|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Visst har verkstäderna sina scheman, men man kan ju alltid fundera vad som är bäst i längden, förmodligen är det bästa att göra det dubbelt upp, verkstad + själv. Om man har tid och lust. Men det är ju mycket man inte gör på verkstaden på grund av tid och pengar. Ta t.ex bromsar. Jag brukar jag ta isär bromsok, rengöra dessa , ta bort rost, lackera och fetta in rörliga delar av dessa, detta görs varje höst och vår vid däcksbyte, dessutom svarvar jag bort ev slitkanter från skivorna, det gör att jag aldrig bytt ett bromok eller en skiva trots att äldsta bilen var 30 år. Det hittar du igen verkstad som gör på service. Likandat brukar jag gå igenom hela bilen. Det brukar sluta med att många som sålt bilen till mig vill köpa tillbaka den efter ett tag i min ägo. Men jag känner igen det du säger, massor av människor skulle aldrig överväga att ens titta på någon av bilarna jag har eftersom de inte har full servicebok.... |
|
| JanF: Du är säkert extremt noggrann när Du servar din bil men kan du bevisa det för en eventuell köpare? Det är ofta på den punkten det brister. All form av dokumentation som verifierar service och utbyte/reparationer av delar är ett stort plus vid föräljning. En hemmapulare som kan visa upp en pärm med alla kvitton på oljor, filter, bromsar och så vidare skulle jag kunna tänka mig att köpa bil av. Dock så föredrar jag servicebok eftersom jag själv lämnar in bilen på verkstad och då är det trevligt att ha en komplett servicebok att fortsätta fylla i. | |
|
EZ Vem frågar efter en servicebok till en 535 88´som jag antar du har till salu? Visst finns det en välfylld s-bok så är det alltid ett plus men det brukar ju finnas andra sätt att styrka att den är servad, kvitton t ex. Man märker ju rätt snabbt vad det är för person som haft bilen och man kan bilda sig en uppfattning genom att kolla gsamla ägare, försöka kolla om den är skruva etc.. Jag lyckades i sommras få tag i min nuvarande bil, en mkt fin rostfri 535 89´med FULL s-bok. Jag avser att ha bilen ett bra tag men inte f'n ska jag följa serviceboken till punkt och pricka på en sådan gammal bil. Jag tänker ta hand om den på bästa sätt, byta det som behövs och hålla rosten på avstånd. Tror en sådan omvårdnad är mkt mer värd en än ifylld s-bok om personen i fråga inte alls är intresserad av bilvård för övrig. Lycka till med din försäkjning, det finns fler som resonerar som mig så det skall nog inte vara problem att få den såld om den är välvårdad och fungerande. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Om du bara visste Motorhead, jag har nog 6-7 mail där det först kommer frågor om skick, mil, servicebok osv. När jag svarat så kommer det ett mycket kort men tydligt svar: "Ingen servicebok ingen affär!" Dessutom det mailet som fick mig att ta upp tråden "Hur tror du att du sk kunna sälja en sån BMW utan servicebok" *suck* Nåja, jag vidhåller fullt och fast att jag kommer att sälja min bil UTAN servicebok, och någon köpare kommer att ha en skojig 535:a till sommaren! =D // Henke Bleifuss |
|
|
En kommentar till mina tidgare inlägg. Har just beställt nya stötdämpare runt om, kommer skruva dit dem själv så snart jag har dem hemma. Fyra originaldämpare blev ca 4000 kr totalt. Om jag skulle lämna in den så landar det runt 14.000 kr monterat och klart. Att få ett "kvitto" på att verkstaden gjort jobbet kostar alltså runt tio tusen. Över några år så rullar pengarna snabbt iväg om man alltid är duktig och kör till verkstaden för rep. och service. Att jag skulle få ut så mycket mer, den dagen jag ska sälja, bara för att det är gjort på verkstad får man nog se sig i stjärnorna efter, På nya bilar kan det nog avgöra en hel del, men att bränna av sådana summor på gamla bilar vet jag inte om det lönar sig. Några rep. och service så har man brännt av 30.000 - 40.000 kr. Behåller hellre de pengaran själv, man får ju en hel del fälgar, däck, stereo osv för de pengarna. Jag vet inte om jag skulle vara beredd att betala de summorna för att få en bil med full servicebok, jag skulle nog fundera både en och två ggr om jag hade två identiska bilar framför mig, en utan , en med kvitton + servicebok. Vore det värt 30.000-40.000 extra. för det är vad förre ägaren lagt ut. Inte vet jag. |
|
|
JanF: Att byta stödämpare själv är ett smart drag för att spara pengar. Det finns nog ingen som bryr sig om Du eller en BMW-verkstad skruvat dit dem. Däremot är oljeservice och inspektioner en annan sak eftersom de ger den eftertraktade stämpeln i serviceboken som vittnar om en fullservad bil. I pengar räknat är det inte så mycket dyrare att lämna in bilen på verstad för oljebyte än att göra det själv. I mitt fall skulle det kosta cirka 1100:- att göra servicen själv (6.5l olja á 130 kr/l + oljefilter 100kr + hallhyra GDS 200kr). BMW-verkstaden här i stan är inte så mycket dyrare och då får jag den åtråvärda stämpeln i serviceboken. |
|
|
Jag jobbar nu på en Ådi/VW verkstad och här är det mycket viktigt att bilen som vi skall serva har en s-bok. Det är där alla koder står, så utan s-bok så får man leka detektiv i en halv dag, bara för att ta reda på vilken motorfamilj bilen tillhör. Sjukt!! Man skulle kunna tro att VW/Ådi/Skoda använder sig av samma grejer, men så är inte fallet. Skall vi byta bromsar på t.ex. en Oktavia 1,6 GLX som saknar s-bok, då får vi ta in bilen på verkstan och ta bort hjulen för att se vilka bromsar som är monterade!! Det finns 3st alternativ till samma årsmodell!! mvh Marin |
|
|
Och där fick vi ÅTER bevisat att BMW är lite bättre än v.a.g ;) Nåja, det verkar som det är på väg att bli affär för min del. Vet ni vad det ironiska är? Killen som funderar på att byta med mig har en 7 serie med FULL servicebok =D Herrens vägar äro outgrundliga. Snart kanske det är jag som sitter som fanatisk serviceboks ivrare... Jag återkommer i em om det blir affär och tar farväl av 5 serie forumet förmån för 7 serie forumet. // Henke Bleifuss |
|
| ...till förmpn för 7 serie forumet.... Ska det juh va | |
| HAHAHA. Kolla in grabben som e lite uppspelt inför ett ev bilbyte, kan inte stava ens i rättelsen *suckar* | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
En point som jag inte har sett att någon annan peka på är att en service betyder ju inte automatiskt att bussningar, belägg, skivor, stag etc verkligen byts (om det inte uttryckligen ingår i servicepunkterna)! Ägaren kan ju konsekvent vägra att verkstaden åtgärdar påpekade fel. Stämpeln får han ju ändå...... Det har hänt med min med några saker, (har servicebok och är svensksåld). Jag litar inte på servicebok, men det är ju såklart ett plus (eller omvänt en prutorsak om den fattas). Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Men idag vart det lite annorlunda, ja har bytt min 535 utan bok mot en 7:a med en TOK stämplad bok =) Vi ses när jag kommer till sans å köper en 5 serie igen ;) // Henke Bleifuss |
|
Jirar |
Nu har jag suttit här och läst era inlägg om servicebok mm. Det vissa här verkar glömma är att inte alla är lika duktiga på att meka med bilen själv,den största delen kan nog ingenting om olja ,stötdämpare mm. Plus att det finns en stor skara människor som jättegärna betalar en massa pengar för att serva på märkesverkstan. Tycker att vissa här verkar vara ute och cykla när det gäller era bilar utan service bok. Kan nån här på fullaste allvar tro att man kan ställa fram 2 identiska bilar en med s-bok, en utan och försöka sälja dom för samma pris,glöm det. Sen finns det alltid vissa som är skitduktiga på det här med bilar och ändå köper utan s-bok,men dom är nog inte många . Dom som gör så brukar kunna en hel del om bilar,därav kanske dom inte behöver s-boken. Rätta mig om jag har fel. |
|
Att priset på en bil skulle vara beroende av att det finns servicebok är väl ändå lite blåögt? Ja menar som det sagts tidigare i tråden, att bilen har service stämplar innebär inte att den är bättre än en som inte har det. Ett exempel: Helge köper en BMW, han kan inte så mycket om bilar och han lämnar troget in den på verkstad år efter år. Saken är att Helge inte vet att man ska hålla efter sin bil med jämna mellanrum i form av tvätt, vaxning och urstädning, han vet heller inte varför bilen skakar när han kör i 140 men det gör juh Helge så sällan så han tänker att det är nog inget farligt att sedan ett bakhjul har tappat en balansvikt eller slagit i en trotoar när frugan *sorry ;)* lånat bilen vilket leder till ett onormalt slitage på bakvagnen det har juh trots allt betydelse eller hur? Om man tar samma människa som har en passion eller åtminstone ett genuint bil intresse så kommer denna man eller kvinna att ta reda på vad det är för fel och åtgärda det så fort det bara går... Det är juh bara att titta i detta forum så ser man att det finns en hel del folk som håller sina bilar i skick med tanke på alla frågor och lösningar som dyker upp här =) Alltså bara ett litet skoj exempel // Henke Bleifuss |
|
Jirar |
Du har helt rätt om att en bil som inte har stämplar inte behöver vara sämre, men för såna som HELGE som fortfarande inte kan ett skit om BMW så är en stämplad service bok den enda garantin han har för att bilen är schysst. Folk i allmänhet besitter inte nån mekaniker kunskap. Sen så verkar du ha glömt att vissa garantier och liknande endast gäller om man servar på just märkesverkstan. Tyckte du inte att det var rätt bra att du fick en fullstämplad servicebok till din nya bil??? Du verkar ändå inte ha nån nytta av den så du kanske kan skicka den till mig ,så ska jag ge den till en polare som behöver en servicebok? |
|
Håller med Bjoerck i denna fråga, hur ska man kunna bevisa vad som är gjort och med vilken kvalité. På en 15 år gammal bil med 25000 mil är skicket mer avgörande. Ska man köpa en 3-5 år gammal bil för runt 150 000 skulle jag personliga ALDRIG köpa en bil utan servicebok ej heller råda någon till det. Speciellt inte en BMW som kräver relativt omfattande servicear. /Simon |
|
|
Där ser man *ler* Det börjar ta fart i debatten, att man ska skita i serviceboken han aldrig varit min andemening med denna tråd. Bilarna som jag har åsyftat har trots allt varit 88:or som gått 20' mil eller mer, men som du säger Jirar så så skulle Helge lita blint på serviceboken vilket han också kommer göra, vilket kan vara rena katastrofen för honom. Jag hävdar att det är skicket som avgör, kan man inget om bilar så varför inte ta med någon som kan eller M testa vagnen? Min nyförvärvade service bok hör till min 7:a så den skickas ingenstans ;) Simon_en: Tjena kolega =) Jag såg att din senaste bil var en 528 -97, en sån skulle nog även jag bli förvånad om det inte fanns en servicebok till. Det är liksom inte på samma planhalva med en 10 år äldre bil... Jag har en j-vla massa papper med till min 730 -88 med plysch klädsel, är den värd mer för det? Om någon känner sig påhoppad så är det ABSOLUT INTE meningen, gillar bara att hålla diskussionen igång Mvh // Henke Bleifuss |
|
Paap Reeder |
Hej! Håller helt med EZ. När jag som andraägare -90 köpte min svensksålda M535 hade den gått ca 4000 mil med full servicebok med alla inspektioner I och II osv. Jag tänkte "gud va skönt att veta att allt är OK och proffsigt gjort". bl a så ingår det i inspektion II att efterdra fästskruvarna till bagageluckans gångjärn med rätt moment. När jag så efter en månad "fått grepp om bilen" resulterade det i att man ändå fick ta isär stora delar av motorrummet - bl a inte minst under batteriet - , ta loss alla kjolar, ta loss tanken m m för att göra ordentligt rent och vidtaga förebyggande åtgärder. Minns nu inte allt man ytterligare fick fixa till för att det skulle bli på godkänd nivå men mitt bestående minne är litet åt BulShit- hållet med dessa servicestämplar. Det är klart att insp II kostar 3500:- i grundpris om en mek á 1250:- / tim med momentnyckel skall efterdra bagageluckans gångjärn!! Sedan har jag nu kört henne till 40´ strecket och de enda verkstäder hon får komma in i är för 4- hjulsmätning. Samtidigt är det givetvis bättre att ha stämplar att visa upp än inte men det helt avgörande är skicket man måste bedöma på plats. En servicestämpel säger egentligen inget om skicket ty den kan vara falsk, "illa utförd" eller för sällan o s v. Dessutom saknar stämpeln alltid "den rätta ägarentusiasmen". Hade jag fortsatt med enbart stämpelhysterin så hade min M535:a nu säkert varit pressad vid det här laget ....... men med rätt moment på bagageluckans skruvar. MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den va bra P.R :))) Visst kan serviceböcker vara bra för självförtroendet för en icke kunnig bilköpare, men när alla garantier är väck och bilen passerat 15000 mil så är det av mindre betydelse i och med att det är alldeles för enkelt att ersätta en servicebok. En kollega var hos en rätt stor handlare i Tyskland icke märkeshandlare, Det fanns buntar med tomma serviceböcker till både MB och BMW på hyllan, vad vill du det ska stå frågade handlaren. Så det sätter en del av värdet på dessa böcker. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Vet inte om ja ska skratta eller gråta... Jag bytte bort min väl fungerande 535:a utan servicebok mot en 730 med fullsmetad servicebok... När jag idag lyfter på ventilkåpan så visar det sig att oljeröret satt löst vilket resulterat i en inte allt för fin kam, bytte vattenpumpen idag efter mycket svärande för att det inte gick att få dän fläkten så jag fick ta bort pumpen med fläkt, remskiva på platts (detta rekomenderar jag INGEN!) Nåväl efter bytet så var det dags för en provsväng, vad händer då? Då går en vippa AV! *dubbelsuck* Nu ska jag sätta mig och läsa min fina servicebok och dricka ofantliga mängder öl och fundera på om inte bilen ska få sig en resa till de sälla jaktmarkerna istället för att kosta på den X antal tusenlappar... Skål och väl mött // Henke Bleifuss |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.