garantibevis. Vad den säger är var/när och hur bilen skulle ha servats. Därför använder man boken att kontrollera det som den påstår. Så ser jag på det iaf..

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Är folk så slarviga att de "tappar" bort serviceboken, då kan man fråga sig hur slarviga de är att sköta bilen!

Men visst, en i övrigt komplett dokumentation kan i alla fall för mig kompensera om en servicebok ej finns. Men å andra sidan, skulle den som är ordentlig tappa bort serviceboken? Tveksamt!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Exakt. Kan man inte hålla reda på en servicebok så är man med största sannolikhet oförmögen att vårda bilen.
Det finns ingen bilpedant som slarvar bort serviceboken.

mvh
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Men hallå... Menar ni att det inte går att tappa bort en servicebok?? Hur pedantisk du än är så finns det fortfarande en möjlighet att tappa bort din servicebok på ofrivillgt sätt... Då ska alltså den pedanten inte få sälja sin bil?!? Vakna! Snackas det 1-5 år gamla bilar så är det juh en sak, men om jag köper en 95:a så sk*ter jag i service bok och tittar på skick, mil och känsla... Rasar bilen då har JAG klantat mig, om det finns en servicebok som är helt blåsvart av stämplar innuti och den rasar så har fortfarande JAG klantat mig...

// Henke Bleifuss
Det är ju när bilen är äldre som det är viktigt att se att den servats som den ska. Den som köper bilen ny, kan ju köra den utan att byta olja de första 3 åren om han vill. Motorn rasar ju inte för honom. Däremot för den som köper bilen när den är 10 år. Dessutom tappar man inte bort serviceboken om man är pedant. Det är väldigt svårt och krångligt att sälja en bil utan servicebok. Jag hade aldrig gjort det, det är tillräckligt svårt när det är en importbil bara.

Mvh
Hawar
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Serviceboken har man för fasen i handsfacket. Enkelt och smidigt.

*BAWORAK*
stefannorr
Har man servat bilen hos en BMW handlare och tappat slarvat bort boken kan man köpa en ny och få den stämplad eftersom servicarna finns i BMW s datasystem för sv sålda bilar sålda i Sverige,när ja köpte min fattades dom 2 sista servicarna fast säljaren sa den va fullservad,tog då kontakt med BMW och dom kollade på datan och hittade direkt dom servicerna som fattades o fick dom stämplade och ifyllda i boken.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
"Serviceboken har man för fasen i handsfacket. Enkelt och smidigt."

Och om pedanten får inbrott i bilen då? Eller händer det aldrig pedanter? ^_^

// Henke Bleifuss
in
438
inkognito
E34 535-92
ha aldrig kollat en servicebok och det har gåt galant hitintills. man har ögon öron och andra sätt att känna.

/Stefan K
Gemini__
Serviceboken är en värdehandling, kan man inte förvara i handskfacket ju =) Skulle aldrig köpa en bil med bristfällig dokumentation. En servicebok är ett krav. Har min inscannad i datorn också, kan vara bra att ha om riktiga serviceboken försvinner på ngt sätt. Tycker iofs det är klantigt om man slarvar bort den för den delen också, då man borde förstå värdet av att ha den kvar.

Ha´re gött!

//Thomas
ormen
Servicebok = nonsens i mina ögon -om ägaren kan med kvitton mm. intyga att viktig service är utfört. Jag säger inte att ALLA, men många mekaniker som jobbar på BMW har hela händerna mitt i r**en, så bara för att en servicebok finns så är det ingen garanti på att service är utfört.... tvärtom, har hört många fall där de inte gjorde ett p*ss o tog betalt...
stefannorr
ormen > gäller säkert icke märkesverkstad med eller?
Har du dokumenterad service så har du de,den som hellre vill va utan de eller tycker de saknar betydelse är ju upp till den perssonen.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.